Primerjalno ocenjevanje polnilnic za električne avtomobile

4. januar 2024

Avto in oprema za avto
ocenjevanje polnilnic za električne avtomobile, električne polnilnice

ocenjevanje polnilnic za električne avtomobile, električne polnilnice

Predstavniki Mednarodnega inštituta za potrošniške raziskave smo ob strokovni pomoči Društva e-mobilnost Slovenija (DEMS) izpeljali primerjalno ocenjevanje polnilnic za električne avtomobile. V okviru javne službe izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev smo z vidika potrošnika preverili 48 polnilnic v različnih krajih po Sloveniji.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Večina ocenjevanj polnilnic se je do zdaj nanašala predvsem na njihov tehnični del, torej pravilnost delovanja in moč polnjenja. Mimo tega seveda tudi mi nismo šli, a bolj nas je zanimal praktični vidik polnjenja električnega avtomobila – od lokacije polnilnice do načina aktivacije in zaračunavanja.

Pridobili smo dragocene izkušnje o tem, kje vse se lahko zatakne in kako neugodno je to za potrošnika. Izkušnjo polnjenja smo primerjali z izkušnjo točenja fosilnih goriv na bencinskih servisih.

Neoznačenost - skoraj ni oznak, ki bi voznika usmerile do polnilnic

Razen na avtocestnem križu na cestah, ki vodijo mimo polnilnic za električne avtomobile, skoraj ni oznak, ki bi voznika usmerile do njih. Polnilnico mora najti sam, denimo za občinsko stavbo, na robu parkirišča pred industrijsko prodajalno, v drugi kleti garažne hiše trgovskega centra ali na parkirišču na robu vasi.

V pomoč so sicer lahko različne aplikacije, a kaj, ko niti v eni ni seznama vseh slovenskih polnilnic.

Bencinske črpalke so v veliki večini označene s posebno tablo, postavljeno ob cesti, čeprav jih med vožnjo skoraj ni mogoče zgrešiti.

Nepokritost - prepuščeni (ne)milosti vremenskih pogojev

Niti ena polnilnica ni bila namensko pokrita. Seveda so pod streho tiste v garažnih hišah (izjema so polnilnice na strehah garažnih hiš), našli smo dva primera, ko je bližnji nadstrešek segal (vsaj približno) tudi nad polnilnico, a povsod drugod smo bili prepuščeni (ne)milosti vremenskih pogojev.

Zaradi dežja je bilo aktiviranje oteženo – na polnilnici ali na telefonu, med polnjenjem pa smo morali vedriti v avtomobilu.

Skoraj vse bencinske črpalke v Sloveniji imajo velik nadstrešek, ki dobro ščiti tudi med nalivom.

Brez toaletnih prostorov in prigrizkov

Polnilnice za električna vozila so na različnih lokacijah, tako v mestih ali vaseh kot pred trgovskimi centri, na parkiriščih in avtocestnih počivališčih. V bližini je zato lahko toaletni prostor, trgovina ali gostinski lokal.

Pa vendar: med ocenjevanjem nismo odkrili nobene polnilnice, ki bi imela tovrstne servisne storitve na voljo namensko, torej predvsem za tiste, ki polnijo baterijo električnega avtomobila.

Nemalokrat v bližini ni bilo prav ničesar, če pa že, je bilo običajno v zasebni lasti. Težko verjamemo, da lastnik lokala dolgo dopušča uporabo stranišča, ker je ravno blizu polnilnega mesta.

Bencinske črpalke so opremljene s toaletnimi prostori, imajo pa tudi vsaj majhno prodajalno s prigrizki in pijačo.

Nejasna cena, polnilna moč in količina prenesene energije

Na polnilnih mestih ni bilo vedno preprosto odkriti, kakšna bo cena polnjenja. Večinoma je bilo treba prebrati kodo QR ali ceno poiskati v aplikaciji.

Med samim polnjenjem v aplikaciji ni bilo vedno mogoče spremljati količine pretočene energije, povprečne moči polnjenja in trenutnega stroška, na samem polnilnem mestu pa je to bolj izjema kot pravilo.

Bencinski servisi imajo ceno označeno na tabli ob servisu, prav tako se pokaže na točilnem mestu, ko izberemo ustrezno gorivo. Med točenjem lahko ves čas spremljamo količino goriva in trenutni strošek.

Brez možnosti plačila s plačilno kartico ali gotovino

Polnilnico je treba pred polnjenjem aktivirati. V ta namen imajo lastniki električnih avtomobilov v denarnici polno različnih kartic ponudnikov, v telefonu pa celo vrsto aplikacij.

Odkrili smo nekaj polnilnic, pri katerih je za aktivacijo potreben klic na določeno številko, na enem mestu je bilo treba prebrati kodo QR in v telefon vpisati vse potrebne podatke za plačilo.

Le na treh polnilnih mestih smo lahko polnili brezplačno, brez posebne aktivacije, na način "priključi in polni". Nobena od obiskanih polnilnic ni omogočala aktivacije s plačilno kartico ali celo z gotovino.

Uporaba aplikacij se je izkazala za časovno potratno (lahko je trajalo tudi več kot pet minut, da smo zagnali polnjenje) in ne vedno zanesljivo.

Na bencinskih servisih v Sloveniji lahko natočeno gorivo vedno plačamo z gotovino ali s plačilno kartico, nekateri ponudniki omogočajo tudi plačilo z njihovo kartico ali v aplikaciji.

Tehnične težave - odpravljanje lahko traja več kot 15 ur

Med ocenjevanjem se je zgodilo tudi, da polnjenje ni bilo mogoče.

Razloga ni našla niti sicer prijazna uslužbenka v klicnem centru, ki je svojo zgodbo zaključila z ugotovitvijo, da je izgubila zvezo s polnilnico in bo zato ukrepal terenski tehnik. Ko smo jo povprašali, kdaj ga lahko pričakujemo, je mirno odgovorila, da enkrat v naslednjem dopoldnevu.

Med poskusom polnjenja na eni od primorskih polnilnic so nas ustavila opozorila, da ravnokar barvajo cestne oznake in je zato dostop onemogočen. Na tem mestu je vsaj šest polnilnic, a do nobene nas niso pustili zapeljati. Počakati bi morali vsaj pol ure.

Zelo težko si predstavljamo, da med barvanjem oznak bencinski servis preprosto zaprejo ali da odpravljanje tehničnih težav traja več kot 15 ur.

Majhno število hitrih polnilnih mest in nemogoče priključevanje več kot dveh vozil hkrati

Hitra in ultra hitra polnilna mesta (moč nad 50 oziroma nad 150 kW) so pomembna zlasti za polnjenje v tranzitu. Ugotovili smo, da tudi tam, kjer so na voljo, ne omogočajo priključevanja več kot dveh vozil hkrati, pri čemer se najbolj pogosto zgodi, da si vozili delita moč – zato je polnjenje ustrezno daljše.

To je tudi slabo označeno, razlage načina delovanja polnilnice in informacije, da je moč deljena, na sami polnilnici nismo našli.

Na bencinskih servisih je vedno na voljo več različnih točilnih mest, še zlasti veliko jih je na tranzitnih poteh. Ko začnemo točiti gorivo, se hitrost točenja na drugih točilnih mestih ne zmanjša.

Avtor: Boštjan Okorn 

Potrošnikov Zoom: primerjalno ocenjevanje polnilnic za električne avtomobile

Na tokratnem primerjalnem ocenjevanju smo z vidika potrošnika preverili 48 polnilnic v različnih krajih po Sloveniji.

Večina ocenjevanj polnilnic se je do zdaj nanašala predvsem na njihov tehnični del, torej pravilnost delovanja in moč polnjenja. Mimo tega seveda tudi mi nismo šli, a bolj nas je zanimal praktični vidik polnjenja električnega avtomobila – od lokacije polnilnice do načina aktivacije in zaračunavanja.

Pridobili smo dragocene izkušnje o tem, kje vse se lahko zatakne in kako neugodno je to za potrošnika. Izkušnjo polnjenja smo primerjali z izkušnjo točenja fosilnih goriv na bencinskih servisih.

Javno službo "izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev" sofinancira Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport.

Preverite rezultate ocenjevanja

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju