Neupravičene spremembe cen in drugih pogojev pri dobaviteljih električne energije in zemeljskega plina
27. september 2024
Na ZPS že vrsto let pozorno spremljamo razmere na slovenskem energetskem trgu, predvsem gibanje cen elektrike in zemeljskega plina ter pogoje ponudb, ki jih postavljajo dobavitelji. Večkrat smo že opozorili na neupravičene dvige cen (npr. usklajeno dvigovanje cen s strani dobaviteljev električne energije, uvajanje nadomestila za izbiro vira energije ipd.), tokrat pa kot neupravičeno izpostavljamo enostransko spreminjanje cen električne energije in zemeljskega plina.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Ko je potrošnik spet v podrejenem položaju
Dobavitelji cene in druge pogodbene pogoje spreminjajo enostransko in samovoljno, potrošniki se s predlagano spremembo lahko le strinjajo ali pa od pogodbe z dobaviteljem odstopijo. Takšno ravnanje gospodinjskim odjemalcem prinaša negotovost in nepričakovane finančne obremenitve, poleg tega je lahko tudi v nasprotju z zakonodajo o varstvu potrošnikov.
Kdaj so enostranske spremembe cen in pogodbenih pogojev neupravičene?
- Kadar v pogodbah ali splošnih pogojih ni natančneje določeno, na podlagi katerih objektivnih okoliščin dobavitelji lahko spremenijo ceno energenta.
- Kadar pogodbeni pogoji dobaviteljev ne navajajo metode, ki bi potrošniku omogočala, da predvidi, na kakšen način in za koliko se bo cena spremenila.
Zakon o oskrbi z električno energijo in Zakon o oskrbi s plini določata, na kakšen način naj dobavitelj odjemalce obvesti o nameravani spremembi cene, ne pa tudi, pod katerimi pogoji lahko sploh spremeni ceno oz. drug pogodbeni pogoj. Kljub temu se dobavitelji pri enostranskih spremembah cen pogosto (napačno) opirajo ravno na te določbe.
Način, na katerega dobavitelji lahko spremenijo pogoje in ceno ponudbe, določajo Direktiva Sveta 93/13/EGS o nepoštenih pogojih v potrošniških pogodbah ter sodbe sodišča EU, med katerimi bomo izpostavili sodbo C-92/11 (RWE Vertrieb AG proti Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen eV).
Kaj sploh so pogodbeni pogoji in kaj določa naša zakonodaja?
Za pogodbene pogoje po Zakonu o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) štejejo vse sestavine pogodbe, ki jih določi podjetje. To še posebej velja za tiste, ki so oblikovani kot tipske pogodbe ali splošni pogoji poslovanja, na katere se pogodba sklicuje.
Zanje je značilno, da se o njih stranki nista dogovorili posamično, saj so sestavljeni vnaprej. Potrošniki tako nimajo možnosti, da bi vplivali na njihovo vsebino. S predlaganimi določili se lahko le strinjajo ali pa pogodbe sploh ne morejo skleniti.
Dobavitelji elektrike in zemeljskega plina uporabljajo tako pogodbene pogoje, določene v obliki tipske pogodbe, kot tudi tiste v obliki splošnih pogojev poslovanja.
V splošnih pogojih poslovanja, ki so objavljeni na njihovih spletnih straneh, pa nimajo natančneje določeno, v katerih primerih bodo spremenili ceno energenta.
Splošni pogoji nekaterih dobaviteljev takih določb sploh ne vsebujejo, drugi imajo pavšalno navedeno, da imajo npr. pravico spremeniti ceno v primeru spremenjenih razmer na trgu.
Pogodbeni pogoji ne smejo biti nepošteni
Potrošniki so v razmerju do dobaviteljev šibkejša stranka, zato jim potrošniška zakonodaja nudi večjo zaščito. ZVPot-1 določa, da pogodbeni pogoji zavezujejo potrošnika le, če je bil pred sklenitvijo pogodbe seznanjen z njihovim celotnim besedilom – zadostuje, da ga je podjetje nanje izrecno opozorilo in da so mu bili dostopni brez težav.
Pogodbeni pogoji ne smejo biti nepošteni, zapisani morajo biti v jasnem in razumljivem jeziku. Nejasne pogodbene določbe se vedno razlaga v korist potrošnika.
