Brez nadzora!
14. januar 2020

Nova raziskava razkriva, da digitalna oglaševalska industrija sistematično krši pravice potrošnikov do zasebnosti.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Digitalna oglaševalska industrija stoji za široko razširjenim zlorabljanjem osebnih podatkov potrošnikov, zaradi česar so ti lahko tarče manipulacij in zlorab, je ugotovila nedavna raziskava norveške potrošniške organizacije Forbrukerrådet.
V svojem novem poročilu, naslovljenem 'Out of control' (kar v slovenskem prevodu pomeni 'brez nadzora'), je norveška potrošniška organizacija razkrila, da ob vsaki uporabi aplikacij na pametnih telefonih veliko podjetij, ki delujejo v senci in potrošnikom niso znana, prejema osebne podatke, kot so podatki o naših interesih, navadah in obnašanju. Z vsemi informacijami ustvarijo podrobne profile, ki jih uporabljajo za individualnemu uporabniku prilagojeno oglaševanje ter lahko vodijo do diskriminacije, manipulacije in zlorabe.
Na primer: tehnike sledenja in profiliranja podjetjem omogočajo izkoriščanje potrošnikovih interesov in ranljivosti ter jih tako prepričajo v nakup stvari, ki jih sicer ne bi kupili. Vseprisotno sledenje lahko privede tudi do tega, da bodo potrošniki izgubili zaupanje v digitalne storitve.
Kompleksnost digitalne oglaševalske mašinerije potrošnikom onemogoča sprejemanje informiranih odločitev o tem, kako se bodo njihovi osebni podatki zbirali, delili in uporabljali. Takšen sistem masovnega komercialnega nadzora je v nasprotju s temeljnimi pravicami potrošnikov.
Na podlagi ugotovitev raziskave je norveška potrošniška organizacija vložila prijave zaradi kršitve Splošne uredbe o varstvu podatkov (GDPR) proti mobilni aplikaciji Grindr in petim podjetjem iz digitalne oglaševalske industrije, ki so pridobivala osebne podatke prek te aplikacije.
Tudi na Zvezi potrošnikov Slovenije smo pozvali informacijskega pooblaščenca, naj razišče v poročilu 'Out of Control' opisane prakse oglaševalske industrije in ukrepa. Sistematična zloraba osebnih podatkov potrošnikov se mora nehati.
Hkrati pozivamo podjetja, ki uporabljajo tovrstno digitalno oglaševanje, da izberejo druge načine, ki ne zlorabljajo osebnih podatkov njihovih kupcev – torej ne temeljijo na množičnem nadzoru potrošnikov. Med njimi omenimo kontekstualno oglaševanje in druge tehnologije, ki se ne zanašajo na nenadzorovano zbiranje in širjenje osebnih podatkov.
"Potrošniki imajo izredno malo možnosti, da bi sami omejili ali preprečili množično sledenje in deljenje osebnih podatkov, ki se dogaja na spletu. Zato je naloga nadzornih organov, da sprejmejo ustrezne ukrepe in zaščitijo potrošnike," opozarja Matjaž Jakin iz pravne pisarne Zveze potrošnikov Slovenije.
Dopolnitev informacije, 16.1.2020 Odgovor Informacijskega pooblaščenca v zvezi s poročilom 'Out of Control', ki izpostavlja sporne prakse oglaševalske industrije Pri informacijskem pooblaščencu so se na naš dopis hitro odzvali in nam sporočili, da problematiko sodobne oglaševalske tehnološke industrije budno spremljajo in da bi se morali tveganj, ki jih prinašajo izpostavljene prakse, bolj zavedati tudi potrošniki. Navedli so, da že sodelujejo z drugimi nadzornimi organi v EU pri obravnavi nekaterih konkretnih primerov na področju personaliziranega oglaševanja (Google, Facebook idr.), tudi na podlagi iniciativ in prijav različnih nevladnih organizacij. Ker gre večinoma za podjetja s sedeži v drugih državah EU (Irska, Nizozemska in Belgija), ima informacijski pooblaščenec formalno možnost sodelovanja pri sprejemanju odločitev, medtem ko same postopke vodijo nadzorni organi iz držav, kjer imajo posamezna podjetja sedeže. Nekatere končne odločitve pričakujejo v tem letu. Tudi v zvezi z vsebino poročila Out of Control pojasnjujejo, da vpletena podjetja nimajo sedeža v Sloveniji, zato so pristojnosti informacijskega pooblaščenca omejene na sodelovanje z drugimi nadzornimi organi, kot ključne pa so izpostavili nove možnosti formalnega vplivanja na postopke drugih nadzornih organov v EU, ki jih omogoča Splošna uredba o varstvu podatkov (GDPR). |
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.