V večjih ljubljanskih trgovinah E. Leclerc, Hofer, Lidl, Mercator in Spar smo izbrali deset francoskih solat, sedem predpakiranih in tri delikatesne, ter jih poslali v laboratorij.
Zanimalo nas je, kakšna je njihova hranilna vrednost, koliko maščobe in soli vsebujejo, ali vsebujejo neželene mikroorganizme, ki vplivajo na varnost in kakovost izdelkov, in koliko aditivov vsebujejo. Preverili smo tudi senzorične lastnosti in označbe na embalaži.
Vse francoske solate smo kupili v trgovini kot običajni potrošniki. Proizvajalci oz. trgovci za izbor niso vedeli in nanj niso imeli vpliva. Preizkusili smo jih v neodvisnih akreditiranih laboratorijih.
Naši kriteriji so običajno ostrejši od golega preverjanja standarda in varnosti, saj obravnavamo tudi uporabnost izdelka, okoljevarstvo in ostale vidike, pomembne pri vsakdanji uporabi. Objava rezultatov testa je dovoljena le v medijih potrošniških organizacij, kjer niso objavljena oglasna sporočila.
Kemijski parametri (25 odstotkov skupne ocene)
Pri kemijski oceni smo upoštevali podatke analiz akreditiranega laboratorija za vsebnost maščobe in natrija. Iz podatkov o vsebnosti natrija smo izračunali vsebnost soli.
Mikrobiološki parametri (15 odstotkov skupne ocene)
Preverjali smo prisotnost bakterij Listeria monocytogenes, Escherichia coli, koagulaza pozitivnih stafilokokov in Staphylococcus aureus.
Vsebnost aditivov in arom (10 odstotkov skupne ocene)
Pri oceni aditivov in arom smo upoštevali skupno število dodanih aditivov in arom. Slabše smo ocenili izdelke z aditivi, ki imajo zakonodajno omejeno količino dodajanja v proizvode, in tiste, ki imajo določeno vrednost ADI (Acceptable Daily Intake), ki pove, kolikšen je še sprejemljiv dnevni vnos.
Senzorična ocena (40 odstotkov skupne ocene)
Največji delež skupne ocene izdelka predstavlja senzorična ocena. Panel šolanih senzoričnih preizkuševalcev je ocenil videz embalaže in vsebine, nato pa še sestavo, barvo, teksturo, vonj in okus izdelka. Na podlagi posamičnih ocen je panel podal še skupno oceno.
Označba (10 odstotkov skupne ocene)
Pri oceni označbe smo pri predpakiranih izdelkih preverili ustreznost navedbe vseh obveznih podatkov, čitljivost in kontrast, predstavitev izdelka, velikost črk. Preverili smo ime živila, zapisane količine sestavin, navedbo hranilne vrednosti, zapisane pogoje shranjevanja in morebitne prostovoljne navedbe. Preverili smo tudi razliko med deklarirano in analizirano vsebnostjo maščobe in soli.
Osnovna zakonodaja in smernice
Uredba (EU) št. 1169/2011 o zagotavljanju informacij o živilih potrošnikom, Uredba (ES) št. 1333/2008 o aditivih za živila, Smernice za mikrobiološko varnost živil, ki so namenjena končnemu potrošniku, NIJZ in NVI, 2019, Zakon o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 98/04), Zakon o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami (Uradni list RS, št. 53/07).
Odklenite si dostop za ogled testa in ocen izdelkov
Ocene vam povedo, kako so se izdelki izkazali v naših neodvisnih testiranjih.
Katere informacije test vključuje?
- Kakšne vsebnosti maščobe in natrija so pokazale laboratorijske analize?
- Kakšno je bilo skupno število dodanih aditivov in arom?
- Ali so razlike med analiziranimi in navedenimi vrednostmi na izdelkih?
- Kakšne so bile ocene na senzoričnem delu ocenjevanja?
- Ali je red nakupom smiselno primerjati ponudbo in ceno izdelkov istega proizvajalca?
Vsebina le za člane ZPS.
Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.