Po letu 2035 brez bencinskih in dizelskih avtomobilov
17. februar 2023
Evropski parlament je z ne preveč prepričljivo večino izglasoval, da bo po letu 2035 v Evropski uniji dovoljena samo še prodaja avtomobilov, ki med vožnjo ne bodo povzročali izpustov. Kaj naj storijo potrošniki?
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Evropski parlament je s svojim glasovanjem potrdil načrte Evropske komisije, drastična odločitev pa se morda ne bo izkazala za takšno, saj ni prišla tako iznenada, o njej se razpravlja že nekaj let.
Tudi avtomobilska industrija se je v tem času začela aktivno pripravljati na elektrifikacijo, obenem pa išče druge rešitve za pogon brez izpustov. V danem trenutku se za potrošnike ne bi smelo spremeniti nič, na dolgi rok pa je vsekakor pomemben razmislek, koliko in kakšne avtomobile bomo kupovali.
Bo Slovenija postala odpad za rabljene bencinske in dizelske avtomobile?
Slovenija z majhnim, zgolj 5% deležem prodaje električnih avtomobilov ne sodi med države, v katerih je elektrifikacija voznega parka dejstvo že danes. Razlogov za to je kar nekaj, med njimi je zagotovo tudi pomanjkanje cenovno ugodnejših (manjših) električnih avtomobilov, s katerimi bi lahko nadomestili tretji ali drugi avtomobil v družini.
Na drugi strani je med ljudmi še vedno veliko negotovosti glede dosega, ki v hladnih dneh resda le pri redkih avtomobilih preseže 300 kilometrov, a je to še vedno dovolj za nekajdnevno vožnjo po vsakodnevnih opravkih, med katero povprečni Slovenec prevozi približno 50 kilometrov.
Fiksno postavljen datum prehoda na ničelne izpuste prinaša kar nekaj izzivov, ki jih bo Evropska unija morala premagati, saj se bodo sicer številne države soočile z mobilnostno revščino ali pa postale odpad za rabljene avtomobile na bencinski oziroma dizelski pogon iz razvitejših (bogatejših) držav.
Kakšna bo ponudba vozil po letu 2035?
Hkrati bi bilo treba zagotoviti široko ponudbo najrazličnejših vozil, pri čemer bi bolj kot način pogona morala priti v ospredje njegova učinkovitost oziroma skupna poraba energije. Razmislek pa je pomemben tudi pri potrošnikih, saj si najbrž nihče ne želi, da bi tudi leta 2035 stali v nepreglednih kolonah, pa čeprav v avtomobilih z ničelnim izpustom.
Bi pa lahko fiksen datum prinesel še več in dodatne aktivnosti pri razvoju avtomobilov brez izpustov, ki ne bodo nujno samo baterijsko električni. Pravzaprav bi si želeli čim več alternativ, pri čemer trenutno še najbolj kaže vodiku, čeprav je res, da zelo verjetno ne v vseh avtomobilih.
V vsakem primeru pa bo potreben resen razmislek, kako vzpostaviti ustrezno infrastrukturo za polnjenje z elektriko ali drugimi energenti, ki bodo poganjali avtomobile z ničelnim izpustom.
Alternativne oblike mobilnosti: čas je, da uredimo javni prevoz
Za potrošnike bi bil najbolj sprejemljiv mehkejši prehod, med katerim bi Evropska unija in posamezne države z davščinami in drugimi spodbudami povečale zanimanje ne samo za nebencinske in nedizelske avtomobile, ampak na splošno za alternativne oblike mobilnosti.
Nekaj smo jih nanizali že v prispevku o tem, koliko stane lastništvo avtomobila.
Za Slovenijo bi bilo predvsem pomembno, da čimprej organizira kakovosten in učinkovit javni prevoz, še posebej po železnici.
Oglejte si prispevek N1 Slovenija
Predsednik AMZS Andrej Brglez in Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije odgovarjata na nekatera ključna vprašanja in pomisleke ob odločitvi Evropskega parlamenta, da po letu 2035 prepove prodajo osebnih in lahkih tovornih vozil na bencin in dizel.
Nasvet ZPS
Pred nakupom avtomobila preverite vse možne mobilnostne alternative. Če boste kupili avtomobil, ki je novejši od sedanjega, bo skoraj gotovo povzročal manj izpustov v okolje.
V naslednjih letih se začnite bolj konkretno ozirati po avtomobilih z ničelnimi izpusti, najverjetneje bodo to električni avtomobili. Pričakujemo lahko večjo ponudbo tudi med rabljenimi modeli, kjer bodite pozorni na trajanje garancije na baterijo in njeno stanje.
Vsekakor boste tudi po letu 2035 lahko vozili avtomobile z bencinskim ali dizelskim motorjem, le novega ne boste mogli več kupiti. Je pa res, da bo v naslednjih letih ponudba takšnih vozil vse manjša, kar se bo zagotovo odrazilo tudi v višjih cenah.
Avtor: Boštjan Okorn
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.