Plastični izdelki za enkratno uporabo: prepoved plastičnega pribora, krožnikov in slamic
30. maj 2018
Evropska komisija je pripravila nova pravila za zmanjševanje količine desetih najpogostejših odpadkov v morju in ob obalah.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Ti odpadki namreč skupaj predstavljajo 70 % vseh morskih odpadkov. Kadar so alternativni proizvodi na voljo in cenovno dostopni, bodo plastični proizvodi za enkratno uporabo na trgu prepovedani. Pri izdelkih za katere alternativ ni, pa bo njihova uporaba omejena.
85 % morskih odpadkov po vsem svetu je plastičnih. Plastika je celo v naših pljučih in na naših mizah, saj je mikroplastika lahko prisotna v zraku, vodi in hrani, pri čemer še ne poznamo njenega učinka na naše zdravje. |
Problem, ki ga pomeni plastika, lahko prinese tudi nove priložnosti za inovacije, konkurenčnost in ustvarjanje delovnih mest.
Različni ukrepi za različne izdelke
Po ukrepu za zmanjšanje uporabe plastičnih vrečk leta 2015 je po podatkih Eurobarometra 72 % Evropejcev izjavilo, da so zmanjšali uporabo plastičnih vrečk. EU se zdaj osredotoča na deset plastičnih izdelkov za enkratno uporabo in na ribolovno orodje, ki skupaj predstavljajo 70 % morskih odpadkov v Evropi.
Kaj torej prinašajo nova pravila?
- Prepoved plastike v določenih izdelkih: kadar so alternativni proizvodi na voljo in cenovno dostopni, bodo plastični proizvodi za enkratno uporabo na trgu prepovedani. Prepoved bo veljala za plastične vatirane palčke, plastični pribor, plastične krožnike, slamice, mešalne palčke za pijačo in palice za balone, ki jih bo namesto iz plastike treba izdelovati izključno iz bolj trajnostnih materialov. Plastični kozarci za pijačo za enkratno uporabo bodo na trgu dovoljeni samo, če bodo njihovi pokrovčki in zamaški pritrjeni nanje.
- Cilji glede zmanjšanja uporabe: države članice bodo morale z različnimi ukrepi zmanjšati uporabo plastičnih posod za živila in lončkov za pijačo, npr. z alternativnimi izdelki na prodajnih mestih ali prepovedjo brezplačnih plastičnih izdelkov za enkratno uporabo.
- Obveznosti za proizvajalce: proizvajalci bodo prispevali h kritju stroškov za ravnanje in odstranjevanje odpadkov in sodelovali pri ukrepih ozaveščanja. Poleg tega bo industrija deležna spodbud, naj razvije okolju prijaznejše alternative plastičnim izdelkom.
- Cilji glede zbiranja: državam članicam bo do leta 2025 naložena obveznost, naj zberejo 90 % plastenk za pijačo, na primer s shemami kavcij.
- Zahteve za označevanje: za določene izdelke bo predpisano jasno in standardizirano označevanje, ki bo vsebovalo informacije o tem, kako je treba odpadke odlagati, ter informacije o negativnem okoljskem vplivu izdelka in prisotnosti plastike v njem. To bo veljalo za higienske vložke, vlažilne robčke in balone.
- Ukrepi ozaveščanja: države članice bodo morale potrošnike ozaveščati o negativnem vplivu onesnaževanja okolja s plastičnimi izdelki za enkratno uporabo in ribolovnim orodjem, kot tudi o razpoložljivih sistemih za ponovno uporabo in možnostih ravnanja s plastičnimi odpadki.
Ribolovno orodje: predstavlja skoraj tretjino vseh odpadkov na obalah
Ribolovno orodje predstavlja 27 % vseh odpadkov na obalah, po novem pa bo večja odgovornost na strani proizvajalcev. Kriti bodo morali stroške zbiranja odpadkov iz pristaniških sprejemnih zmogljivosti ter njihovega transporta in ravnanja z njimi. Prav tako bodo krili stroške ukrepov ozaveščanja.
Na vrsti sta sedaj Evropski parlament in Svet. Komisija druge institucije poziva, naj to obravnavajo kot prednostno zadevo in oprijemljive rezultate za Evropejce dosežejo še pred volitvami maja 2019.
Predlagana direktiva bo prinesla koristi tako v okoljskem kot tudi v ekonomskem smislu. Ocenjen učinek novih ukrepov:
- za 3,4 milijona tone nižje emisije ekvivalenta CO2 ;
- nižja okoljska škoda v višini 22 milijard EUR do leta 2030;
- 6,5 milijarde EUR prihranka za potrošnike do 2030.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.