
- Podrobnosti
Otroški avtosedeži bistveno zmanjšajo tveganje za poškodbe otroka ob močnem zaviranju ali celo trčenju. Vsako leto se na našem testu izkaže, da so nekateri modeli tudi zaradi inovativnega pristopa boljši in varnejši od drugih, obenem pa nudijo otroku ustrezno udobje.
Med 20 letos preizkušenimi avtosedeži je kar nekaj takšnih, izstopa pa model z vgrajeno zračno varnostno blazino, zaradi katere nudi zelo dobro varnost tudi, ko malček sedi s pogledom v smeri vožnje. Na drugi strani smo odkrili avtosedež s slabo bočno zaščito in dva modela s presežnimi vrednostmi kemikalij v tkanini oziroma plastiki.
Nakup avtosedeža je postal že pravi podvig, za katerega si je pametno vzeti čas. Sedež mora biti namreč skladen z avtomobilom, v katerega ga bomo namestili, hkrati pa udoben za otroka. Med nameščanjem in pripenjanjem otroka ne bi smeli imeti velikih težav. Vse omenjeno je zato vredno preizkusiti pred nakupom.
Rezultati testa: veliko dobrih avtosedežev, trije nezadovoljivi
V zadnji seriji testov otroških avtosedežev smo preverili dvajset modelov, med katerimi je nekaj takšnih, ki smo jim podelili oceno za zaščito, ko so pritrjeni na osnovo ali brez nje.
Petkrat smo podelili skupno oceno povprečno, 13 sedežev je dobilo skupno oceno dobro, trije pa se na testu niso izkazali, dobili so oceno nezadovoljivo in jih za nakup ne priporočamo.
Preverite v primerjalniku |
![]() |
Vprašanja, pripombe, komentarji? Pišite nam na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate. |
Lionelo Antoon RWF in Walser Kids Expert Noemi se sicer izkažeta z dobro zaščito in vsaj povprečno preprostostjo uporabe, a v njunih materialih smo našli zaviralce gorenja, ki so potencialno rakotvorni, zato si jih v izdelkih za otroke nikakor ne želimo. Oceno smo jima zato ustrezno znižali, modelu Walser celo na popolno ničlo.
Avtosedež Kinderkraft Comfort Up pokriva več velikostnih razredov in se pri manjših otrocih (do približno 7. leta) izkaže za povprečno varnega, kar še ne bi bil razlog za to, da ga ne bi priporočali. A za uporabo pri večjih otrocih, ki jih na sedež pripnemo z avtomobilskim varnostnim pasom, je treba odstraniti naslonjalo, s tem pa odstranimo tudi zaščito pri bočnem trku. Otrok je v takšnem sedežu preveč izpostavljen silam, ki nastanejo pri trku, zato je sedež dobil nezadovoljivo oceno za varnost in s tem nezadovoljivo skupno oceno.
Zračna varnostna blazina za otroka
Na drugi strani se je na tokratnem testu najbolje, s skupno oceno zelo dobro, izkazal model Cybex Anoris T i-Size. Uporabljali ga boste lahko kot drugi sedež, za otroke od približno prvega leta starosti, pokriva pa samo velikostni razred od 76 do 115 centimetrov.
Sedež, ki je najdražji na testu, ima vgrajeno zračno varnostno blazino, ki se sproži 25 milisekund po nesreči in v naslednjih 15 milisekundah zaščiti celoten sprednji del, s čimer učinkovito prepreči, da bi otrokova glava zanihala naprej.
Zadrževanje je enako dobro kot v primeru, ko otrok sedi obrnjen v nasprotni smeri vožnje, zato so izmerjene sile na glavi, vratu in oprsju izjemno majhne in ne pomenijo tveganja za poškodbo. Sedež je kljub inovativnemu dodatku preprost za uporabo in ocenjevalcem ni povzročal težav s pritrditvijo ali privezovanjem otroka.
V drugih sedežih, ki so dobili zelo dobro oceno za varnost, otrok sedi v nasprotni smeri vožnje.
Trije sedeži od rojstva do najstnika
Otrok naj bi od rojstva do višine 150 centimetrov (do približno 12. leta) sedel v treh različnih sedežih. Do 15. meseca starosti je priporočeno, da sedi obrnjen v nasprotni smeri vožnje, saj še nima dovolj močnih mišic v vratu, ki bi lahko uspešno in brez tveganja za poškodbe zadržale nihanje razmeroma velike glave v primeru trka oziroma hitrega pojemka.
Pozneje ga prestavimo v sedež, ki je obrnjen v smeri vožnje in ima svoj sistem varnostnih pasov, s katerim je otrok optimalno pripet.
Šele pri približno sedmih letih starosti ga lahko posadimo v avtosedež, v katerem ga pripnemo z avtomobilskim varnostnim pasom. Tudi v tem primeru mora imeti avtosedež dodano bočno zaščito, saj sistem stranskih zračnih varnostnih blazin slabše ščiti osebe, manjše od 150 centimetrov.
Včasih so bili sedeži razdeljeni glede na težo otroka, od sprejetja novega standarda pred nekaj leti pa je treba ustrezno velikost avtosedeža izbrati glede na otrokovo višino. Tudi sedeži na tokratnem testu se dodatno razlikujejo glede na območje velikosti, ki ga pokrivajo.
Na splošno se vedno znova izkaže, da najboljše ocene pobirajo tisti, pri katerih je to območje najbolj omejeno. Pripravljeni so za točno določeno starost oziroma velikost otroka in nimajo večjih pomanjkljivosti, povezanih z uporabnostjo.
Širše kot je območje uporabe avtosedeža, več je izzivov
Ko se odločimo za avtosedež, ki pokriva več velikostnih območij, se soočimo z zapletenim spreminjanjem njegove funkcionalnosti. Morda ga bo treba obrniti v drugo smer vožnje, spremeniti vodenje varnostnih pasov, odstraniti to ali ono oblazinjenje in podobno.
Vse to lahko vpliva na udobje in tudi na varnost otroka, zato moramo biti pri teh spremembah nadvse pazljivi. K sreči se jih načeloma lotevamo samo enkrat, a način uporabe spremenjenega avtosedeža je nato drugačen.
Sedeži, ki pokrivajo več velikostnih območij, so običajno občutno težji, zato niso priročni za premikanje iz avtomobila v avtomobil, zajetnejši modeli pa lahko povzročijo še zadrego s prostorom v manjših avtomobilih.
Mimogrede: današnji modeli so zelo redko zasnovani tako, da bi na zadnjo klop lahko postavili tri, čeprav imamo večjega enoprostorca.
Pritrjevanje s pasom je manj zanesljivo
Z uveljavitvijo novega standarda i-Size bi morali sodobne avtosedeže v novejše avtomobile (z ustrezno oznako) pritrjevati z ustreznimi pritrdišči.
Tudi naši testi izkazujejo, da je na ta način dosežena optimalna zaščita, ki ni odvisna od občutka, potrebnega pri pritrjevanju z avtomobilskim varnostnim pasom.
Predvsem pri sedežih za dojenčke (lupinice) prav pridejo dodatne osnove, ki ostanejo pritrjene v avtomobil, ko sedež nosimo naokrog. Že res, da je treba za osnovo odšteti tudi več kot 150 evrov, a če z naslednjim sedežem ostanemo pri isti znamki, bomo osnovo zelo verjetno lahko uporabili tudi zanj.
Obvezno opravite preizkus z otrokom in z avtomobilom
Čeprav so naši testi dober pokazatelj, kateri avtosedeži na trgu so vredni zaupanja, je pred nakupom priporočljivo opraviti preizkus – tako nameščanja sedeža v avtomobil kot nameščanja otroka v sedež.
Pozornost velja nameniti tudi širini sedalnega dela, saj si ne želimo, da bi bilo otroku v sedežu tesno, ali da bi imel preveč prostora in zato ne bi bil optimalno pripet.
Dejstvo je, da kakovostni avtosedeži niso poceni, a v primerjavi z določeno dodatno opremo v avtomobilih morda niti niso tako zelo dragi. Nakup rabljenega priporočamo le, če poznate njegovo zgodovino (po nezgodi sedeža ne bi smeli več uporabljati) in če ni starejši od sedmih let.
Preverite v primerjalniku |
![]() |
Vprašanja, pripombe, komentarji? Pišite nam na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate. |
Besedilo: Boštjan Okorn