Po rekordnem številu v letu 2022 je bilo lani v okviru konzorcija Euro NCAP ocenjenih bistveno manj avtomobilov. Med njimi je večina neevropskih, predvsem kitajskih, na preizkusu se je znašel tudi avtomobil vietnamske znamke.
V letu 2023 je bilo dodanih nekaj novih testov, nekatere že znane pa so dodatno izboljšali. Kljub temu rezultati niso bistveno slabši kot leto pred tem.
Kaj je ključnega pomena za dosego visoke ocene varnosti po standardih Euro NCAP?
Konzorcij Euro NCAP že od leta 1997 izvaja preizkusna trčenja, v zadnjih letih pa so ocenjevanju dodali vrsto parametrov, s katerimi želijo doseči, da do trka sploh ne pride.
Novosti in posodobitve varnostnega protokola v letu 2023 zajemajo nove sisteme za zaznavanje prisotnosti otrok, dodali so specifikacije ob potopitvi vozila, po novem so v oceno zajete tudi najnovejše tehnologije za zaznavanje in odzivanje na motoriste in druge ranljive udeležence v prometu.
Na ta način zmožnost vozila, da zaščiti potnike in ranljive udeležence v primeru trka (pasivna varnost) in prepreči ali zmanjša posledice trka (aktivna varnost) v kombinaciji s celovitimi informacijami o reševanju po trku postaja ključnega pomena za dosego visoke ocene varnosti po standardih Euro NCAP.
Spomnimo: ko so avtomobile pred dobrimi 25 leti začeli preizkušati, je bil največji del ocene povezan z zaščito ob samem trku.
Kratek opis najpomembnejših novosti
Potopitev vozila (ko z vozilom zapeljemo v reko, jezero ali morje oziroma ga poplavi) je v večini evropskih držav k sreči razmeroma redek dogodek. Kljub temu so posledice za potnike pogosto zelo resne.
Zato je Euro NCAP uvedel nekaj preprostih zahtev, s katerimi želijo zagotoviti, da je v primeru potopitve še vedno mogoče odpreti stranske šipe in da vrata ostanejo odprta dovolj dolgo, da omogočijo potnikom izhod iz vozila.
Poškodbe potnikov na nasprotni strani trka z bokom odslej raziskujejo posebej s simulacijo trka na posebnih saneh. Do zdaj so pozornost namenjali predvsem zaščiti voznika in potnika na strani ovire, a ob nesreči se ob pojemku sile lahko poškodujejo tudi drugi potniki.
Meritve pojemkov in oceno poškodb izvajajo na glavi, vratu, oprsju in na trebuhu.
Opozorilo na potnika na zadnjem sedežu je namenjeno preprečevanju smrti otrok, pozabljenih v avtomobilu, zaradi vročinskega udara. Lani smo tovrsten nesrečen dogodek doživeli tudi v Sloveniji, vsako leto o njih poročajo iz več držav.
Sicer je k sreči tako umrlih manj kot v prometnih nesrečah, a te smrti je z opozorilnikom razmeroma preprosto preprečiti. Avtomobili, ki so standardno opremljeni z njim, zdaj dobijo dodatne točke.
Zaščita motoristov je nadgradnja preizkusa zaščite šibkejših udeležencev v prometu.
Predvidenih je sedem scenarijev, zdaj jih izvajajo šest. Štirikrat gre za preprečevanje trka (v zadek motorista, ki stoji oziroma zavira, ki zavije pred avtomobil in se pripelje nasproti), ocenjena je tudi pomoč pri prehitevanju motorista in učinkovitost opozorila, ko je motorist v mrtvem kotu.
V letu 2026 bodo v ocenjevanje vključili še preprečitev trka v motorista, ki prečno pripelje pred avtomobil.
Lanski zmagovalci in poraženci
Večina avtomobilov se je pri lanskem ocenjevanju izkazala za varne, prevladujejo petzvezdične ocene.
Pri zaščiti odraslih se je s 96 odstotki najbolje izkazal kitajski Nio ET5, otroci imajo najvišjo raven zaščite v električnem Mercedesu-EQ EQE SUV, BMW serije 5 je najbolj uvideven do šibkejših udeležencev v prometu, ob že omenjenem Mercedesu-EQ pa se z najbolj izpopolnjeno varnostno opremo ponaša smart #3.
Pri tem avtomobilu velja omeniti, da ni več povezan z Mercedes-Benzom, saj znamka spada v kitajski koncern Geely.
Honda ZR-V, kompaktni križanec s hibridnim pogonom, je najvišjo oceno zgrešila zgolj za odtenek pri zaščitnih trkih in pripomočkih za aktivno varnost, vietnamski VinFast VF8 se ni izkazal pri zasnovi zadrževalnega sistema, bistveno bolj pa je razočarala Hyundai Kona, ki je komaj prišla do štirih zvezdic.
Glavni krivec so pomanjkljivi in ne dovolj učinkoviti sistemi za pomoč vozniku in preprečevanje trkov.
Varnostni sistemi ne povečujejo teže avtomobila
Podobno kot pri preizkusih Green NCAP so tudi pri Euro NCAP zaznali, da so v zadnjih letih preizkušeni avtomobili vse težji. Nekateri za to krivijo tudi zaostrene zahteve po varnostni opremi, zato je generalni sekretar Euro NCAP Michiel van Ratingen poudaril, da to nikoli ni bilo res.
Povečanje teže vozil, ki ga opažamo dandanes, po njegovih besedah zagotovo ni povezano z varnostjo, prej nasprotno.
Pogojeno je s povečano ponudbo večjih vozil, predvsem tako imenovanih športnih terencev in križancev, med katerimi je vse več električnih. Potrošniki si pri njih želijo čim večjega dosega, zato imajo vgrajene večje baterije, kar pa težo občutno poveča.
Toda to je trend, ki ne pripomore niti k varnosti niti k okolju: veliki, težki avtomobili so na splošno manj energijsko učinkoviti od majhnih in lahkih, v primeru nezgode pa je ustrezno zaščito bistveno težje zagotoviti, še zlasti ko so udeleženi najbolj ranljivi udeleženci v prometu.
Izzivi za prihodnost
Z zaostrovanjem meril pri pasivnih in aktivnih sistemih varnosti v vozilu je vse bolj očitno, da je pri nekaterih tehnologijah za pomoč pri vožnji (ADAS, Advanced Driver Assistance System) potencial neizkoriščen zaradi pomanjkanja standardizacije v industriji, med uporabo pa tudi zaradi nepotrebne aktivacije.
Vse to vodi v slabši odziv in celo frustracijo uporabnikov.
Euro NCAP trenutno ne preizkuša tehnologij ADAS v realnem času med vožnjo, zato poskuša pri ocenjevanju večji poudarek nameniti izboljšanju ocenjevanja z večjim poudarkom na sprejetosti in intuitivnosti.
Že letos bodo tako spremenili način ocenjevanja sistemov za podporo pri menjavi voznega pasu, kmalu zatem načrtujejo še pomembnejše posodobitve testnega programa na tem področju.
Zagotavljanje varnosti tudi pri drugih vozilih
Leta 2021 je Euro NCAP predstavil ocenjevanje varnosti gospodarskih vozil, s čimer so želeli podati informacijo o varnosti upraviteljem voznih parkov, hkrati pa zagotoviti varnejšo izkušnjo za voznike dostavnih vozil in druge udeležence v prometu.
Lani so merila zaostrili z vključitvijo ocenjevanja višje ravni naprednih sistemov za pomoč vozniku (ADAS) s poudarkom na varnosti ranljivih udeležencev v prometu, vključno s pešci. Dodatno preverjajo nočne scenarije, prepoznavanje kolesarjev, po novem je v oceno vključen tudi trk med dostavnikom in osebnim avtomobilom.
Ford Transit in Fiat Ducato sta pri novem ocenjevanju dosegla zlato oceno, Mercedes-Benz Vito, Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar in Volkswagen Crafter so prejeli srebrno oceno, Citroën Jumpy, Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro, Opel Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master in Toyota Proace pa bronasto.
Nissan Interstar je zaradi pomanjkanja sistemov za preprečevanje trkov edini, ki je prejel oceno "ni priporočljivo".
Po načrtih Euro NCAP bodo morala dostavna vozila do leta 2026 izpolnjevati enake zahteve za sisteme za pomoč vozniku kot osebna vozila, pri ocenjevanju pa bodo nato upoštevali le standardno opremo v avtomobilih za vse evropske trge.
Prav tako so napovedali uvedbo protokola za ocenjevanje varnosti težkih tovornih vozil, ki podobno kot dostavna vozila sicer ne dosegajo višjih stopenj udeležbe v nesrečah, a so posledice nesreč, v katerih so udeležena tovorna vozila, hujše za vse udeležence.
Avtor: Boštjan Okorn
Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.