Trajnostna izbira hrane mora biti dostopna in preprosta
7. september 2023
Spremembe nakupnih navad ter izbira bolj trajnostnih in okolju prijaznih možnosti bodo tudi kmete spodbudile k uvajanju bolj trajnostnih praks.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Okolje nam sporoča, vedno bolj glasno, da trenutni sistem prehranjevanja ni vzdržen. Način pridelave in uživanja hrane pomembno vpliva tako na okolje kot na družbo. Tudi potrošniki imamo moč, da s svojimi nakupnimi odločitvami vplivamo na kmete in proizvajalce.
Da bodo takšni izdelki prišli na trg in da jih bomo potrošniki kupili, pa je treba razumeti dejavnike, ki vplivajo na vedenje potrošnikov do okolju prijaznih živilskih izdelkov in tudi tiste, ki vplivajo na odločitev kmetov, da se odločijo za prehod na podnebju prijazno kmetovanje.
Trajnostna izbira mora biti dostopna in preprosta
Hrana je eno ključnih področij, ki kliče po ukrepanju, saj so lahko spremembe na strani povpraševanja najbolj učinkovite. Številnim evropskim potrošnikom je zelo pomembna dobrobit živali in si tudi zato želijo več kakovostne rastlinske hrane na evropskem prehranskem trgu.
Vendar trenutno prehransko okolje potrošnike večinoma sili k nezdravim in netrajnostim živilom, saj so ta najbolj dostopna, oglaševana in pogosto tudi najcenejša. Hiter pregled oglasnih sporočil slovenskih trgovcev razkrije redno prakso spodbujanja uživanja živalskih proizvodov.
Zavedati bi se morali, da lahko spremembe našega načina življenja in vedenja, vključno s hrano na naših krožnikih, do leta 2050 prinesejo 40–70-odstotno zmanjšanje emisij toplogrednih plinov (TGP), hkrati pa izboljšajo zdravje in dobro počutje.
Več si lahko preberete na spletni strani BEUC -->
Na nakup bolj trajnostnih živil vplivajo različni dejavniki
Glavne ugotovitve ankete
Z anketo, izvedeno med več kot 1200 potrošniki v šestih državah, v kateri je sodelovalo tudi več kot 500 slovenskih potrošnikov, smo preverili, kateri so tisti dejavniki odločanja, ki vplivajo na spremembo vedenja potrošnikov pri nakupu živil in podpirajo podnebno pametne kmetijske prakse.
- Potrošniki se v povprečju "strinjajo", da so pripravljeni kupovati okolju prijazne izdelke, čutijo svojo odgovornost za boljše okolje, a niso prepričani, da njihova dejanja prispevajo k temu cilju.
- Okolju prijazni izdelki morajo biti dostopni na lokacijah, kjer potrošniki kupujejo.
- Anketiranci si želijo bolj informativne oznake na izdelkih, ki bi jim olajšale izbire. Uvesti bo treba sistem označevanja, ki bo zagotavljal transparentne informacije o živilih, njihovih sestavinah ter o njihovem vplivu na okolje in zdravje.
- Potrošniki so prepričani, da potrošniki za trajnost naredijo več kot vsi drugi deležniki. Dvomijo pa v verodostojnost informacij drugih skupin o njihovem prispevku k večji trajnosti. Številni so zato pripravljeni prispevati več le, če tudi drugi prispevajo pravičen delež.
Potrošniki se lahko aktivno vključijo v spodbujanje trajnostne prehranske verige s spremembo nakupnih navad, z zahtevo po trajnostnih pridelkih, s spodbujanjem inovacij ter z ozaveščanjem o okoljskih vplivih načina prehranjevanja in hrane same.
S tem lahko pomagajo kmetom in proizvajalcem spodbuditi spremembe v smeri bolj trajnostnega in okolju prijaznega kmetovanja.
Kaj pravijo kmetje?
Rezultati ankete med več kot 600 kmeti v šestih evropskih državah, tudi Sloveniji, razkrivajo ključne spodbujevalce in zaviralce za odločitev za prehod na podnebno pametno kmetovanje.
- Starost kmetov, finančna nestabilnost, nižja izobrazba, čas, (ne)izkušnje s kmetovanjem ter (ne)poznavanje praks in tehnologij podnebno pametnega kmetovanja so ključne ovire.
- Kmetje, ki se zavedajo vpliva kmetijstva na okolje, so pripravljeni na spremembe. Bolj kot so prakse in tehnologije podnebno pametnega kmetovanja združljive z obstoječimi kmetijskimi cilji kmetov in nezahtevne za uporabo, bolj so jim naklonjeni.
- Bolj kot kmetje prepoznajo pošten delež prispevka drugih deležnikov k boljšemu podnebju vzdolž vrednostne verige hrane, trdnejša je njihova namera, da sprejmejo prakse in tehnologije podnebno pametnega kmetovanja.
- Zgledi iz okolja so pomembni. Kmetje bodo sledili okolici, drugim kmetom, cenijo mnenje, odobritev ljudi, ki so jim pomembni.
Brez sistemskih pobud ne bo šlo
Pri prehodu na podnebno pametno kmetovanje je treba ponuditi kombinacijo obveznih in prostovoljnih shem. Ponudba okolju bolj zdravih živil bi tako postala cenovno dostopnejša za potrošnike.
Poleg tega je treba zagotoviti svetovanja, izobraževanja in podporo še posebej mladim za delo v kmetijstvu, saj so ti običajno bolj odprti za inovativne in podnebno pametne prakse. Hkrati je treba nuditi finančno podporo kmetom z nižjim dohodkom pri prehodu na podnebno pametno kmetovanje.
Bo Evropska komisija septembra vendarle predlagala prelomni zakon o trajnostnih prehranskih sistemih? Zakon naj bi priznal vlogo in vpliv "živilskih okolij" pri oblikovanju izbire živil potrošnika.
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.