Podražitve telekomunikacijskih storitev: potrebna je večja zaščita potrošnikov
8. december 2017

Še pred decembrskimi tremi dobrimi možmi so uporabniki telekomunikacijskih storitev pri dveh velikih operaterjih dobili svojevrstno `darilo´ v obliki konkretnih podražitev tako na fiksnem kot mobilnem področju. Pri Zvezi potrošnikov Slovenije zaskrbljeno ugotavljamo, da operaterji ne upoštevajo pozivov k zagotavljanju ustrezne zaščite potrošnikov, pri čemer jih ščiti tudi očitno ne dovolj dorečen Zakon o elektronskih komunikacijah (ZEKom-1).
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Res je, v ZEKomu je predpisano, da imajo v primeru spremenjenih pogojev in cen vsi uporabniki pravico do brezplačnega odstopa od naročniške pogodbe, a hkrati ne obravnava ustrezno večine uporabnikov, ki so se pri operaterju na takšen ali drugačen način vezali – najbolj pogosto z nakupom opreme. Takšni uporabniki od pogodbe ne morejo odstopiti brezplačno, saj morajo naenkrat odplačati preostali delež stroška opreme ali pa opremo vrniti in plačati za uporabnino, kar je daleč od `brezplačnosti´ odstopa od pogodbe.
Pri ZPS se zavedamo, da oprema ni brezplačna, a hkrati se nam ne zdi sprejemljivo, da se fiksno veže le ena pogodbena stranka, medtem ko druga lahko brez težav spreminja pogoje – tudi v naročniških paketih, ki jih je predstavila pred zgolj nekaj meseci. Naše zahteve, naj fiksna zaveza velja tudi za operaterja, ki naj potrošniku omogoči, da v času vezave za storitve plačuje ceno, ki je bila določena ob sklenitvi pogodbe, pri zakonodajalcu nikakor ne padejo na plodna tla.
Še bolj smo razočarani nad dogajanjem na področju fiksne telekomunikacijske ponudbe. Po lanskem šoku, ko je največja komercialna televizija uspela pri operaterjih doseči, da ji za predvajanje plačujejo, ves strošek pa so operaterji prenesli na uporabnike, smo sredi leta doživeli enako potezo še ene komercialne televizije, hkrati pa naj bi bila tudi tokratna podražitev povezana s povišanjem cene, ki jo od operaterjev zahtevajo ponudniki televizijskih vsebin.
Potrošniki se še vedno ne morejo samostojno odločiti, ali bodo v svoji programski shemi imeli plačljive programe, prav tako noben operater ne omogoča izbire posameznih programov ali vsaj zaključenih programskih paketov (denimo športnih, filmskih, dokumentarnih, otroških ...).
V letu dni ravno tako nismo dobili odgovora, ali komercialna televizija s tako visokim dosegom sploh lahko zahteva od operaterjev, naj za predvajanje plačujejo, saj je bilo praktično nemogoče pričakovati, da bi se kateri koli operater v resnici lahko odrekel njenim programom.
Ob tem ponovno opozarjamo na spomladi predstavljeno analizo ponudbe fiksnih storitev v Sloveniji, iz katere izhajata dve, za potrošnika zelo nevarni in zoprni dejstvi. Fiksni internet izven trojčka ali četvorčka je nesorazmerno drag, poleg tega pa ponudniki sploh ne omogočijo najvišjih hitrosti, ki so sicer na voljo v paketih s televizijo.
A tudi v povezavi s televizijskimi paketi se potrošniki ne morejo samostojno odločiti, kako hiter internet bodo imeli – najhitrejše možnosti so pogosto na voljo zgolj z najdražjimi televizijskimi paketi, pri osnovnih pa je internetna povezava občutno počasnejša.
Ko vse skupaj seštejemo in dodamo borno ponudbo televizijskih programov v prizemni mreži, pod črto potrošniku v resnici ne ostane prav veliko alternativ – oziroma so te precej slabše. Trgu več kot očitno vladajo operaterji, ki zasledujejo lastne interese in se zavoljo potrošnikov ne upirajo spornim poslovnim praksam ponudnikov vsebin.
Za spremembo na bolje bi morali storiti vsaj naslednje:
- spremeniti ZEKom v delu, kjer opredeljuje dolžnosti in pravice operaterja ter potrošnika v primeru, ko operater enostransko spremeni pogoje oziroma cene.
- Od operaterjev zahtevati, da morajo ponuditi enake hitrosti interneta izven paketne ponudbe (trojčki, četvorčki ...) kot v paketu. Prav tako bi morali pri vseh televizijskih programskih shemah ponuditi možnost izbire hitrosti interneta.
- Od operaterjev zahtevati, da imajo v ponudbi tudi možnost, da uporabnik izbere osnovno programsko shemo z brezplačnimi programi in jo nato nadgrajuje z izbranimi programi / paketi programov (šport, filmski, novičarski ...)
- Operaterji naj začnejo objavljati, koliko stanejo posamezni programi / paketi programov, ki jih ponujajo v paketu. S tem bi povečali transparentnost in ljudem omogočili vpogled v to, kar plačajo z mesečno naročnino.
- Država naj poskrbi za konkurenco na področju prizemne digitalne televizije s povečanjem ponudbe programov / paketov programov, lahko tudi plačljivih.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.