Poziv ZPS Tržnemu inšpektoratu RS: preverite ustreznost tekočine za čiščenje dizelskih motorjev AdBlue
26. oktober 2022
Potrošnik nas je obvestil, da je v eni od spletnih trgovin kupil tekočino za čiščenje dizelskih motorjev (s komercialno oznako AdBlue), ki ni ustrezala zahtevanemu standardu ISO 22241. Ker neustrezen AdBlue predstavlja tempirano bombo za lastnike avtomobilov z dizelskim motorjem, smo Tržnemu inšpektoratu RS danes poslali poziv, naj preveri trg s to tekočino in se pri tem še posebej usmeri na spletne trgovce in manjše ponudnike rezervnih delov.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Lastniki avtomobilov z dizelskim motorjem (večinoma od letnika 2015 naprej) morajo ob gorivu in olju preverjati tudi količino sredstva za čiščenje izpuha, poznanega pod komercialno oznako AdBlue. S strani potrošnika smo dobili obvestilo, da so se na trgu pojavila sredstva, ki ne ustrezajo standardu in na dolgi rok lastniku lahko povzročijo kar precejšnje stroške.
Kaj je AdBlue in zakaj mora ustrezati strogim standardom?
AdBlue je zaščitena blagovna znamka nemškega združenja avtomobilske industrije (VDA), sestava pa mora ustrezati mednarodnemu standardu ISO 22241. Preprosto rečeno gre za tekočino, sestavljeno iz približno tretjine sečne kisline (ureje), ostali del predstavlja demineralizirana voda. Namenjena je prečiščevanju dušikovih oksidov v izpustu dizelskih motorjev. Ob vezavi na amonijak, glavno sestavino ureje, se namreč razgradijo v neškodljiva dušik in vodo.
Brez sredstva AdBlue dizelski motorji nikakor ne bi mogli doseči najsodobnejših standardov izpusta, kar še zlasti velja za bolj obremenjene motorje v tovornjakih. V avtomobilih se je pojavil predvsem po uveljavitvi standarda Euro 6 v letu 2015.
AdBlue je treba v vozilo dolivati na nekaj tisoč prevoženih kilometrov, elektronika v sodobnih vozilih ob njenem pomanjkanju ne dovoli zagona motorja, saj bi lahko prišlo do okvare na katalizatorju. Kupiti ga je mogoče v litrskih ali nekajlitrskih plastenkah, na nekaterih bencinskih servisih pa je na voljo tudi na točilnih mestih, kar je še posebej priročno za voznike tovornjakov, saj njihovi motorji zahtevajo precej večjo količino te tekočine.
Kako je potrošnik ugotovil, da kupljeni AdBlue ne ustreza standardom?
Potrošnik, ki nas je obvestil o neustreznem sredstvu AdBlue, ga je kupil v spletni trgovini. Na plastenki so bile vse potrebne oznake, da tekočina ustreza standardu, a ko jo je nalil v avtomobil, se je prižgala opozorilna lučka.
Neustreznost sredstva AdBlue so potrdili tudi v laboratoriju
Ker je imel tekočino še doma, jo je odnesel v laboratorij, kjer so ugotovili, da se vsebina ne sklada s standardom – že pri prvi točki, koncentraciji ureje, je bila vrednost prenizka, kar je bil najbrž tudi razlog, da je v avtomobilu zasvetila lučka.
Ko smo v laboratoriju preverjali, kaj se dogaja, so nam potrdili, da se je na trgu pojavila večja količina neustreznega sredstva AdBlue, saj so tudi sami kupili nekaj različnih vzorcev, med katerimi so našli takšne, ki niso v skladu s standardom.
Predvidevajo, da je glavni razlog visoka podražitev osnovne surovine, avtomobilske ureje, ki jo proizvajalci nadomeščajo s cenejšo kmetijsko urejo oziroma običajnim mineralnim gnojilom. Razlika v ceni je tudi več kot petkratna.
Kakšno škodo lahko neustrezen AdBlue naredi dizelskemu motorju?
Težava se pojavi, ker imajo zrnca kmetijske ureje posebno oblogo, ki preprečuje strjevanje in zato omogoča daljši čas transporta in shranjevanja.
Če takšno surovino uporabijo za izdelavo tekočine za čiščenje izpustov dizelskega motorja, se zaradi previsoke vrednosti aldehidov in biureta na platini in paladiju katalizatorja začne nabirati prevleka, ki katalizator na dolgi rok (pol leta do enega leta) uniči.
Druga težava lahko nastane zaradi nepravilne obdelave dodane vode, saj mora biti ta demineralizirana (skoraj destilirana). V nasprotnem primeru se na šobah začne nabirati vodni kamen in tudi v tem primeru gre za okvaro, ki se bo pokazala šele skozi daljši čas.
O težavah potrošnika in ugotovitvi laboratorija smo obvestili tudi tržno inšpekcijo in jo pozvali, da preveri trg, še zlasti spletnih trgovin in manjših prodajaln z rezervnimi deli.
ZPS svetuje
Pri nakupu tekočine AdBlue je treba biti pozoren, da ima vidno oznako AdBlue in navedbo, da je skladna s standardom ISO 22241. VDA proizvajalcem vsaka tri leta podaljša licenco, njihov seznam in več informacij lahko preverite na njihovi spletni strani. Ker se lahko v tem času očitno lahko zgodi, da proizvajalec obide predpise, predlagamo, da shranjujete račune za kupljen AdBlue, kar vam bo pomagalo pri dokazovanju krivde za morebitno škodo na katalizatorju.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.