Informacije za potrošnike
Pravice potrošnikov
Pravno varstvo pravic potrošnikov
Varstvo pravic potrošnikov ureja krovni Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1), urejajo pa ga tudi nekateri drugi področni zakoni in podzakonski akti. Pristojni organ, kamor lahko prijavite kršitev vaših potrošniških pravic, je Tržni inšpektorat Republike Slovenije (TiRS).
Pristojno ministrstvo, ki skrbi za izvajanje potrošniške zakonodaje, je Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport. Pod njegovim okriljem delujeta tudi brezplačna svetovalna linija 080 88 99 (deluje vsak delovnik med 9. in 11. uro) ter Evropski potrošniški center Slovenija.
Zveza potrošnikov Slovenije kot nevladna organizacija zastopa interese vseh potrošnikov na vseh ravneh družbenega življenja, kar vključuje tudi zavzemanje za potrošnikom prijazno družbeno okolje in zakonodajo.
Pristojni organ, kamor lahko prijavite kršitev pravic potrošnikov, je Tržni inšpektorat Republike Slovenije. Prijavo kršitve lahko opravite tudi prek portala eUprava.
Garancija in zahtevek za neskladnost blaga s pogodbo
Če se prodajalec ne drži postopkov, kot jih predpisuje Zakon o varstvu potrošnikov (ZvPot-1) in se ne drži rokov, lahko podate prijavo kršitve na Tržni inšpektorat RS, ki lahko podjetju zaradi opustitve odgovora izreče globo.
Če izdelek ni skladen s pogodbo, lahko najprej zahtevate popravilo ali zamenjavo izdelka. To lahko uveljavljate pri nakupu katerega koli izdelka, če ne deluje, nima lastnosti, ki bi jih moral imeti, ali kako drugače ni skladen s pogodbo. O napaki morate prodajalca obvestiti v roku dveh mesecev od dneva, ko ste napako odkrili, svoje pravice pa lahko uveljavljate v največ dveh letih od prevzema izdelka.
Garancija je obveznost, s katero se podjetje zaveže, da vam bo izdelek brezplačno popravilo, zamenjalo ali vrnilo kupnino, kadar izdelek ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu.
Garancijo lahko uveljavljate za tiste izdelke, za katere je garancija obvezna, in pa za tiste, za katere je bila dana prostovoljna garancija. Obrnete se na garanta (proizvajalca ali uvoznika) oziroma na enega od pooblaščenih servisov, ki je naveden na garancijskem listu.
Če ima izdelek napako, lahko uveljavljate zahtevek za neskladnost blaga ali v nekaterih primerih garancijo. To je vaša potrošniška pravica, ki jo morata trgovec ali proizvajalec upoštevati. Oba postopka reklamacije uveljavljate na načine, kot jih opredeljuje Zakon o varstvu potrošnikov (ZvPot-1). Postopka sta podrobneje obrazložena v rubriki Pravice potrošnikov, kjer so priloženi tudi vzorci dopisov, ki so vam lahko v pomoč pri uveljavljanju vaših pravic. Ta vsebina je na voljo članom ZPS.
Potrošniško svetovanje ZPS
Da. Postopki v najbolj pogostih primerih potrošniških težav so podrobno in poljudno opisani v rubriki Pravice potrošnikov. Povsod, kjer so vam lahko v dodatno pomoč, so vam na voljo tudi obrazci dopisov ponudnikom. Ta vsebina je na voljo članom ZPS.
Več nasvetov in vodnikov na temo pravic potrošnikov najdete tudi v rubriki Nasveti in vodniki, nekateri med njimi so prosto dostopni.
Na ZPS od leta 2014 naprej nismo več nosilci koncesije za opravljanje javne službe svetovanja potrošnikom, ravno tako se ZPS financira pretežno iz članskih naročnin in namenskih sredstev za projekte, ki jih izvajamo. Svetovanje nečlanom zaračunavamo, ker le tako lahko pokrijemo stroške izvajanja tega svetovanja in zato, ker je brezplačno svetovanje v okviru javne službe potrošnikom sicer zagotovljeno prek Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport.
Svetovanje poteka izključno po telefonu. Svetujejo izkušeni pravni strokovnjaki.
Pravno svetovanje, namenjeno članom ZPS, poteka na telefonski številki 01 432 00 89 od ponedeljka do petka 13.00-15.00
Pravno svetovanje za nečlane ZPS pa je splošne narave in poteka na plačljivi telefonski številki 090 50 90 vsak torek in petek med 9.00-11.00.
Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov in izdelkov za dom poteka na telefonski številki 01 474 06 21, ob sredah med 10.00-12.00.
Primer: Preko spleta sem kupil sesalnik za prah, a sem po prevzemu ugotovil, da je prevelik. Kaj lahko storim?
Ker gre za spletni nakup, velja zakonska določba o odstopu od pogodbe, sklenjene na daljavo. V skladu z njo lahko izdelek vrnete v roku 14 dni od takrat, ko ste ga prejeli, pri tem pa vam ni treba navesti razloga za svojo odločitev.
Prodajalcu morate v navedenem roku pisno sporočiti, da odstopate od pogodbe ter mu vrniti izdelek.
Prodajalec vam mora v roku 14 dni vrniti znesek, ki ste ga plačali ob nakupu, vas pa bremeni strošek pošiljanja izdelka nazaj k prodajalcu.
Primer: V trgovini sem kupila pulover za sina, doma pa se je izkazalo, da mu je premajhen. Pulover sem želela v trgovini zamenjati, a mi trgovec tega ne omogoči.
Trgovec ni dolžan vzeti nazaj izdelka, ki nima napake. Običajno sicer ponujajo možnost zamenjave ali izstavitve dobropisa, a je pomembno vedeti, da je to odločitev vsakega posameznega trgovca in ne zakonska obveza.
Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.