Medtem ko se konzorcij Euro NCAP ukvarja z varnostno zasnovo avtomobilov, njegov mlajši sorodnik Green NCAP od leta 2019 poskuša izpostaviti okoljsko bolj sprejemljive.

KAZALO

Ob oceni izpustov na cesti, kjer pričakovano prednjačijo električni avtomobili, so pred dobrima dvema letoma zagnali še izračun izpustov in porabe energije v celotnem življenjskem ciklu, kjer pridejo do izraza tudi druge okoliščine izdelave in uporabe avtomobila.

Bel avtomobil med testiranjem na cesti z oznako Green NCAP

Preglednica je tako sestavljena iz rezultatov, ki so izračunani na podlagi izpustov in učinkovitosti med vožnjo, ter podatka o celotnem ogljičnem odtisu in porabi energije v predvideni življenjski dobi 16 let, v kateri avtomobil prevozi 240.000 kilometrov.

Izpusti tudi za električne avtomobile

Med avtomobili je največja razlika pri izpustih toplogrednih plinov, kjer tudi vsem električnim ni uspelo doseči najvišje ocene. V to merilo namreč ne spadajo samo neposredni izpusti med vožnjo (kjer bi vsi električni dobili čisto desetko), ampak tudi izpusti toplogrednih plinov iz procesov, povezanih s preskrbo z energijo, npr. goriva ali elektrike.

Najslabše ocene za bencinske, dizelske in hibridne avtomobile

Pri tej oceni izmerijo izpuste ogljikovega dioksida (CO2), didušikovega oksida (N2O) in metana. Najslabšo oceno med lani vključenimi avtomobili so dobili bencinsko gnani Chery Omoda 5, dizelski Fiat Doblo in hibridni Subaru Crosstrek.

Učinkovitost odvisna od zasnove avtomobila

Omenjeni trije avtomobili so lani prejeli tudi najnižjo oceno za energijsko učinkovitost. Pri njej upoštevajo pretvorbo električne ali kemijske energije iz baterije oziroma posode za gorivo v gibanje avtomobila. Ob vrsti pogona k boljši oceni prispeva predvsem manjša masa avtomobila, a tudi njegova zasnova.

Najvišje ocene za energijsko učinkovitost

Kot najbolj učinkoviti so se izkazali Opel Corsa, Tesla Model 3, Hyundai Kona, Hyundai Ioniq 6, VW ID.7 in BYD Dolphin. V vseh primerih gre za električne avtomobile, pri katerih lahko pričakujete optimalen doseg z izbrano velikostjo baterije.

Rdeč Tesla Model 3 med testiranjem učinkovitosti

Ob prefinjenem pogonu oziroma prenosu moči na pogonska kolesa za večjo učinkovitost poskrbijo še z ukrepi za zmanjšanje izgub pri ogrevanju, tako potniškega prostora kot tudi baterije.

Ni nujno, da so izpusti pri dizlu veliki

Električni avtomobili pričakovano niso izgubljali točk pri oceni čistoče izpustov. Presenetljivo pa se je takoj za njimi uvrstil Mercedes-Benz GLC z dizelskim motorjem.

Njegovi sistemi nadzora različnih onesnaževal (merijo količino izpustov nemetanskih ogljikovodikov (NMHC), dušikovih oksidov (NOx), amonijaka (NH3), ogljikovega monoksida (CO) in število trdnih delcev)) so izjemno učinkoviti.

Trdnih delcev med preizkusom v izpustu skorajda niso zaznali, kar samo dokazuje, da je mogoče tudi dizelski motor zasnovati tako, da škodljivi izpusti celo pri težjem avtomobilu niso pretirani.

Bel Mercedes-Benz med ocenjevanjem čistoče izpustov

Podobna je zgodba z dizelskima Fiatom Doblom in Oplom Astro, dobro sta se pri izpustih odrezala še priključna hibrida Mercedes-Benz GLA in Mazda MX30e. Nekoliko boljša od drugih sta pri tem merilu tudi bencinsko gnana Škoda Karoq in Mini Countryman.

Konvencionalni pogon do treh zvezdic

Pod črto so vsi avtomobili z električnim pogonom prejeli skupno oceno pet zvezdic, z več kot 90 odstotki. Mazda MX30e je najboljša med avtomobili z motorjem z notranjim zgorevanjem, zaslužila si je polčetrto zvezdico, sledi pa kar nekaj modelov s tremi zvezdicami, ki predstavljajo lepo mešanico različnih tradicionalnih pogonov.

Na splošno bi težko trdili, da so bencinsko gnani avtomobili bolj ali manj čisti od dizelskih ali da je za okoljsko prijaznejšo izbiro treba kupiti avtomobil s hibridnim pogonom.

Nekoliko boljše številke za celoten cikel

Pri letošnji oceni celotnega okoljskega odtisa posameznih avtomobilov (LCA – Life Cycle Assessment) so pri Green NCAP upoštevali spremenjene okoliščine. Po preučitvi razmer so zaznali, da se je ogljični odtis proizvodnje baterij izboljšal za približno šestino.

K temu je prispevala izboljšana ekonomija obsega zaradi povečane proizvodnje, hkrati so proizvajalci začeli vlagati večje napore k zagotovitvi večje trajnosti v procesu izdelave baterij. Izboljšale so se tudi ocene o ogljičnem odtisu povprečnega vira energije v Evropski uniji za naslednjih 15 let.

Ogljični odtis nekoliko ugodnejši, še zlasti za električne avtomobile

Skladno s tem so preračuni, povezani z ogljičnim odtisom, nekoliko ugodnejši, še zlasti za električne avtomobile.

Črn BYD na testiranju ogljičnega odtisa

Hitro pa je mogoče opaziti, da je med njimi kar konkretna razlika, saj električni Opel Corsa, BYD Dolphin, Hyundai Kona, Tesla Model 3 in Jeep Avenger v povprečju vsak kilometer prispevajo manj kot 100 gramov ogljikovega dioksida, BYD Seal, Kia EV6 in ZEEKR 001 pa več kot 120 gramov.

100 kilometrov = en teden energije v povprečnem gospodinjstvu

Podobno je pri porabljeni energiji od izdelave do konca življenjskega cikla po 16 letih in 240.000 prevoženih kilometrih. Corsa, Kona in Model 3 za vsakih 100 kilometrov porabijo manj kot 60 kWh energije, BYD Seal pa že blizu 80 kWh.

Povedno je, da ga pri tem celo prehiti dizelski Peugeot 308, zelo blizu je tudi hibridna Honda Civic.

Največ izpustov ogljikovega dioksida in porabljene energije v povprečju zahtevajo hibridna Honda CR-V, bencinska Škoda Karoq in Chery Omoda 5 ter dizelski Fiat Doblo. Omenjeni avtomobili v povprečju za vsakih 100 prevoženih kilometrov porabijo toliko energije kot povprečno gospodinjstvo v dobrem tednu.

Okoljsko najmanj obremenjujoč avtomobil - elektrika in manjša masa avtomobila

Za vsemi omenjenimi podatki in številkami se skriva recept za okoljsko najmanj obremenjujoč avtomobil. Imeti bi moral električni pogon, ki bi bil čim bolj učinkovit, k čemur bi najbolj prispevala njegova manjša masa. V vrhu so manjši avtomobili in limuzine, nižje so tako imenovani športni terenci ali kombiji.

3d upodobitev Ikone avtomobila iz zelenih zobnikov na belem pisarniškem ozadju

Povprečna masa avtomobilov  se je v zadnjih letih povečala za petino

Po podatkih ICCT (International Council on Clean Transportation) je delež športnih terencev v Evropi že presegel polovico, povprečna masa avtomobilov pa se je v zadnjih dvajsetih letih povečala za petino.

Prav bi bilo, če bi avtomobilske tovarne začele razmišljati predvsem v smeri zmanjševanja mase avtomobilov, zdaj je namreč ravno nasprotno. Izračuni Green NCAP so pri takšni odločitvi lahko v veliko pomoč.

Priporočila Green NCAP za okolju bolj prijazno vožnjo

Pred vsako potjo:

  • razmislite o alternativnih načinih prevoza (vlak, avtobus, kolo, hoja …),
  • iz avtomobila odstranite vso nepotrebno prtljago in druge pripomočke (prtljažniki …),
  • redno preverjajte tlak v pnevmatikah in ga po potrebi prilagodite v skladu z navodili avtomobilske tovarne,
  • napolnite baterijo priključnega hibrida, s čimer boste zmanjšali porabo fosilnega goriva,
  • preverite stanje na cestah in se izogibajte odsekom s presežnim prometom in kolonami,
  • avtomobil parkirajte v senci, s čimer boste zmanjšali potrebo po hlajenju s klimatsko napravo.

Med vožnjo:

  • izogibajte se naglemu pospeševanju in močnemu zaviranju,
  • ugasnite motor, če dlje časa stojite na mestu,
  • med zmanjševanjem hitrosti uporabljajte zaviranje z motorjem oziroma izkoristite rekuperacijo pri hibridnem pogonu,
  • zgodaj prestavite navzgor in pozno navzdol,
  • ne vozite prehitro, ohranjajte enakomerno hitrost in uporabljajte tempomat, ko razmere to dopuščajo,
  • klimatsko napravo uporabljajte varčno,
  • vozite z zaprtimi okni (tudi strešnim oknom), še zlasti pri velikih hitrostih.

Avtor: Boštjan Okorn

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju