ZPS bo vložila pritožbo proti Googlu zaradi kršitve Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov

27. november 2018

Nepoštene poslovne prakse Osebni podatki in zasebnost
ZPS bo vložila pritožbo proti Googlu zaradi kršitve Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov

Zveza potrošnikov Slovenije je danes naznanila, da bo pri Informacijskem pooblaščencu vložila pritožbo proti podjetju Google zaradi kršitve Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov (GDPR). Na podlagi nove raziskave, ki jo je danes objavila norveška potrošniška organizacija Forbrukerrådet, ZPS Googlu očita kršitev Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov v povezavi z načini Googlovega sledenja lokaciji svojih uporabnikov.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Pritožbe bo pri svojih državnih nadzornih organih vložilo še šest drugih potrošniških organizacij po Evropi, ki so, tako kot ZPS, članice Evropske potrošniške organizacije (BEUC)*.

Pametni mobilni telefoni so danes z nami kamorkoli gremo. Android, ki je Googlov operacijski sistem, poganja približno 2 milijardi naprav po vsem svetu in je najbolj razširjen mobilni operacijski sistem. Uporablja ga velika večina proizvajalcev pametnih telefonov, kot je Samsung, Huawei in Sony. Vendar Android prinaša kar nekaj omejitev, med njimi tudi to, da morajo imeti uporabniki teh mobilnih telefonov svoj Googlov račun (‘Google Account’), če želijo telefon dejansko uporabljati.

Podatki o lokaciji lahko o posamezniku razkrijejo marsikaj, na primer njegovo veroizpoved (kraji čaščenja, kamor zahaja), zdravstveno stanje (pogosti obiski v zdravstveni ustanovi) in spolno usmerjenost (obiskovanje določenih lokalov).

Poročilo norveške potrošniške organizacije kaže, da Google podatke o lokaciji uporabnikov zbira v veliki meri preko dveh svojih funkcij, to sta ‘Location history’ in ‘Web & App activity’, ki sta integrirani v vseh Googlove račune. Podjetje uporablja številne trike in prakse, s katerimi zagotovi, da imajo uporabniki ti dve funkciji vklopljeni in uporabnikom ne daje neposrednih in jasnih informacij, kaj vklop teh funkcij v resnici pomeni.

Prakse, ki jih Google uporablja za usmerjanje uporabnikov v deljenje podatkov o lokaciji:

  • Zavajajoče zaporedje klikov (deceptive click-flow): narejeno na način, da uporabnika pri nastavitvi Androida vodi v vklop funkcije ‘Location history’, ne, da bi se tega zavedal.
  • Skrite privzete nastavitve: pri nastavljanju Googlovega računa je funkcija ‘Web & App activity’ privzeto že vklopljena, obenem pa je skrita tako, da je do nje mogoče priti šele z dodatnim poizvedovanjem in klikanjem uporabnika.
  • Zavajajoče in enostranske informacije: uporabniki ne dobijo dovolj informacij ob predstavitvi možnosti in so zavedeni o tem, katere podatke zbirajo in kako jih uporabljajo.
  • Ponavljajoče usmerjanje: uporabniki so večkrat postavljeni pred izbiro, naj vklopijo funkcijo ‘location history’ ob uporabi različnih Googlovih storitev, tudi če so to funkcijo predhodno ob nastavitvi telefona že zavrnili.
  • Združevanje storitev in pomanjkanje razčlenjenosti izbire: če uporabnik želi uporabljati storitve, kot sta Google Assistant in razvrstitev svojih fotografij po lokaciji, Google vklopi vsiljivo sledenje lokaciji.

Zaradi teh nepoštenih praks potrošniki dejansko niso seznanjeni z obsegom zbiranja in uporabe njihovih osebnih podatkov. Poleg tega potrošniki nimajo resnične izbire, ali bodo podatke o lokaciji delili z Googlom, ki jih nato uporablja za številne na široko opredeljene namene, vključno s ciljanim oglaševanjem. 

Zveza potrošnikov Slovenije meni, da te prakse niso skladne s Splošno uredbo o varstvu osebnih podatkov, saj Google nima zakonite pravne podlage za obdelavo navedenih osebnih podatkov.

Raziskava zlasti kaže, da privolitev uporabnikov za obdelavo osebnih podatkov glede na konkretne okoliščine ni svobodna. Poleg tega se podjetje ne more sklicevati na pravno podlago ‘zakonitega interesa’, zaradi pomembnega in vsiljivega učinka, ki ga ima sledenje lokaciji na pravice in svoboščine posameznika.

Matjaž Jakin iz pravne pisarne Zveze potrošnikov Slovenije: "Zahvaljujoč Splošni uredbi o varstvu osebnih podatkov, bi morali imeti uporabniki nadzor nad svojimi osebnimi podatki.

Googlove zavajajoče prakse so v nasprotju z duhom in pravili uredbe. Gre za težave, ki se dotikajo vseh Googlovih uporabnikov v Evropi. Potrebujemo močno, usklajeno izvrševanje teh pravil. Podjetjem ne bi smeli dopustiti, da pod pretvezo njihovega spoštovanja, pravila preprosto obidejo, ne glede na to, za kako veliko ali globalno podjetje gre.

Vsekakor je deljenje svoje lokacije lahko povsem uporabno, na primer, da bi tako lažje našli dobro restavracijo med potovanjem. Obenem pa lahko podatki o tem, katere kraje smo obiskali, o nas in našem zasebnem življenju razkrijejo veliko. Iz tega razloga bi moral Google in ostali osebne podatke zbirati in obdelovati le, kadar je to zares nujno, predvsem pa na podlagi naše privolitve."

* Forbrukerrådet (Norveška), Consumentenbond (Nizozemska), Ekpizo (Grčija), dTest (Češka), Federacja Konsumentów (Poljska) in Sveriges Konsumenter (Švedska. Forbrugerrådet Tænk (Danska) bo sporno prakso prijavila neformalno, pri vzbv (Nemčija) razmišljajo o vložitvi opustitvene tožbe proti Googlu. Organizacija Transatlantic Consumer Dialogue pa bo na sporno prakso opozorila ameriški Federal Trade Comission.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju