Halo operater! Bodi fer. - kaj očitamo operaterjem in kako bi moralo biti?
3. april 2024
Zveza potrošnikov se je pridružila Vseslovenskemu združenju malih deležnikov (VZMD) pri njihovih kolektivnih odškodninskih postopkih zoper Telekom Slovenije, A1 Slovenija, Telemach in T-2. Razlog: oškodovanja blizu 1,5 milijona naročnikov, v skupni vrednosti več kot 250 milijonov evrov. Ste tudi vi med njimi? Pridružite se nam!
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Zveza potrošnikov Slovenije je v preteklosti pogosto opozarjala na neupravičene dvige naročnin na storitve telekomunikacijskih operaterjev. Javni pozivi operaterjem in regulatorju, Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve, so imeli veliko podporo potrošnikov, ki so se prepoznali v opisani problematiki, medtem ko so telekomunikacijski operaterji pozive večinoma ignorirali.
Prepoznali smo, da je edina možnost za prekinitev problematične prakse telekomunikacijskih operaterjev, ki pogosto škodujejo interesom slovenskih potrošnikov in s tem tudi kršijo potrošniške pravice, pridružitev kolektivnemu odškodninskemu postopku VZMD. Tudi VZMD je pred vložitvijo tožb vse operaterje pozval, da z uporabo nepoštenih pogodbenih pogojev prenehajo in spor rešijo sporazumno ter se tako izognejo sodnim postopkom.
VZMD in ZPS skupaj za potrošnike
Vsi pozivi operaterjem so ostali brez pozitivnega odziva, zato se je VZMD obrnil na sodišče.
Glavni očitki operaterjem:
1. Operaterji si jemljejo pravico, da enostransko spreminjajo vse pogodbene pogoje, vključno s ceno
To počnejo brez jasnih in vnaprej določenih razlogov ter metodologije za spreminjanje cene. Gre za neustrezen (nezakonit) način spreminjanja pogodbenih pogojev, saj močnejša stranka kadar koli po svoji presoji zvišuje ceno naročniških paketov.
2. Operaterji so v razmerjih s potrošniki močnejša stranka
Ne gre le za njihovo ekonomsko moč, ampak tudi zato, da sami določajo vsebino (tipske) pogodbe, ki jo z njimi sklenejo potrošniki. Pogodbeni pogoji so namreč oblikovani vnaprej, tako da potrošniki nimajo vpliva na vsebino. S pogodbo se lahko zgolj strinjajo ali se odločijo za drugega operaterja, pri katerem pa so pogoji skoraj identični.
V praksi to pomeni, da potrošnik, ki se s pogoji ne strinja, pogodbe sploh ne more skleniti. Brez mobilnega telefona pa danes skoraj ne moremo biti, saj nanj niso vezane le klasične storitve (klici, posredovanje sporočil), ampak tudi poslovanje z banko ipd. Podobno velja za fiksni dostop do interneta.
3. Pogodbeni odnos tako nesorazmerno favorizira operaterje
To dokazuje tudi dejstvo, da potrošnik nima možnosti enostranske spremembe pogodbenih pogojev, pri čemer bi imel operater določen rok, da odstopi od pogodbe.
Partnerji v kampanji Halo, operater! Bodi fer. smo prepričani, da se takšni pogodbeni pogoji skladno z Zakonom o varstvu potrošnikov (ZVPot), Direktivo Sveta 93/13/EGS1 in prakso Sodišča Evropske unije štejejo za nepoštene in so zato nični.
Kako bi moralo biti?
Zahtevamo, da se praksa enostranskega zviševanja mesečnih naročnin naročniških paketov, pri čemer operater potrošniku ne ponudi nikakršne, kaj šele zadostne predvidljivosti z vnaprej določenimi razlogi in metodami izračuna povišanja cene, zaključi.
1. Operaterji bi morali poskrbeti, da je pogodba uravnotežena, njene določbe pa jasne in razumljive
Na primeru cen to pomeni, da morajo biti splošni pogoji takšni, da lahko potrošnik za ves čas pogodbenega razmerja že ob sklenitvi predvidi ceno svojega naročniškega paketa oz. izve za objektivno metodo njenega izračuna. Potrošniki morajo torej biti ob podpisu pogodbe obveščeni, kdaj in na kakšen objektivni način se lahko spremenita cena in tudi vsebina izbranega paketa.
2. Operaterji se ne bi smeli sklicevati na Zakon o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2)
Sklicujejo se, češ da lahko kadar koli spremenijo ceno, če le upoštevajo pogoje iz 192. člena (v prejšnjem ZEKom je to vsebovano v 129. členu), ki določa, da morajo o spremembi naročnike obvestiti 30 dni pred nastopom spremembe in jim omogočiti pravico do odstopa, če se s spremembo ne strinjajo. ZEKom namreč govori o postopku spremembe, ko je sprememba vsebinsko sicer dovoljena, ne dovoljuje pa kar na splošno vseh mogočih sprememb mimo določb vseh drugih zakonov.
3. Prav tako operaterji ne bi smeli spregledati določil Zakona o varstvu potrošnikov (ZVPot-1)
Določila ZvPot-1 jasno določajo, da morajo biti pogodbe uravnotežene, da mora ponudnik poslovati vestno in pošteno, potrošnika pa ne sme spravljati v slabši položaj. ZVPot-1 tudi našteva primere, kdaj se pogodbeni pogoji štejejo za nepoštene, in eden od primerov je tudi enostranska sprememba cene.
Skupaj si bomo prizadevali, da boste potrošniki zaradi neupravičenih podražitev prejeli odškodnino, hkrati pa verjamemo, da bomo dosegli pomemben premik k prenehanju tržnih praks, ki jih operaterji izvajajo v škodo potrošnikov.
Ste bili tudi vi prikrajšani?
Do (morebitne) odškodnine bodo upravičeni vsi potrošniki, ki so (bili) od januarja 2018 naprej naročniki pri enem od omenjenih štirih slovenskih telekomunikacijskih operaterjev in jim je operater enostransko zvišal ceno storitev.
Pri tem je dovolj, da so bili naročniki kadar koli v tem času (in ne nujno v celotnem obdobju), upravičenost do odškodnine pa velja ne glede na to, ali so (bili) naročniki:
- fiksne telefonije,
- televizije,
- interneta ali mobilne telefonije
- oziroma kakršnih koli kombinacij paketov omenjenih storitev.
Prijavite se na spletni strani VZMD
Tudi vi ste bili prikrajšani, če lahko na spodnja vprašanja odgovorite pritrdilno:
- Ali ste oziroma ste bili kadar koli v obdobju od januarja 2018 naprej naročnik storitev Telekoma Slovenije, A1 Slovenija, Telemacha ali T-2?
- Ali ste naročnik kot fizična oseba = potrošnik (ne podjetje ali podjetnik)? Ali vam je v času naročniškega razmerja telekomunikacijski operater enostransko zvišal ceno naročnine?
- Ali ste po podražitvi še naprej ostali v naročniškem razmerju, čeprav se z višanjem niste strinjali?
Pridružite se kolektivnemu odškodninskemu postopku. Za izplačilo odškodnine bo pomembno dokazilo o obstoju naročniškega razmerja v času spornih enostranskih povišanj cene storitve (naročniška pogodba z operaterjem, računi …).
Prijavite se na spletni strani VZMD
Dobro je vedeti:
- Stranka v kolektivnih postopkih je VZMD (in ne potrošniki).
- Sodelovanje je za vse potrošnike popolnoma brezplačno in ne predstavlja nobenega tveganja, v primeru pozitivnega izida lahko le pridobite.
- V primeru zmage ali poravnave boste neposredno upravičeni do odškodnine.
- Natančen izračun odškodnine bo možen šele, ko bodo znani vsi podatki, odvisen bo od posameznega primera.
- Denar za odškodnine bo po morebitnem uspešnem postopku deponiran pri notarski pisarni, ki ga bo nato razdelila med prikrajšane potrošnike.
- Zavzemamo se, da bo v kolektivnih tožbah uporabljen izključitveni (»opt-out«) sistem, kar pomeni, da bo razsodba sodišča veljala za vse potrošnike, ki se sami ne bodo izrecno izključili.
- Prijava oziroma evidentiranje na spletni strani Kolektivno varstvo ne bo pogoj za izplačilo odškodnine (če bomo uspešni glede uporabe izključitvenega sistema), je pa zelo pomemben člen dokazovanja obsega oškodovanja, zato vas vsekakor pozivamo, da se evidentirate.
- Ne nazadnje boste s svojim evidentiranjem (ne da bi s tem morali postati stranka v postopku) tudi vi okrepili sporočilo telekomunikacijskim operaterjem, da je skrajni čas, da prenehajo uporabljati sporne prakse.
Prijavite se na spletni strani VZMD
Kako se priključiti kampanji?
Preprosto. Celotna kampanja poteka prek spletne strani Kolektivno varstvo.
Katere informacije potrebujete za prijavo?
Prijava vam bo vzela tri minute.
Ob prijavi boste vnesli naslednje podatke:
- ime in priimek,
- naslov stalnega prebivališča,
- datum rojstva,
- elektronski naslov,
- telefonsko številko,
- označbo, pri katerem operaterju imate ali ste imeli sklenjeno naročniško pogodbo.
Dokazila v tem trenutku niso potrebna.
Besedilo: Petra Lovišček in Boštjan Okorn
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.