Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Trajnostna mobilnost
Trajnostna mobilnost
05. maj 2021

V sodelovanju z Evropsko potrošniško organizacijo BEUC in svetovalnim podjetjem Element Energy smo pripravili analizo stroškov lastništva avtomobilov do leta 2030. Ugotovili smo, da se bodo v prihodnjih 10 letih skupni stroški uporabe avtomobilov z različnimi pogonskimi sklopi v celotni življenjski dobi precej poenotili, električni avtomobili pa bodo v vseh razredih najcenejši.

Kot kažejo izsledki analize, je srednje velik električni avtomobil, kupljen danes, v celotni življenjski dobi (16 let) že cenejši od drugih pogonskih sistemov. Pri manjšem avtomobilu se bo točka preloma zgodila v letu 2023, pri večjem pa v letu 2026.

Električni avtomobili so dragi, a drugi in tretji lastnik bosta že prihranila

Marsikdo je zato že razmišljal o nakupu električnega avtomobila, a se namen kaj hitro ustavi pri ceni. Kljub subvenciji Eko sklada v višini 4500 evrov boste za električni avtomobil plačali vsaj 10.000 evrov več kot za enakega z bencinskim motorjem.

elektricna-vozila-lastnik-1

(Kliknite na graf, da ga povečate.)

Začetna cena pa še zdaleč ni vse, kar določa skupne stroške lastništva avtomobila. Nižji skupni stroški lastništva v celotni življenjski dobi namreč odražajo predvsem prihranek, ki ga bosta pri električnem avtomobilu občutila drugi in tretji lastnik.

A teh prihrankov ne bo, če nihče ne bo najprej kupil novega avtomobila.

favicon Preberite več: Ali se nakup električnega avtomobila splača?

Kako se bodo odrezali avtomobili z drugimi pogonskimi sklopi?

Bencinsko in dizelsko gnanim avtomobilom se bodo po strošku uporabe približali ali jih celo presegli tudi ob koncu desetletja kupljeni avtomobili z gorivnimi celicami.

Hibridni bodo stroškovno ostali na zelo podobni ravni kot bencinski, razlog je višja začetna cena in pozneje ne dovolj veliki prihranki pri gorivu.

Strošek uporabe priključnega hibrida bo odvisen od načina uporabe – kdor bo akumulator redno polnil, se bo vozil z nižjimi stroški, v nasprotnem primeru bodo zelo podobni ali celo višji kot pri motorjih z notranjim zgorevanjem.

Trajnostni prehod bodo omogočile subvencije in davčne ugodnosti

Pri uveljavljanju strategije razogljičenja je zato pomembno ustvariti okolje, ki bo privlačno tudi za prve lastnike, tu mislimo predvsem na morebitne subvencije in druge ugodnosti. Tovrstne pobude se morajo prilagajati razmeram na trgu.

elektricni-avto-2

Naša analiza je namreč pokazala, da se bodo stroški lastništva za prvega lastnika avtomobila z električnim in vodikovim pogonom v naslednjem desetletju občutno znižali, k čemur bo najbolj prispevalo zniževanje cen akumulatorjev in gorivnih celic.

Trenutno veljavna subvencija tudi prvemu lastniku srednje velikega avtomobila omogoča, da v štirih letih zanj porabi manj denarja kot za druge pogonske sisteme. V primerjavi z bencinskim motorjem v tem času prihrani približno 1100 evrov, v primerjavi z dizelskim ali hibridnim pa 900.

Stroškovno je blizu tudi priključni hibrid, a le, če redno polnimo akumulator, ob brezbrižni uporabi brez polnjenja se strošek poveča za petino.

Kako se bodo obnašali stroški avtomobila v celotni življenjski dobi?

Pri drugem lastniku (ki bi rabljen avtomobil kupil v letu 2024) so razmerja že nekoliko drugačna.

elektricna-vozila-lastnik-2

(Kliknite na graf, da ga povečate.)

Lastništvo električnega avtomobila je zanj za desetino ugodnejše, kot če bi izbral takšnega z bencinskim motorjem ali hibridnega. Razlika je manjša, le 3,5-odstotna, v primerjavi z dizelskim motorjem.

Tretji lastnik, ki bi avtomobil kupoval v letu 2029, se pravzaprav ne bi smel več spraševati, kateri pogonski sklop kupiti.

elektricna-vozila-lastnik-3

(Kliknite na graf, da ga povečate.)

Električni bo občutno cenejša izbira, saj bodo stroški uporabe za več kot četrtino nižji od bencinskega ali hibridnega oziroma za petino nižji od dizelskega.

Pri poznejših lastnikih je namreč strošek zmanjšanja vrednosti razmeroma nižji kot pri prvem lastniku, poveča pa se predvsem delež stroška goriva in vzdrževanja pri bencinskih in dizelskih avtomobilih.

Na čem temelji primerjava stroškov?

Analizo stroškov uporabe avtomobilov smo izvedli v devetih državah EU: v Belgiji, na Cipru, v Franciji, Italiji, Litvi, Nemčiji, na Portugalskem, v Španiji in Sloveniji.

Izračun smo pripravili za stroške uporabe avtomobila, ki bi ga kupili v naslednjih desetih letih, pri čemer smo upoštevali 16-letno življenjsko dobo avtomobila (štiri leta prvi lastnik, pet let drugi lastnik in sedem let tretji lastnik).

Med stroški smo upoštevali:

  • nakupno ceno avtomobila (skupaj z vsemi dajatvami),
  • strošek zavarovanja in vzdrževanja,
  • strošek goriva oziroma električne energije
  • vse druge stroške (denimo vsakoletne registracije).

Pri izračunu se nismo osredotočali na konkretne modele avtomobilov, temveč smo oblikovali povprečnega predstavnika posameznega avtomobilskega razreda (iz podatkov o več kot 9000 avtomobilih, ki so trenutno naprodaj v EU).

Več informacij:

Tehnično poročilo za Slovenijo (v angleškem jeziku).

Podrobni izsledki analize za celotno EU (v angleškem jeziku) so objavljeni na spletni strani BEUC.

Avtor: Boštjan Okorn

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA