Novi Akcijski načrt za krožno gospodarstvo – kaj je v njem za potrošnike?
26. marec 2020
Evropska komisija je po petih letih izdala novo različico akcijskega načrta za krožno gospodarstvo (prvi akcijski načrt je bil predstavljen v letu 2015). V njem predvideva, da bomo v Evropski uniji lahko kupovali predvsem okolju prijazne izdelke, boljši bi moral biti tudi in predvsem izkoristek materialov. Na veliko stvari, ki so zajete v novi načrt, smo potrošniške organizacije že opozarjale, zato sprejem pozdravljamo in si želimo, da bi mu Evropska unija po koncu koronavirusne epidemije zvesto sledila.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
"Imamo samo en planet Zemlja, a prebivalci bomo leta 2050 porabili toliko, kot da bi imeli tri," se začenja uvod v Akcijski načrt za krožno gospodarstvo. Več kot očitno je, da bomo morali bistveno bolje poskrbeti za izrabo materialov, predvsem pa za njihovo ponovno uporabo.
Današnji način, pri katerem recikliranje velja kot pozitiven, zelen zaključek življenjske dobe izdelka, pa čeprav z izdelkom ne naredimo niti enega `notranjega´ kroga ponovne uporabe (popravilo, predelava ali dodelava), je preživet. Postalo je jasno, da na ta način samo kopičimo gore (recikliranih) odpadkov, številne koristne materiale pa prepustimo dolgoletnemu razkrajanju ali sežigu.
Novi akcijski načrt je zato v več točkah usmerjen k boljši izrabi naravnih materialov in njihovi bolj učinkoviti predelavi. Vse skupaj se začne že z novim izdelkom, saj si bo EU prizadevala, da bomo potrošniki kupovali predvsem izdelke, ki so trajnejši, jih je bolj preprosto popravljati, ponovno uporabiti, predelovati in dodelovati – povsem na koncu pa tudi reciklirati.
Posebej se posveča tekstilnim izdelkom, katerih poraba se je v zadnjih letih strmo povečala, a pri izdelavi v veliki večini uporabljajo surove materiale, ne pa recikliranih vlaken.
Podobno se akcijski načrt loteva tudi vprašanja (u)porabe plastičnih materialov, vozil in baterij, embalaže, dotika se trajnosti pri gradbenih materialih, prehrani in vodi ter poudarja potrebo po dolgoročni ureditvi vprašanja škodljivih kemikalij v izdelkih.
Pri tem obravnava celoten življenjski cikel, od izdelave, porabe, predelave in odlaganja, seveda tudi recikliranja, a tega predvsem za pridobivanje surovin, kjer je vprašanje kemikalij, uporabljenih v osnovnih izdelkih še posebej pereče.
Glavni poudarki akcijskega načrta, ki so pomembni za potrošnike
- Trajnostni izdelki: Izbira trajnostnih izdelkov ne bo več samo v rokah (osveščenih) potrošnikov, pač pa naj bi bilo takšnih vse več izdelkov v ponudbi.
- Zanesljive informacije o trajnosti: Podjetja bodo morala potrošnikom pred nakupom podati informacijo o tem, kako dolgo naj bi izdelek zdržal ob običajni uporabi.
- Pravica do popravila: Zagotovljena možnost popravila bo zapisana v pravilih za vse več izdelkov in ne samo tistih, ki sodijo v direktivo o ekološki zasnovi izdelkov (ecodesign). Med najbolj perečimi, glede na pritožbe potrošnikov, so mobilni telefoni, kavni aparati in tiskalniki.
- Zaščita pred zelenim zavajanjem (greenwashing): Komisija se je zavezala, da bo uredila in nadzorovala pravila glede neutemeljenih trditev in oznak, povezanih s trajnostjo izdelka.
- Ureditev vprašanja nevarnih kemikalij: Ne samo za uporabo izdelka, zaostrena pravila so pomembna tudi in predvsem za reciklažo in ponovno uporabo materiala.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.