Po nekaj nižji številki v letu 2023 so laboratoriji lani preizkusne trke ponovno izvajali s polno paro, z letnico 2024 so ozaljšani rezultati 44 avtomobilov. Med njimi jih je več kot dve tretjini doseglo najvišji rezultat, pet zvezdic, petina jih je prejela štiri zvezdice, 11 odstotkov pa le tri.

KAZALO

Med tistimi s slabšim rezultatom ni nobenega kitajskega avtomobila, kar samo dokazuje, kako hitro napreduje tamkajšnja avtomobilska industrija.

Grafika preizkusnega čelnega trka dveh vozil

Kako potekajo testi varnosti avtomobilov Euro NCAP?

Preizkusni trki Euro NCAP v osnovi potekajo na podoben način kot drugi primerjalni testi, ki jih potrošniške organizacije izvajamo pod okriljem krovne organizacije ICRT (International Consumer Research and Testing).

ICRT je ne nazadnje dejaven del konzorcija, vpliv znanja in izkušenj potrošniških organizacij je viden predvsem v delu, ki se nanaša na interpretacijo rezultatov.

Skupna ocena namreč ni preprosto povprečje ocen posameznih meril, vsako od meril mora biti na dovolj visoki ravni, da avtomobil prejme določeno število zvezdic.

Slabše ocene za Fordov Tourneo Courier in Ford Tourneo Custom

Pri zaščiti odraslih se je v preteklem letu kot najbolj šibek izkazal Fordov družinski (!) velikoprostorec Tourneo Courier. Posebej kritične meritve so zaznali pri manjši (odrasli) potnici na zadnjem sedežu, ki je utrpela hujše poškodbe glave. Obenem se ni izkazal niti pri serijski varnostni opremi, kjer je dosegel drugi najslabši rezultat.

Še slabše se je s tega stališča izkazal njegov brat, večji potniški kombi Ford Tourneo Custom. Bolj kot pomanjkanje aktivne varnostne opreme je razočarala njena učinkovitost, za samodejno zaviranje, denimo, ni prejel nobene točke.

Ford Tourneo Custom na testu čelnega trčenja v pregrado

Stanje je nekoliko boljše ob nakupu dodatnega varnostnega paketa, a tudi v tem primeru ne dovolj, da bi ocena dosegla pet zvezdic. Omeniti velja, da sta oba avtomobila v tovorni različici dobila oceno platinum, a je res, da je test osebnih različic (za zvezdice) bolj zahteven.

Razočaral tudi Jeep Avenger

Med lanska razočaranja vsekakor spada tudi Jeep Avenger, ki se ponaša s številnimi laskavimi priznanji (Evropski avto leta 2023, najboljši družinski križanec 2023, najboljši električni mestni avtomobil 2023 in podobno). Trženjska priznanja Avenger ni potrdil pri objektivnem varnostnem testu.

Podpovprečno oceno je prejel za zaščito otrok, saj so pri desetletniku zaznali veliko obremenitev oprsja pri bočnem trku. Na zadnjih sedežih ni vgrajena zaznava potnika (otroka), kar je pri številnih avtomobilih že standard. Slabe ocene se nadaljujejo pri varnostni opremi z neučinkovitim opozorilnikom za nevarnost trka.

Pri Jeepu sicer trdijo, da so to pomanjkljivost odpravili in jo bodo tudi pri obstoječih avtomobilih, a Avenger se poleg tega najslabše med vsemi lani preizkušenimi avtomobili izogiba trku s pešci, motociklisti in kolesarji.

Dacia in Suzuki - podpovprečno delovanje sistemov za aktivno varnost

Dacia in Suzuki sta znamki, znani po dostopnih avtomobilih brez odvečnih dodatkov, kar se na žalost odraža tudi pri rezultatih preizkusov Euro NCAP. Tako Duster kot Swift sta prejela le tri zvezdice.

Dacia Duster po trčenju - preizkus toge pregrade polne širine

Sicer izpolnjujeta osnovne zakonske zahteve za aktivno varnost, kot so samodejno zaviranje v sili in sistemi za zaznavanje utrujenosti voznika, a delovanje teh sistemov je podpovprečno, standardi Euro NCAP so namreč strožji od zakonodajnih zahtev.

Suzuki Swift po trčenju - preizkus toge pregrade polne širine

Zaščita potnikov je pri obeh avtomobilih omejena, pri zaščiti otrok pa je Duster nekoliko boljši od Swifta, ki je prinekaterih testih dosegel le slabo ali mejno zaščito in ima zato najslabšo oceno med lani preizkušenimi avtomobili.

Odličnjaki (tudi) s Kitajske

Na drugi strani je večini avtomobilov vendarle uspelo doseči dovolj visoko raven varnosti, da bodo lahko v katalogih in oglasih ovenčani s petimi zvezdicami.

Poleg strukturne varnosti, ki obsega kakovostno zaščitno kletko, v kateri so potniki zaščiteni v primeru trka, dobrih sedežev s sodobnimi sistemi varnostnega pasu in učinkovitih zračnih varnostnih blazin v ta okvir spada tudi tako imenovana aktivna varnostna oprema, ki zmanjšuje ali celo preprečuje tveganje za nesrečo.

Pri ocenah pomembna vloga sistemov za zaznavanje okolice

Pri tej opremi pomembno vlogo igrajo sistemi za zaznavanje okolice, ki predstavljajo nekakšno osnovo za morebitno samodejno vožnjo v prihodnosti. Od nje smo sicer še precej oddaljeni (letošnje rezultate bolj natančnega preizkusa samostojnega delovanja sistemov opisujemo v nadaljevanju), a tudi kot pomočniki se morajo sistemi pravilno in učinkovito odzivati.

Najbolje ocenjeni avtomobili se ponašajo s kakovostnimi kamerami, radarji (ultrazvočna zaznava) in lidarji (laserska zaznava), ki skupaj z ustrezno programsko opremo poskrbijo, da se avtomobil samodejno odzove na določene nevarnosti, denimo naleta, trka v nasproti vozeče vozilo, trka v križišču, pri zavijanju v levo, a tudi trka v kolesarja, pešca ali motociklista, ki se nenadoma pojavi pred avtomobilom. 

Zaščita pešcev, kolesarjev, motociklistov ter otrok in odraslih v avtomobilu 

Pri varnostni opremi je lani najvišjo oceno prejel Mercedes-Benz razreda E, ki se izkaže z enotno visokimi ocenami pri vseh merilih. Pešce, kolesarje in motocikliste najbolj učinkovito zaščitita Subaru Forester in Toyota C-HR, Audi Q6 e-tron pa je vso konkurenco premagal na področju zaščite otrok v avtomobilu.

Odrasle potnike najbolje zaščiti kitajski Deepal S07, srednje velika kombilimuzina, ki v Sloveniji (še) ni naprodaj.

Deepal S07 po trčenju - preizkus toge pregrade polne širine

Najvišje ocene za prvi električni poltovornjak (pick-up), Maxus eTERRON 9

Kot zanimivost omenimo rezultat trkov za prvi električni poltovornjak (pick-up), Maxus eTERRON 9, ki je suvereno osvojil najvišjo oceno. Spomnimo, da je imela večina poltovornjakov do zdaj kar precej težav z varnostjo, še zlasti zaradi agresivnosti do drugih udeležencev v prometu.

eTERRON 9 se je tu izkazal za bolj sprejemljivega kot nakazuje njegova oblika, ustrezno se je odzval tudi na nenadno prečkanje pešca, zaradi česar visoka ocena ne sme biti presenečenje.

Nasploh so vsi kitajski avtomobili pri lanskih preizkusnih trkih prejeli pet zvezdic že s serijsko opremo, kar pomeni, da so tamkajšnje avtomobilske tovarne uspešno nadoknadile velik varnostni primanjkljaj, ki smo ga zaznavali še pred nekaj leti.

Pomočniki med vožnjo niso vedno zanesljivi

Vzporedno s preizkusnimi trki je Euro NCAP preveril tudi pomočnike za vožnjo pri petih novih avtomobilih. Razlike v njihovem delovanju so kar precejšnje.

Preizkusi temeljijo na dveh stebrih: ravnovesju med pomočjo vozilu in vključenostjo voznika ter ukrepih za preprečevanje trkov v kritičnih situacijah. Leta 2024 so zahteve razširili z dodatnimi ukrepi za spremljanje voznika, povečali so tudi hitrost, pri kateri izvajajo preizkuse pomočnikov.

BMW i5 in Mercedes-Benz razreda C sta se izkazala z zelo dobro oceno pri obeh merilih, Mercedes-Benz se je med drugim izkazal tudi z ustavitvijo na odstavnem pasu v primeru neodzivnega voznika.

Mercedes-Benz razreda C na testu pomočnikov za vožnjo

Volkswagen ID.7 in Volvo EC40 sta prejela oceno dobro, sistemi so delovali brez večjih težav, a je v obeh avtomobilih zaznati nekaj manj prefinjenosti v primerjavi z zmagovalnima modeloma.

Bistveno slabše se je izkazal BYD ATTO 3, ki ni dosegel minimalnih standardov, še posebej pri preprečevanju trka. Njegov radarski tempomat se je izkazal za neučinkovitega ob zaznavi stoječega vozila, prav tako sistem ni ustrezno reagiral ob zaznavi neodzivnega voznika.

Ne glede na učinkovitost še vedno velja, da vsi ponujajo le pomoč v primeru nenadnega dogodka, kar pomeni, da vozniki ostajajo odgovorni za nadzor vožnje.

Medtem ko tehnologija omogoča udobnejšo vožnjo, lahko ob nepravilni uporabi povzroči tveganja, zato sta pozornost in nadzor voznika ključna.

Francoski sestop

V zgodovini Euro NCAP je Renault veljal za znamko, ki je dosegala visoko raven varnosti, med drugim tudi s prvim avtomobilom, ki mu je uspelo seči do petih zvezdic (Renault Laguna leta 2001).

Po zadnjih rezultatih je vse bolj očitno, da temu vidiku ne namenjajo več toliko pozornosti. Mali električni Renault 5 (tudi njegova športnejša različica Alpine A290), mali križanec Captur in njegova daljša različica Symbioz so namreč prišli le do štirih zvezdic.

Renault 5 na testu - stranski trk

Velja opozoriti, da se je prejšnji Captur ponašal s petimi zvezdicami, tokrat mu je zmanjkalo pri (učinkoviti) varnostni opremi, podpovprečen je tudi rezultat za zaščito odraslih potnikov.

Brez dodatne varnostne opreme sta se pri štirih zvezdicah zataknila tudi Hyundai Santa Fe in Toyota CR-V. Osnovni varnostni pomočniki zgolj zagotavljajo, da so v skladu z zakonodajo, z dokupom opcijske opreme pa oba avtomobila pridobita pri natančnosti zaznave in učinkovitosti odzivanja na tveganja v okolici.

Prevzete ocene

Pri Euro NCAP so preverili še nekaj avtomobilov, za katere so ugotovili, da gre pravzaprav za drugačno izvedenko že ocenjenih modelov in da lahko prevzamejo njihovo oceno. Takšni so:

  • BMW X2: pet zvezdic, enako kot BMW X1,
  • Ford Capri: pet zvezdic, enako kot Ford Explorer,
  • Mitsubishi ASX: štiri zvezdice, enako kot Renault Captur (enak avtomobil z drugo znamko),
  • Renault Espace: pet zvezdic, enako kot Renault Austral,
  • Renault Rafale: pet zvezdic, enako kot Renault Austral,
  • Renault Scenic E-Tech: pet zvezdic, enako kot Renault Megane E-Tech.

Avtor: Boštjan Okorn

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju