Trajnostne oznake na čokoladah in izdelkih s palmovim oljem - katere so zaupanja vredne?

5. januar 2022

Kakovost živil Trajnostna potrošnja Okoljske oznake in certifikati
Trajnostne oznake na čokoladah in izdelkih s palmovim oljem - katere so zaupanja vredne?

Več kot 450 različnih oznak, s katerimi proizvajalci označujejo "okoljsko primernejše" izdelke, pomeni veliko možnosti za zavajanje potrošnikov, ki želijo kupovati bolj trajnostno. Ali veste, kaj pomenijo posamezne oznake na čokoladi in kdo stoji za njimi? Predstavljamo nekaj najbolj pogostih, vse niso povsem zaupanja vredne.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Vsak proizvajalec si želi, da bi njegov izdelek na polici med podobnimi izstopal. Obliki, barvi, napisom in drugim oblikovalskim elementom, ki krasijo embalažo, zato dodajajo trditve in oznake, ki naj bi potrdile večjo vrednost izdelka.

V zadnjih letih so se namnožile predvsem različne "zelene" oznake, ki izpostavljajo bolj trajnostne izdelke. Preverili smo tiste, ki se pojavljajo na čokoladah in izdelkih s palmovim oljem. Katerim in koliko jim verjeti?

Na evropskem trgu se pojavlja več kot 450 različnih "zelenih" oznak

Po nekaterih podatkih se na evropskem trgu pojavlja več kot 450 različnih "zelenih" oznak, zato ne preseneča, da je med njimi veliko takšnih, ki jim ne smemo zaupati na prvi pogled.

Oznake lahko podeljujejo uradne (evropske ali državne) ustanove, različni inštituti in druge zasebne ustanove, številne pa so lastne samo določenemu podjetju oziroma koncernu.

Ne glede na to, od kod prihajajo, sta za verodostojnost pomembni dve merili: prvo je transparentnost, ki zajema natančno določena pravila in nadzor nad njihovim spoštovanjem, drugo je razpon, ki ga oznaka pokriva – zelo redko potrjuje trajnostna načela v celotni dobavno-prodajni verigi izdelka.

Opazili boste, da se na embalaži včasih pojavlja več oznak, pri čemer običajno velja, da se dopolnjujejo in tako pokrijejo različna načela trajnosti izdelka.

V nadaljevanju izpostavljamo nekaj trajnostnih oznak, ki jih boste lahko opazili predvsem na čokoladi, o kateri pišemo na sosednjih straneh.

Pri opisu stopnje zaupanja in trajnosti nismo zajeli samo načina podeljevanja in nadzora oznake, ampak tudi potrošnikov vidik: ali oznaka dokazuje, da je izdelek v kar največji meri trajnosten ali pa je trajnosten samo njegov bolj ali manj majhen del(ček) – denimo samo določen delež ene od surovin.

Oznaka uradnih ustanov

Zeleni list (EU)

trajnostne oznake zeleni list-logo

Uradni znak Evropske unije za ekološka živila potrošnikom daje zagotovilo o ekološkem izvoru in kakovosti živil. Od julija 2010 je ta znak obvezen za vsa predpakirana ekološka živila znotraj EU.

Prav tako je (na prodajnem mestu) dovoljena tudi prostovoljna raba znaka za nepredpakirana ekološka živila, ki so bila pridelana znotraj EU, ali za vse ekološke izdelke, uvožene iz tretjih držav.

Zeleni list je pogosto osnova za pridobitev drugih ekoloških oznak, ki upoštevajo dodatna merila ali pa pokrivajo še druga področja dobavno-prodajne verige (denimo delovne razmere, poštena plačila in podobno), ki jih zeleni list ne.

Stopnja zaupanja in trajnosti: zelo visoka

Oznake pravične trgovine

WFTO

trajnostne oznake wfto-logo

Znak Svetovne pravičnotrgovinske organizacije (World Fairtrade Organization) lahko nosijo izdelki podjetij, ki morajo v celoti (in ne zgolj na ravni posamezne sestavine ali posameznega izdelka) delovati v skladu z desetimi načeli pravične trgovine.

Ta zajemajo predvsem sociološke vidike, denimo dobre razmere za delo, odsotnost otroškega in prisilnega dela ter diskriminacije.

Pomemben vidik je cena izdelka, ki zagotavlja pravično plačilo proizvajalcem. Na splošno se dotikajo tudi spoštovanja okolja, a ta oznaka ne pomeni nujno, da je izdelek pridelan ekološko.

Stopnja zaupanja in trajnosti: visoka

Fairtrade International

trajnostne oznake fairtrade-logo

Osnovna oznaka Fairtrade izpostavlja preproste izdelke, kot so banane ali kava, ki so bili pridelani v skladu s standardi Fairtrade. Pove nam, da se z njimi pravično trguje in omogoča popolno sledljivost od pridelovalca do trgovske police.

Na izdelkih z več sestavinami je poleg oznake puščica, ki kaže na zadnjo stran embalaže, kjer je na voljo več informacij. V tem primeru morajo vse sestavine, za katere so na voljo standardi Fairtrade, te standarde tudi izpolnjevati (pri čokoladah, denimo, ves kakav, sladkor in vanilja).

Znotraj izdelka mora biti teh sestavin najmanj 20 odstotkov, točen delež je označen na zadnji strani embalaže.

Stopnja zaupanja in trajnosti: visoka

Fairtrade cocoa

trajnostne oznake-fairtrade-cocoa-logo

Oznaka Fairtrade Sourced Ingredient je posebna oznaka, ki dokazuje, da je v sestavljenem izdelku sestavina, ki ustreza standardu Fairtrade.

V primeru čokoladnih izdelkov je to, denimo, kakav (cocoa). Druge sestavine ne ustrezajo standardu Fairtrade, tudi če zanje obstaja (pri čokoladah, denimo, sladkor in vanilja).

Stopnja zaupanja in trajnosti: srednja

Gepa Fair+

trajnostne oznake-gepa-fair-plus-logo

Oznako podeljuje nemško podjetje Gepa. Kratica predstavlja Družbo za promocijo partnerstva z globalnim jugom.

Spoštovanje osnovnih načel pravične trgovine nadgrajujejo z neposrednim partnerstvom s proizvajalci globalnega juga in s številnimi drugimi merili. Ta segajo na področja podpore skupnosti proizvajalcev, šolanja otrok in vse več tudi ekološkega certificiranja.

Merila za pridobitev te oznake so zahtevnejša kot osnovne zahteve pravičnotrgovinske organizacije WTFO, katere članica je tudi družba Gepa.

Stopnja zaupanja in trajnosti: visoka

Druge oznake

Naturland

trajnostne oznake naturland-logo

Pogoj za pridobitev oznake je že vzpostavljeno certificirano ekološko kmetijstvo (Zeleni list EU).

Obenem morajo člani organizacije Naturland spoštovati še dodatna merila: celotna kmetija mora biti ekološko certificirana, spoštovanje delavskih pravic, prepoved nanomaterialov, strožja so merila na področju upravljanja voda, glede gnojenja in skrbi za živali ...

Stopnja zaupanja in trajnosti: zelo visoka

Rainforest Alliance

trajnostne oznake rainforest-logo

Oznako Rainforest Alliance imajo lahko izdelki, ki vsebujejo najmanj 30-odstotni delež certificiranega kakava, vendar pa se prejemnik licence v okviru Načrta pametnih virov (Smart Source Plan) zaveže k povečanju tega deleža na 90 odstotkov v naslednjih petih letih.

Po navedbah Rainforest Alliance 70 odstotkov vseh licenc uporablja samo certificiran kakav, kar pomeni, da je pridelan trajnostno in okolju prijazno.

Podjetja morajo pristati na letne revizije Mednarodne zveze gibanj za ekološko kmetijstvo (IOAS).

Stopnja zaupanja in trajnosti: nizka

UTZ

trajnostne oznake utz-logo

Oznaka UTZ je namenjena označevanju kave, kakava in čaja. Čokoladni izdelki UTZ morajo vsebovati najmanj 90 odstotkov certificiranega kakava, druge sestavine, kot sta sladkor in vanilja, pa niso nujno pridelane v skladu s trajnostnimi standardi.

Od leta 2018 je UTZ del Rainforest Alliance, spremenil se je tudi pristop k zagotavljanju sprejetih standardov, zaradi česar bi se v teoriji lahko zgodilo, da podjetje še vedno posluje z oznako, čeprav ni odpravilo zaznane kršitve v mehanizmu nadzora dobavnih verig.

Stopnja zaupanja in trajnosti: nizka

RSPO

trajnostne oznake rspo-logo

Organizacija Round Table on Sustainable Palm Oil je vzpostavila standarde za trajnostno pridelano palmovo olje.

Sistem se je izkazal kot premalo ambiciozen in zahteven, saj ne preprečuje krčenja gozdov, ne upošteva izpustov toplogrednih plinov pri izsuševanju šotišč, požarov zaradi vzpostavljanja plantaž, na pritožbe se odziva zelo počasi in le s težavo zagotavlja upoštevanje lastnih standardov.

Povrhu ne izvaja primernega nadzora in se zelo počasi odziva na kršitve članov, ki delujejo v nasprotju s standardi.

Stopnja zaupanja: zelo nizka

Komercialne oznake

Na čokoladah smo opazili oznaki, ki ju na svojih izdelkih uporabljata dva proizvajalca.

Tako Lindt & Sprüngli Cocoa Farming Program kot Mondelezov (Milka) Cocoa Life se posvečata trajnostni pridelavi kakava, dotikata se tudi socialnih meril, zato bi na prvi pogled lahko veljalo, da sta oznaki zaupanja vredni.

Čeprav naj bi za nadzor skrbele zunanje ustanove, pa manjka najbolj pomemben pogoj zaupanja: certificiranje pri neodvisnih akreditacijskih ustanovah.

Za takšne programe sicer lahko velja, da so korak v pravo smer, a jih ne smemo primerjati s tistimi, ki so ustrezno neodvisno certificirani.

Avtorji: Boštjan Okorn, Živa Kavka Gobbo, Focus

 

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju