Evropska komisija naj poišče rešitev za pomoč turistični dejavnosti, a ne v škodo potrošnikov in njihovih pravic
6. april 2020

Tudi Zveza potrošnikov, skupaj z Evropsko potrošniško organizacijo BEUC, poziva Evropsko komisijo naj poišče rešitev za pomoč turistični dejavnosti zaradi odpovedi potovanj in letov, a ne v škodo potrošnikov in njihovih pravic.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Evropska potrošniška organizacija BEUC je pozvala tri evropske komisarje, da skupaj poiščejo rešitev, ki bo pomagala turistični panogi, a ne v breme potrošnikov. Pravica potrošnikov do vračila vplačil v primeru odpovedi se ne sme spremeniti v obveznost potrošnikov, da brezobrestno kreditirajo turistično dejavnost, saj se tudi potrošniki soočajo s težkimi zdravstvenimi in ekonomskimi posledicami pandemije.
Evropska potrošniška organizacija BEUC, katere članica je tudi ZPS, se je s pismom obrnila na evropskega komisarja za pravosodje Didierja Reyndersa, komisarko za promet Adino Vălean in komisarja za notranji trg Thierryja Bretona v zvezi z odpovedjo paketnih potovanj in poletov zaradi epidemije koronavirusa. Komisarje je pozvala, naj na evropski ravni poiščejo poenotene rešitve, ki bodo pomagale tako potrošnikom kot ponudnikom storitev na način, da bodo lahko podjetja nadaljevala svojo gospodarsko dejavnost, potrošniki pa bodo ohranili svoje pravice in s tem tudi zaupanje v to dejavnost.
Evropske potrošniške organizacije opozarjamo, da je kriza prizadela številne potrošnike, ne le njihovo zdravje, ampak tudi njihovo ekonomsko varnost, saj jih je veliko izgubilo delo ali pa so se jim dohodki znižali. Po izračunih članic BEUC finančne posledice čuti že približno polovica evropskih gospodinjstev. Nacionalne potrošniške organizacije, ZPS ni izjema, sporočamo, da je dve tretjini pritožb v zadnjih tednih prav s področja potovanj, ker imajo potrošniki probleme z vračilom vplačil.
Potrošniške organizacije se zavedamo težkega položaja, v katerem so se znašli ponudniki turističnih in prevoznih storitev, zato podpiramo intervencijske ukrepe držav za pomoč gospodarstvu, da zaščiti delovna mesta in podpre ukrepe za njegovo hitro okrevanje. Vendar so v težkem položaju tudi številni potrošniki, ki se tudi soočajo s problemi likvidnosti in ne vedo, kako bodo zmogli plačevati stanovanjska posojila in najemnine. Kljub jasni evropski zakonodaji, po kateri imajo potrošniki pravico do vračila denarja v primeru odpovedi potovanja ali leta zaradi izrednih razmer, nekatere države na žalost želijo to pravico omejiti in potrošnike prisiliti v odlog vračila denarja ali sprejem vavčerjev. V praksi bi to dejansko pomenilo brezobrestno kreditiranje turističnega gospodarstva s strani potrošnikov, kljub temu, da številni potrošniki svoj denar nujno potrebujejo.
Zato se potrošnikom v času krize ne sme odvzeti in omejiti njihovih pravic do vračila denarja, temveč je za zagotovitev likvidnosti in v izogib insolventnosti ponudnikov turističnih storitev treba najti alternativne rešitve. Ena od njih je, da se na nacionalni ali evropski ravni zagotovi poseben sklad, ki bo potrošnikom zagotavljal vračilo denarja tudi v primeru insolventnosti ponudnikov, podobno, kot so to storili na Danskem. Varstvo potrošnikov v primeru insolventnosti organizatorjev potovanj iz 17. člena evropske direktive 2015/2302 o paketnih potovanjih je zato treba začasno razširiti, da bo zajemalo tudi primere odpovedi potovanj zaradi koronavirusa in potrošnikom zagotavljalo povračilo vplačanih zneskov. Takšen ukrep bi bil najbolj enostaven in najbolj primeren za obe strani, tako za ponudnike storitev kot za potrošnike.
Enake rešitve je treba sprejeti tako v primeru odpovedi paketnih potovanj kot letalskih prevozov.
Vsako retroaktivno omejevanje zakonskih pravic potrošnikov bo vodilo v zmanjšanje zaupanja potrošnikov v turistični sektor. Opozarjamo, da če se pričakuje od potrošnikov, da bodo v bližnji prihodnosti spet začeli vplačevati potovanja in tako pomagali turistični dejavnosti k okrevanju, morajo potrošniki jasno vedeti, da je njihova pravica do vrnitve vplačila v primeru odpovedi zaradi morebitnega pojava drugega vala COVID-19 zagotovljena.
BEUC poudarja, da potrošniške organizacije ne nasprotujejo, da se potrošnike spodbuja k prostovoljnemu sprejemu vavčerjev namesto vrnitve denarja, vendar le, če bodo vavčerji zavarovani z jamstvom pred insolventnostjo in veljavni vsaj dve leti.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.