Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

05. oktober 2021

Živilska industrija po različnih kanalih, kot so splet, televizija, družbena omrežja in oglasni panoji, vsakodnevno nagovarja naše najmlajše. Otrokom večinoma tržijo živila z manj ugodnim prehranskim profilom, torej živila, ki niso primerna za vsakodnevno uživanje.

Številne potrošniške in druge organizacije že vrsto let opozarjamo na pomanjkljivo regulacijo oglaševanja otrokom. Tovrstno nagovarjajne namreč vpliva na njihove prehranjevalne navade.

Spomladi 2021 je pod vodstvom Evropske potrošniške organizacije BEUC potekala raziskava na področju oglaševanja živil otrokom, v kateri je sodelovalo deset potrošniških organizacij iz držav članic EU, med njimi tudi ZPS.

oglasevanje-omejitve-2

Zbrali smo 120 primerov trženja nezdrave hrane otrokom. Skupina strokovnjakov je nato izmed teh izbrala 81 primerov, za katere so menili, da kršijo zavezo EU Pledge. Od 81 pritožb, ki so jih predložili, jih je bilo le 14 (17 odstotkov) uspešnih, torej takšnih, ki naj bi resnično kršile zavezo EU Pledge.

Kaj je EU Pledge?

To je samoregulativna prostovoljna zaveza evropske živilske industrije k bolj odgovornemu omejevanju oglaševanja živil otrokom. Do danes vključuje 23 največjih podjetij, med njimi McDonald's, Coca Colo, Ferrero in Nestlé.

Leta 2018 so vzpostavili t. i. mehanizem odgovornosti oziroma mehanizem reševanja pritožb, ki omogoča javnosti, tudi potrošnikom in njihovim organizacijam, da se lahko pritožijo, kadar menijo, da so pravila in merila zaveze kršena.

Samoregulacija ne deluje

Rezultati raziskave kažejo na to, da zaveze živilskih podjetij k bolj odgovornemu trženju živil otrokom v praksi preprosto ne delujejo.

Prehranska merila EU Pledge imajo prav tako preveč pomanjkljivosti ter so tako ohlapna, da še vedno dovoljujejo oglaševanje živil z veliko maščobami, sladkorja in soli preko različnih kanalov.

Potrebujemo zavezujoča pravila

Evropska potrošniška organizacija BEUC je zato v okviru poročila o raziskavi pozvala Evropsko komisijo, naj se ne zanaša več na samoregulacijo in naj vendarle uredi trženje nezdravih živil otrokom na ravni EU.

Potrebujemo zavezujoča pravila, ki bodo temeljila na prehranskih smernicah Svetovne zdravstvene organizacije in ki bodo vključevala:

(kliknite na grafike spodaj, da se povečajo)

1. Prepoved oglaševanja nezdravih živil po spletu

Sem spadajo tudi spletne strani živilskih podjetij in njihovi profili na družbenih omrežjih.

sporno-oglasevanje1

2. Prepoved predvajanja oglasov na TV za nezdrava živila od 6. do 23. ure in ne zgolj v času programov namenjenim otrokom

sporno-oglasevanje2

3. Prepoved uporabe tržnih tehnik, ki privabljajo otroke s privlačnimi embalažami živil

Med te tehnike sodijo npr. risani liki in maskote blagovnih znamk.

sporno-oglasevanje3

4. Veljavnost pravil za otroke do 18. leta starosti

sporno-oglasevanje4

Avtorica: Nina Križnik


Preberite več: Oglaševanje živil otrokom: zaščitimo naše najmlajše


Sveže e-novice ZPS, vsak teden

Naročite se na naše tedenske e-novice. Sproti spremljajte aktualne teste, koristne potrošniške nasvete in druge novosti. Od prejema e-novic se lahko kadarkoli odjavite.

Umik in odpoklic izdelkov

Več