Zaupanje potrošnikov na preizkušnji: neresnične ocene na Amazonu

21. februar 2020

Spletna prodaja in prodaja na domu
Zaupanje potrošnikov na preizkušnji: neresnične ocene na Amazonu

Nekateri trgovci manipulirajo z ocenami in tako vplivajo na algoritem "Amazon izbire" (Amazon Choice), ker se zavedajo, da temu priporočilu zaupa veliko potrošnikov.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Kolegi iz britanske potrošniške organizacije Which? so ponovno odkrili številne lažne ocene in priporočila za izdelke, ki jih prodajajo na Amazonu. Raziskava je pokazala, da lahko nepošteni trgovci precej enostavno zlorabijo sistem ocenjevanja in priporočil na spletni tržnici Amazon.

Analizirali so ocene za skoraj 200 izdelkov, ki nosijo priporočilo "Amazon Choice" v petih skupinah izdelkov (armaturne in akcijske kamere, slušalke, nadzorna video oprema in pametne ure) in odkrili večje število sumljivih ocen, ko prodajalec ponudi plačilo ali brezplačen izdelek v zameno za pozitivno oceno, ali izbris negativne ocene. 

Odkrili so tudi primere, ko je trgovec v primeru, da določenega izdelka ni bilo na voljo, na tej strani objavil drug izdelek (product merge) in na tak način pridobil pozitivne ocene za izdelek, ki ga ocenjevalci sploh niso uporabljali (in ocenili).

Which? raziskava
(odgovorilo je 2042 potrošnikov)

  • 44% potrošnikov, ki so v zadnjih šestih mesecih kupovali na tej spletni tržnici, je opazila znak "Amazon Choice". Verjamejo, da gre za izdelke katerih kvaliteto je pregledal Amazon.
  • Tretjina (35%) jih verjame, da so bili izdelki s tem znakom pregledani z vidika varnosti. 
  • Ko potrošniki opazijo ta znak, jih je skoraj polovica (45%) bolj pripravljena ta izdelek tudi kupiti.

Britanski kolegi iz Amazona niso dobili pojasnila o ugotovitvah raziskave, prav tako pa niso dobili pojasnila kako deluje algoritem za "Amazon Choice" oznako. Razen že znanega, da na to vpliva cena izdelka, ocene uporabnikov in razpoložljivost izdelka.

Konkretno:

  • Armaturna kamera (Innosinpo Upgraded Dash Cam Car Camera 1080P) je imela najmanj 24 ocen, kjer so ocenjevalci zapisali, da so jim ponudili brezplačno SD kartico v zameno za pozitivno oceno.
  • V komentarjih pri eni izmed največkrat ocenjenih kamer - AKASO EK7000 4K Sport Action Camera - s povprečno oceno 4,5 (od 5) zvezdic je več ocenjevalcev zapisalo, da jim je prodajalec ponudil brezplačne dodatke za dobro oceno na Amazonu (obstaja tudi fotografija letaka s takšno ponudbo).
  • Eden izmed ocenjevalcev športne ure ANCwear Fitness Trackers Bluetooth Smart Watches with Heart Monitor and Blood Pressure je zapisal "Ne verjemite oceni petih zvezdic, ura je videti zelo ceneno…edini razlog za dobre ocene je podkupnina v višini £15."
  • Združevanje izdelkov: brezžične slušalke AMYEA imajo skoraj 2,000 ocen, a večina jih je za popolnoma druge izdelke. Med drugim kremo proti aknam, očala na recept in celo britvice. 
  • Prodajalci nezadovoljne kupce nagovarjajo tudi izven Amazonovega sistema za sporočanje. Nezadovoljen kupec elektronske varuške (Victure 1080P FHD WiFi IP Camera Baby Monitor) je zapisal: "Ko je prodajalec opazil mojo negativno oceno, mi je poslal e-sporočilo (izven Amazonovega sistema za poročanje) in me vprašal, ali bi svojo oceno popravil na pet zvezdic v zameno za novo brezplačno kamero. Zavrnil sem."

V 63% nosijo oznako Amazon Choice tehnični izdelki blagovnih znamk, ki jih Which?-ovi strokovnjaki ne poznajo, njihove ocene pa celo prekašajo ocene za izdelke uveljavljenih blagovnih znamk kot sta Apple in Sony. V četrtini primerov neznane blagovne znamke nimajo niti spletnih strani, kar je – še posebej za tehnične izdelke – v letu 2020 milo rečeno nenavadno.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju