Zavajajoče "ozelenjevanje" plastenk
9. november 2023
V zadnjem času se je razpasla moda označevanja, da je plastenka 100-odstotno reciklirana ali pa 100-odstotno primerna za reciklažo. Skupaj z drugimi potrošniškimi organizacijami smo preverili ozadja teh trditev in večje proizvajalce ustekleničenih vod prijavili evropski mreži za sodelovanje na področju varstva potrošnikov (CPC). Na ZPS smo k ukrepanju pozvali tudi Tržni inšpektorat RS.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Resnica za zelenimi zapisi
Statistični podatki Evropskega združenja proizvajalcev naravnih mineralnih vod kažejo, da povprečen Evropejec popije približno 118 litrov ustekleničene vode na leto, največ v Italiji, Nemčiji, na Portugalskem, Madžarskem in v Španiji.
Voda je v letu 2022 dosegla največji, 48-odstotni delež med vsemi prodanimi brezalkoholnimi pijačami v EU.
Nemci edini popijejo več gaziranih vod kot negaziranih, v drugih državah prevladuje negazirana voda, nemalokrat tudi zato, ker tista iz pipe ni najboljše kakovosti. V celotni EU negazirane ustekleničene vode zavzemajo približno tretjino prodaje vod, v Španiji in na Portugalskem pa je delež gaziranih zgolj štiriodstoten.
Prevladujejo plastenke
V Sloveniji vsak prebivalec popije 67 litrov ustekleničene vode na leto, od tega 37 odstotkov negazirane. A tudi gazirana je najbolj pogosto pakirana v plastično embalažo, zato jo v naši kampanji obravnavamo skupaj z negazirano.
V celotni EU so plastenke s 97-odstotnim deležem skoraj izrinile vse druge vrste embalaže.
Plastika za enkratno uporabo, uporabljena za izdelavo embalaže ustekleničenih pijač, je material, katerega osnova so fosilna goriva. Tudi zaradi ogljično potratnih procesov v času izdelave izjemno močno obremenjuje okolje, vključno z ustvarjanjem odpadkov in izpusti toplogrednih plinov.
"Zelenitev" negativnih vplivov
Da bi omilili vse bolj negativno javno mnenje o plastenkah za enkratno uporabo, so proizvajalci začeli uporabljati različne zelene oznake, s katerimi naj bi dokazovali svojo trajnostno usmerjenost.
Trditve, kot so "100 % reciklirano" in "100 % reciklabilno", ustvarjajo vtis kroženja plastike, med katerim plastenke znova in znova reciklirajo za izdelavo novih plastenk.
Verjamemo, da so trditve o 100-odstotni reciklirani ali za recikliranje uporabni plastiki nejasne ali netočne ali pa je težava pri zaupanja vrednem dokazovanju teh trditev.
Takšne trditve ne odražajo resničnega stanja, zato jih lahko štejemo za tipično zeleno zavajanje, ki zamegljuje resnične okoljske vplive plastenk. Recikliranje plastike ima namreč resne omejitve.
Najprej mora biti jasno, da je mogoče za izdelavo plastenke reciklirati samo osnovno plastenko, brez etikete in pokrovčka. Poleg tega plastika ni neskončnokrat reciklabilna, zato zahteva dodajanje osnovne surovine po določenem številu ciklov recikliranja.
Zato verjamemo, da so trditve o 100-odstotni reciklirani ali za recikliranje uporabni plastiki nejasne ali netočne ali pa je težava pri zaupanja vrednem dokazovanju teh trditev. Poleg tega ustvarjajo zavajajoč vtis, da plastika neomejeno kroži, kar je daleč od resničnosti in trenutnega potenciala recikliranja.
K ukrepanju smo pozvali tudi Tržni inšpektorat
Ker smo na ZPS tovrstno zavajanje zaznali tudi na nekaterih izdelkih slovenskih blagovnih znamk (konkretno Donat mg in Radenska), smo Tržni inšpektorat RS pozvali, da v skladu s svojimi pristojnostmi tudi v Sloveniji zagotovi, da na plastenkah ne bo trditev in oznak, ki bi kakor koli namigovale na njihovo okoljsko primernost.
Zatiskanje oči pred širšim problemom
Ob tem ni mogoče spregledati, da tovrstno zeleno zavajanje upočasnjuje zeleni prehod, saj plastiko predstavlja kot trajnosten material, čeprav so njeni uničujoči učinki na okolje dobro dokumentirani. Poleg tega odvrača potrošnike od prehajanja na bolj trajnostne možnosti (kot je voda iz pipe), kjer je to mogoče.
Pri uporabi takšnih trditev in z načinom njihove predstavitve proizvajalci izpustijo pomembne informacije o skupnem vplivu proizvodnje, distribucije in odstranjevanja plastenk za pijače – kar je obsežno in presega vplive samega materiala. Netočno nakazujejo, da je uporaba plastenke z vodo lahko za okolje nevtralna in trajnostna (»100 % reciklabilno«) oziroma da v nekaterih primerih celo pozitivno vpliva na okolje.
Poziv Evropski komisiji in mreži CPC
Potrošniške organizacije iz 13 držav, ki smo pod okriljem Evropske potrošniške organizacije BEUC v preteklem letu raziskovale tovrstne prakse, menimo, da lahko nadzorni organi obravnavajo zavajajoče okoljske trditve v skladu z Direktivo 2005/29/ES (Direktiva o nepoštenih poslovnih praksah – UCPD). Uredba o sodelovanju med nacionalnimi organi, odgovornimi za izvrševanje zakonodaje o varstvu potrošnikov (uredba CPC), predstavlja ustrezno splošno zakonodajo (lex generalis), zato je uporabna kot orodje za izvajanje.
Smernice Evropske komisije jasno potrjujejo uporabo uredbe CPC v primerih nepoštenih praks pri prehranskih izdelkih v posebnem razdelku o uporabi prava EU o hrani in zaščiti potrošnikov v zvezi z dvojno kakovostjo prehrambnih izdelkov.
V evropskem pozivu smo posebej izpostavili vodilne multinacionalke s področja prodaje plastenk z vodo, kot so Coca-Cola HBC, Danone in Nestlé Waters. A poziv velja tudi v lokalnem okolju.
Evropsko komisijo in mrežo CPC v skupni akciji pozivamo, da:
- začneta usklajeno delovanje in predstavita skupno stališče v skladu s členom 19 Uredbe EU 2017/2394 (uredba CPC). Ta korak je bistven ne samo za uveljavljanje zakonodaje proti vključenim proizvajalcem, temveč tudi za posredovanje jasnega signala in usmeritve celotnemu sektorju o zavajajoči naravi teh trditev;
- pozoveta proizvajalce, naj prenehajo zavajati potrošnike s takšnimi trditvami.
Naše zahteve
1. Proizvajalci naj prenehajo uporabljati dvoumen jezik v zvezi z reciklabilnostjo, vključno z izrazi »reciklabilen« in/ali »100 % reciklabilen«
Namesto tega naj potrošnikom zagotovijo jasne informacije o tem, kako pravilno poskrbeti za embalažo na trgu, kjer se izdelek prodaja. Na primer: če država upravlja ločeno shemo zbiranja odpadkov za recikliranje, so preprosta navodila o tem, kako odvreči izdelek skozi shemo v skladu z lokalno infrastrukturo, zadostna, hkrati pa tudi bolj jasna in koristna za potrošnika kot trditev »reciklabilen« ali »100 % reciklabilen«.
2. V primeru, da izdelek vsebuje reciklirano plastiko in se proizvajalec odloči, da to informacijo izpostavi na označbi, naj bo jasno razvidna količina recikliranega materiala v izdelku kot celoti, pri čemer naj bodo upoštevane vse sestavine
Te količine naj odražajo količino materiala, recikliranega po uporabi s strani potrošnika, z zanesljivim modelom sledenja verige (npr. ne na nesorazmernih masnih bilancah). Trditve, da je plastenka izdelana iz 100 % reciklirane plastike, mora biti proizvajalec sposoben transparentno dokazati s transparentnim sistemom za certificiranje, ki ga izvajajo zaupanja vredne tretje osebe.
3. Informacije o recikliranju ne smejo namigovati, da plastenke za pijače nimajo vpliva na okolje ali da so kako drugače trajnostne
Slik in oznak, povezanih s kroženjem materiala, splošnih okoljskih trditev, izjav in slik na etiketah ter v spremljajočem oglaševanju ne bi smeli več dovoljevati.
Avtor: Boštjan Okorn
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.