Najprej smo govorili o porabi goriva, nato smo začeli spremljati tudi izpuste škodljivih snovi, predvsem ogljikovega dioksida. Vedno med vožnjo. Šele konzorcij Green NCAP je okoljski odtis avtomobilov razširil na njihovo celotno življenjsko dobo – od proizvodnje prek uporabe do reciklaže.

Zdaj je na voljo že dovolj podatkov, da lahko iz njih potegnemo konkretne zaključke.

Zgodba Green NCAP se je leta 2019 rodila kot okoljski sorodnik uspešnega konzorcija Euro NCAP, ki je v dobrih dvajsetih letih dodobra spremenil varnostno zasnovo avtomobilov.

Najprej so tudi pri Green NCAP preverjali porabo in izpuste med vožnjo, z njimi precej bolj točno ocenili realno stanje in začeli opozarjati, da litri goriva in izpusti ogljikovega dioksida vendarle niso dovolj za pravo oceno škode, ki jo naravi in ljudem povzročajo avtomobili.

Energija in izpusti skozi celotno življenjsko dobo 

Leta 2022 je konzorcij Green NCAP v svoj program uvedel popolne informacije o oceni celotnega življenjskega cikla avtomobilov (LCA). Najbolj natančni rezultati so na voljo za avtomobile, ki so jih preverili sami, saj morajo pri preostalih upoštevati uradne podatke avtomobilskih tovarn.

V letu 2023 so ocenili 29 različnih avtomobilov, za vse je na voljo tudi podatek o prispevku k toplogrednim plinom in celotni porabi energije v življenjski dobi. 
Vsota izpustov plinov, ki nastanejo v različnih fazah življenjskega cikla vozila, je pomemben pokazatelj vpliva vozila na globalno segrevanje.

Raziskani toplogredni plini so ogljikov dioksid (CO2), metan (CH4) in dušikov oksid (N2O), izraženi kot ekvivalent CO2.

Povpraševanje po primarni energiji je enako pomembno, ker je energija redka in dragocena, zato jo moramo uporabljati čim bolj učinkovito.

Zahtevana primarna energija, ki jo je treba pridobiti iz enega ali več neobnovljivih (fosilnih) ali obnovljivih virov (npr. vetrna, sončna ali vodna energija), je izražena v kilovatnih ali megavatnih urah (kWh ali MWh).

Analiza upošteva toplogredne pline, izpuščene med proizvodnjo vozila in njegovih komponent, vključno s pnevmatikami in baterijami. V širšem smislu ta del analize temelji na velikosti, teži in vrsti pogonskega sklopa vozila.

Predstavljeni rezultati uporabljajo javno dostopne podatke o globalnih generičnih dobavnih verigah in ne upoštevajo proizvodnih ali reciklažnih procesov posameznih znamk proizvajalcev vozil.

Primerjava tudi glede na način vožnje 

Različni avtomobili med vožnjo proizvajajo različne količine toplogrednih plinov. Edinstvena značilnost pristopa Green NCAP je kombinacija dejanskega preizkušanja vozila z oceno življenjskega cikla.

Za izračune LCA kot vhodne podatke uporabljajo povprečno, največjo in najmanjšo izmerjeno porabo goriva oziroma energije s testov Green NCAP. Na ta način lahko potrošniki razberejo tudi učinke načina vožnje in okoljskih pogojev na pridobljene rezultate LCA.

Podatke za večino avtomobilov, ki se vozijo po naših cestah, lahko pridobite na spletni strani greenncap.com, v tabeli pa predstavljamo modele, preverjene v lanskem letu. Kot v preteklih letih tudi tokrat lahko preverite, kako so se posamezni avtomobili izkazala na praktičnem preizkusu, med vožnjo.

Elektrika prva med vožnjo

Pričakovano so električna vozila dobila najvišjo oceno, pet zvezdic, pri avtomobilih z motorjem z notranjim zgorevanjem pa so najbolj čista vozila prejela tri zvezdice.

Pri tem je zanimivo, da so med njimi tako dizelsko kot bencinsko gnani avtomobili, pa tudi, da hibridni modeli ne izstopajo po učinkovitosti. To še posebej velja za tako imenovane mehke hibride, pri katerih je elektrifikacija omejena zgolj na kratkotrajen preklop pri majhni hitrosti ali pa je namenjena manjši pomoči pri speljevanju.

Še bolj kot zvezdice in ocene praktičnega testa pa bi moral ozaveščenega potrošnika zanimati prispevek k toplogrednim plinom, ki smo ga preračunali na ekvivalent CO2 na vsak prevožen kilometer, in celotna poraba energije na sto prevoženih kilometrov.

Pri vseh avtomobilih smo upoštevali 240 tisoč kilometrov, prevoženih v celotni življenjski dobi (16 let), kot energijsko mešanico pa smo upoštevali evropsko povprečje.

Mimogrede: na spletni strani greenncap.com lahko prilagodite tudi energijsko mešanico po posameznih državah.

Velike razlike v porabi energije 

Posebej izpostavljamo podatek o porabi energije, saj si z njim bolje predstavljamo, koliko je porabimo med vožnjo z avtomobilom.

Razlike so res velike in med najbolj učinkovitim električnim avtomobilom in najbolj potratnim bencinskim poltovornjakom doseže skoraj faktor tri. Tukaj je že vidno, da se med najbolj učinkovite lahko povzpnejo tudi neelektrični modeli, kakršna sta denimo Kia Picanto in Opel Mokka.

Prednost električnih avtomobilov ob obravnavi celotnega energijskega kroga namreč hitro izpari, če je avtomobil težek in ima močan motor.

V sedanji ponudbi je le malo električnih avtomobilov, ki bi bili majhni in ne s pretiranimi močmi motorjev, a s tem proizvajalci skoraj izničijo vse prednosti, ki bi jih elektrifikacija vozil prinesla na globalni ravni.

Preverite kakšna je celotna energijska učinkovitost avtomobila

Ob izbiri novega avtomobila se vam vsekakor splača preveriti, kakšna je njegova celotna energijska učinkovitost, saj je to tisto, kar globalno najbolj vpliva na njegov okoljski odtis. Izračunane vrednosti so neverjetno povedne.

V slovenskih gospodinjstvih v povprečju porabimo približno 300 kWh energije, kar poenostavljeno pomeni 10 kWh na dan. Avtomobili, ki smo jih uvrstili v preglednico, torej vsakih sto prevoženih kilometrov porabijo za vsaj nekaj dni porabe energije v povprečnem gospodinjstvu, najbolj potraten pa za skoraj 20 dni.

Verjamemo, da je to energijo mogoče porabiti tudi bolj učinkovito …

Avtor: Boštjan Okorn

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju