So nadomestila bank za "quasi cash" transakcije skladna z zakonodajo?
5. avgust 2024
Na Zvezo potrošnikov Slovenije se je obrnilo večje število potrošnikov, ki so izrazili zaskrbljenost in nezadovoljstvo zaradi nedavne uvedbe nadomestila za plačevanje s karticami na prodajnih mestih v tujini, katerih transakcije so označene kot “quasi cash”. Ker menimo, da je praksa bank v nasprotju z veljavno zakonodajo Evropske unije, smo pisali NLB in jih prosili za pojasnilo. Ko bomo pojasnilo prejeli, se bomo odločili glede nadaljnjih korakov.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
V Uredbi (EU) 2021/1230 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 14. julija 2021 o čezmejnih plačilih v Uniji (v nadaljevanju »Uredba«) je določeno, da mora biti bančni strošek za plačilne storitve v evrih enak za domače in čezmejne transakcije znotraj EU. Natančneje 3. člen Uredbe določa: »Nadomestila, ki jih uporabniku plačilnih storitev obračuna ponudnik plačilnih storitev za čezmejna plačila v eurih, so enaka nadomestilom, ki jih isti ponudnik plačilnih storitev obračuna za ustrezna nacionalna plačila enake vrednosti v nacionalni valuti države članice, v kateri se nahaja ponudnik plačilnih storitev uporabnika plačilnih storitev.«
Praksa zaračunavanja nadomestila za "quasi cash" transakcije samo za plačila pri ponudnikih s sedežem izven Slovenije, je po našem mnenju v nasprotju s to Uredbo.
Poleg tega smo na ZPS zaskrbljeni nad dejstvom, da potrošniki pred izvedbo konkretne transakcije niso ustrezno obveščeni o dodatnih stroških.
Po pojasnilih, ki smo jih že prejeli s strani NLB, se banka opira na Mastercard category code (MCC) trgovca za določanje "quasi cash" transakcij, potrošnik pa ne more vnaprej vedeti, ali trgovec »nosi« kodo »quasi cash«. To pomeni, da potrošniki šele po izvedbi transakcije izvejo za dodatne stroške. Glede na pritožbe potrošnikov, ki smo jih prejeli, se tudi nadomestilo v NLB Kliku knjiži šele nekaj dni po izvedeni transakciji. Posledično je potrošnik v vmesnem času lahko izvedel več tovrstnih transakcij, ne da bi vedel, da te zapadejo pod definicijo »quasi cash« transakcij in so tako predmet zaračunavanja dodatnega nadomestila.
To pomanjkanje vnaprejšnje obveščenosti je problematično z vidika potrošniških pravic in transparentnosti, hkrati pa tudi ni realno pričakovati od potrošnikov, da bodo pri samih ponudnikih preverjali kodo, pod katero so vodeni v kartičnih sistemih, saj gre za specifiko, ki je povprečnemu potrošniku nepoznana.
Zato smo NLB prosili za:
- dodatno pojasnilo in utemeljitev, na kakšni podlagi zaračunavajo nadomestilo potrošnikom za "quasi cash" transakcije izključno pri transakcijah s tujimi ponudniki,
- pojasnilo, kako nameravajo potrošnikom zagotoviti predhodne informacije o morebitnih nastalih stroških, povezanih s "quasi cash" transakcijami, še preden potrošnik transakcijo izvede oziroma potrdi.
Na ZPS od bank pričakujemo, da je njihova politika zaračunavanja nadomestil skladna z evropsko in nacionalno zakonodajo, smernicami EBA o nadzoru in ureditvi upravljanja bančnih produktov ter načeli poštenega poslovanja.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.