Cigarete in e-cigarete: nove omejitve oglaševanja in označevanja
23. maj 2016
Pričela je veljati direktiva EU o tobačnih izdelkih s katero si Evropska Komisija prizadeva zmanjšati število uporabnikov tobaka s posebnim poudarkom na odvračanju mladih od kajenja in zagotavljanju, da se državljani EU s v celoti zavedajo škodljivih posledic uživanja tobaka. Opustitev kajenja ne pomeni samo boljšega zdravja in dobrega počutja, ampak tudi znatno nižje stopnje kroničnih bolezni in prezgodnjih smrti.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
10 ključnih sprememb
1. Večja in obvezna slikovna zdravstvena opozorila
Grafična zdravstvena opozorila s fotografijami, besedilom in informacijami v zvezi z opuščanjem kajenja bodo pokrivala 65 % sprednje in zadnje strani zavojčkov cigaret ter tobaka za zvijanje. Opozorila so razdeljena v tri sklope, ki bodo rotirali vsako leto, s čimer bo zagotovljen čim dlje trajajoč učinek teh opozoril.
2. Prepoved cigaret in tobaka za zvijanje z značilnimi aromami
Cigarete in tobak za zvijanje ne smejo več imeti značilnih arom, na primer mentola, vanilije ali bonbonov, ki prikrivajo okus in vonj tobaka. Za proizvode z več kot 3 % tržnega deleža (npr. mentol) bo prepoved veljala od leta 2020.
3. Nadomestitev označevanja vsebnosti katrana, nikotina in ogljikovega monoksida
Označevanje vsebnosti katrana, nikotina in ogljikovega monoksida na zavojčkih cigaret in tobaka za zvijanje bo nadomeščeno z informativnim sporočilom, ki potrošnike obveščajo, da `Tobačni dim vsebuje več kot 70 snovi, ki povzročajo raka´. Raziskave so pokazale, da je označevanje vsebnosti katrana, nikotina in ogljikovega monoksida za potrošnike zavajajoče, saj ti mislijo, da so nekateri proizvodi manj škodljivi za zdravje.
4. Konec promocijskih ali zavajajočih embalaž
Zavojčki cigaret morajo biti kvadraste oblike. Tanjše škatlice in druge nepravilne oblike zavojčkov ne bodo več dovoljene. Zavojčki z manj kot 20 cigaretami so prav tako prepovedani. Zavojčki z 10 cigaretami, ki so še zlasti zanimivi za mlade starostne skupine, ki imajo omejeno kupno moč, bodo zato izginili s trga. Sklicevanja na izboljšave načina življenja, okuse ali arome, posebne ponudbe, namigovanja, da je določeni izdelek manj škodljiv kot drugi ali da ima izboljšano biološko razgradljivost ali druge okoljske prednosti, ne bodo več mogoča.
5. Obvezno elektronsko poročanje o sestavinah
Da bi zbrali več informacij o sestavinah v tobačnih izdelkih in njihovih učinkih na zdravje in odvisnost, morajo proizvajalci in uvozniki tobačnih izdelkov poročati o sestavinah v vseh proizvodih, ki jih dajejo na trg EU, v standardizirani elektronski obliki.
6. Zahteve glede varnosti in kakovosti elektronskih cigaret
Direktiva o tobačnih izdelkih ne prepoveduje elektronskih cigaret. Namesto tega so prvič uvedene določene zahteve glede varnosti in kakovosti elektronskih cigaret, ki vsebujejo nikotin. Predvsem zato, ker je nikotin strupena snov, Direktiva določa najvišje koncentracije nikotina in največje prostornine polnil, rezervoarjev in ohišij za e-tekočino. Zaradi varnosti potrošnikov bi bilo treba zagotoviti, da elektronskih cigaret ne morejo uporabljati otroci in da so zaščitene pred nedovoljenimi posegi, prav tako pa bi morale imeti mehanizem, ki omogoča ponovno polnjenje brez razlitja. Sestavine e-cigaret morajo biti visoke čistosti, elektronske cigarete pa bi morale izpuščati enako količino nikotina pri vsakem enako močnem in enako dolgem povlečenem dimu.
7. Pravila za pakiranje in označevanje elektronskih cigaret
Za elektronske cigarete bodo postala obvezna zdravstvena opozorila, ki potrošnike obveščajo, da elektronske cigarete vsebujejo nikotin, in svetujejo, naj jih nekadilci ne uporabljajo. Na embalaži mora biti tudi seznam vseh sestavin izdelka, informacije o vsebnosti nikotina v izdelku ter navodila za uporabo in informacije o škodljivih učinkih, ogroženih skupinah, zasvojljivosti in strupenosti. Promocijski elementi niso dovoljeni na embalaži elektronskih cigaret, prav tako pa je prepovedano čezmejno oglaševanje in promocija elektronskih cigaret.
8. Spremljanje in poročanje o elektronskih cigaretah
Glede na to, da so elektronske cigarete relativno nov izdelek, v zvezi s katerim še ni veliko znanih dokazanih dejstev, Direktiva določa da, morajo proizvajalci obvestiti države članice o vseh izdelkih, ki jih dajo na trg, in jim vsako leto predložiti poročilo o obsegu prodaje, preferencah potrošnikov in trendih. Organi držav članic bodo spremljali trg in pazili na kakršne koli dokaze o tem, da elektronske cigarete vodijo v odvisnost od nikotina ali uporabo tobaka, zlasti med mladimi in nekadilci.
9. Možnost prepovedi čezmejne prodaje na daljavo
Države članice EU lahko prepovejo čezmejno prodajo tobačnih izdelkov na daljavo, ki potrošnikom, vključno z zelo mladimi, omogoča dostop do proizvodov, ki niso v skladu z Direktivo. Četudi država članica ne prepove take prodaje, se morajo maloprodajne trgovine registrirati pri pristojnih organih v državi, kjer imajo sedež in v državi, kjer nameravajo prodajati svoje izdelke.
10. Ukrepi za boj proti nezakoniti trgovini
Novi ukrepi za boj proti nezakoniti trgovini s tobačnimi izdelki vključujejo vseevropski sistem spremljanja in sledenja v zakoniti dobavni verigi in varnostni element, sestavljen iz vidnih in nevidnih elementov (npr. hologrami), ki naj bi organom kazenskega pregona, nacionalnim organom in potrošnikom pomagali pri odkrivanju nezakonitih izdelkov.
Ti ukrepi bodo za cigarete in tobak za zvijanje v polni veljavi leta 2019, za druge tobačne izdelke pa leta 2024.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.