Menimo, da takšni pogodbeni pogoji skladno z ZVPot-1, Direktivo Sveta 93/13/EGS o nepoštenih pogojih v potrošniških pogodbah in prakso Sodišča Evropske unije štejejo za nepoštene in so zato nični.
Kaj določajo akti EU in kaj pravi sodišče EU?
Zgoraj omenjena direktiva je naložila državam članicam EU, da zagotovijo, da se nepošteni pogoji v potrošniških pogodbah ne uporabljajo. Če se taki pogoji vendarle uporabijo, pa za potrošnika niso zavezujoči.
Na seznamu pogojev, ki lahko štejejo za nepoštene, če v nasprotju z zahtevo dobre vere v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank, je tudi pogoj, ki ponudniku omogoča enostransko spremembo pogodbenih pogojev, brez tehtnega razloga, ki bi moral biti določen že v pogodbi.
Na kakšen način mora biti v tipski pogodbi oz. v splošnih pogojih opredeljen tehten razlog za spremembo pogodbenega pogoja, je natančneje določilo Sodišče EU, na primer v sodbi C-92/11 (RWE Vertrieb AG proti Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen eV).
Sodišče EU je pojasnilo, da je pri presoji, ali sme ponudnik enostransko spremeniti cene storitve, bistveno:
- da sta v pogodbi pregledno navedena razlog in metoda spreminjanja cen storitve, tako da lahko potrošnik na podlagi jasnih in razumljivih meril predvidi morebitne spremembe teh cen;
- da imajo potrošniki ob spremembi cen pravico odpovedati pogodbo.
Pri tem je Sodišče EU pojasnilo, da morata biti izpolnjena oba pogoja in torej ne zadostuje, da je potrošniku ponujena zgolj pravica do odpovedi pogodbe. Po mnenju sodišča dejstva, da potrošniki niso bili seznanjeni z informacijami o razlogih in metodi spreminjanja cene, ni mogoče nadoknaditi s tem, da so potrošniki pozneje, med izvrševanjem pogodbe, v ustreznem roku vnaprej obveščeni o spremembi cene in o pravici, da lahko pogodbo odpovejo, če te spremembe ne želijo sprejeti.
Sodišče EU v sodbi izpostavlja še, da je:
- bistveno, da je potrošnik že pred sklenitvijo pogodbe seznanjen s pogodbenimi pogoji in posledicami te sklenitve;
- treba upoštevati legitimen interes potrošnika, da je seznanjen s posledicami, ki bi jih zanj pomenila sprememba, in jih lahko tudi predvidi. Hkrati ima s tem na voljo podatke, ki mu omogočajo, da se primerno odzove na nov položaj.
Splošni pogoji, v katerih dobavitelj spremembe cen ni opredelil v skladu z akti EU in sodno prakso Sodišča EU, so protipravni in kot taki neveljavni (nični).
Posledično imajo gospodinjski odjemalci na voljo zahtevek za vračilo zneskov (v razliki med prvotno dogovorjeno pogodbeno ceno in zvišano ceno), ki so jih plačali na podlagi protipravnih zvišanj cen.
Sporna praksa dobaviteljev elektrike in zemeljskega plina
Glede na navedeno ugotavljamo, da dobavitelji elektrike in zemeljskega plina ne izpolnjujejo prvega pogoja, ki ga je postavilo Sodišče EU, če v splošnih pogojih poslovanja ne navajajo metode, ki bi potrošniku omogočala, da predvidi morebitne spremembe cen.
Navajanje zelo splošnega razloga, kot so spremenjene razmere na trgu, po našem mnenju ne zadostuje merilom, ki jih je postavilo Sodišče EU.
Pričakovali bi, da bodo dobavitelji v splošnih pogojih natančno določili, kateri stroški so vključeni v ceno, in da se lahko cena spremeni zgolj v primeru, da se spremeni kateri izmed izrecno navedenih stroškov.
Po našem mnenju bi bilo v splošne pogoje pravično dodati tudi zavezo po znižanju cene, kadar to omogočajo spremenjene razmere na trgu.
Besedilo: Pravna pisarna ZPS
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.