Na ZPS se zavzemamo za označevanje nevarnih kemikalij v tekstilnih izdelkih

22. april 2024

Nevarne kemikalije
Na ZPS se zavzemamo za označevanje nevarnih kemikalij v tekstilnih izdelkih

Evropska komisija je organizirala javno posvetovanje za oceno trenutno veljavnih pravil za označevanje tekstila. Svoje mnenje smo podali tudi pri Zvezi potrošnikov Slovenije, po intenzivnem posvetovanju z ostalimi potrošniškimi organizacijami, članicami BEUC, in na podlagi dolgoletnih izkušenj pri testiranju tekstilnih izdelkov in dela s potrošniki.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

V strategiji EU za trajnostni tekstil je napovedana revizija uredbe o označevanju tekstila.

Evropska komisija je to začela uresničevati s preučevanjem različnih scenarijev:

  • manjše posodobitve pravil, povezanih s sestavo vlaken, jezikovno neodvisnimi simboli ter obveznim označevanjem trajnosti in krožnosti tekstila,
  • različne možnosti, ki uvajajo dodatne obvezne ali prostovoljne informacije, kot so poreklo, poenotena velikost oblačil po celotni EU, usklajeni sistemi označevanja nege, prisotnost alergenih snovi, pristnost usnja in krzna, vnetljivost, vsebnost organskih snovi  in socialni vidiki, ki izhajajo iz obveznosti potrebne skrbnosti,
  • uvedba digitalnega označevanja kot nadomestilo za fizično označevanje ali kombinacija obojega.

Na poziv smo se odzvali tudi pri Zvezi potrošnikov Slovenije, saj se močno zavzemamo za potrošnikom bolj prijazno, razumljivo in celovito označevanje tekstila in obutve.

4 izmed 5 vprašanih potrošnikov skrbijo nevarne kemikalije v tekstilnih izdelkih.

Oznake za tekstil trenutno ne vsebujejo nobenih informacij o nevarnih kemikalijah, ki so prisotne v izdelkih ali jih uporabljajo med proizvodnimi postopki. Ker potrošnike vedno bolj zanima, katere kemikalije so prisotne v njihovih oblačilih, je bistveno, da proizvajalci te informacije zagotovijo neposredno na oznaki in so tako dobro vidne že pred nakupom.

Ključno vprašanje je preglednost v celotni dobavni verigi vse do potrošnikov, ki imajo pravico vedeti, ali so v tekstilnih izdelkih ali obutvi, ki jih nameravajo kupiti, prisotne kemikalije, ki bi lahko ogrozile njihovo zdravje.

Hormonski motilci: zanima nas vaše mnenje

Zdaj se še bolj zavedam nevarnosti hormonskih motilcev, zato bom pri prihodnjih nakupih in uporabi izdelkov upošteval-a nasvete, ki ste jih pripravili. *
Vaša mnenja zbiramo v okviru projekta ToxFree LIFE for All, v okviru katerega ozaveščamo o vplivu tveganih kemikalij na zdravje, proizvajalce in odločevale pa bomo z vašo podporo pozvali k spremembam. Več informacij o projektu najdete tukaj.

Oznake bi morale vsebovati informacije o vseh nevarnih snoveh, ki se lahko sproščajo iz tekstila v njegovem celotnem življenjskem ciklu. Vsaj na obešanki v trgovini bi morale biti obvezno navedene vse kemikalije, ki vzbujajo veliko zaskrbljenost (SVHC - substance of very high concern), kot so opredeljene v uredbi REACH.

Poleg tega bi morali imeti potrošniki dostop do informacij o prisotnosti tveganih skupin kemikalij, kot so:

  • rakotvorne, mutagene in za razmnoževanje strupene snovi (kemikalije CMR),
  • hormonski motilci,
  • alergene kemikalije in
  • nevrotoksini.

Posebna pozornost bi morala biti namenjena:

  • per- in polifluoroalkilnim snovem (PFAS),
  • bisfenolom,
  • težkim kovinam,
  • zaviralcem gorenja,
  • alkilfenolom,
  • ftalatom.

Potrošniške in okoljske organizacije že dolgo opozarjamo na škodljivost vseh teh kemikalij. Na oznakah naj bo po našem mnenju navedena tudi morebitna uporaba biocidov v postopku pridelave tekstilnih vlaken.

Informacije na deklaracijah bi morale biti potrošnikom prijazne in jasno razumljive, ob nakupu pa bi morale biti na voljo vse informacije, pomembne za zdravje in vzdrževanje tekstilnih in obutvenih izdelkov.

Potrebno je zagotoviti ustrezno razmerje med količino informacij, ki so na voljo na mestu nakupa in na spletu (digitalni potni list), ne bomo pa pristali na to, da bi bile za zdravje pomembne informacije na voljo zgolj v digitalni obliki. Glede na to, da pri spletnih nakupih ni omejitve glede prostora za informacije, bi morala biti celovita informacija o izdelku na spletu obvezna.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju