Zakoniti načini naročanja k zdravniku: pomoč za starejše in manj vešče digitalnega poslovanja

30. avgust 2023

Pravice pacientov
Zakoniti načini naročanja k zdravniku: pomoč za starejše in manj vešče digitalnega poslovanja

Naročanje k zdravniku je za mnoge Slovence postalo zapleteno, zlasti za starejše potrošnike in tiste, ki se ne znajdejo v digitalnem svetu. E-naročanje je morda korak naprej v smislu učinkovitosti in dostopnosti, vendar ne smemo pozabiti na tiste, ki teh orodij ne obvladajo ali nimajo dostopa do interneta.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Veliko potrošnikov poroča o težavah pri naročanju, še posebej po telefonu, saj so v času uradnih ur zdravstvene ustanove pogosto le težko dosegljive ali pa sploh ne. Ko se v postopek naročanja vključijo njihovi tehnološko bolj vešči otroci ali vnuki, je naročanje pogosto opravljeno v nekaj minutah.

Kritična točka: neusklajenost med zakonom in prakso

Čeprav Zakon o pacientovih pravicah jasno določa, da morajo zdravstvene ustanove zagotoviti različne načine naročanja, pa potrošniki pogosto poročajo, da te alternative v praksi slabo delujejo ali pa sploh ne. Te težave dodatno otežujejo dostop do zdravstvenih storitev, zlasti za starejše in posameznike, ki so manj vešči digitalnega poslovanja.

Starejši gospod sedi sam v zdravniški čakalnici

Kaj zakon določa?

V skladu s 15.a členom Zakona o pacientovih pravicah morajo izvajalci zdravstvene dejavnosti v Sloveniji omogočiti različne oblike naročanja:

  • elektronsko,
  • po pošti,
  • po telefonu,
  • osebno v ordinaciji.

Iz zakona je dodatno razvidno, da bi moralo biti naročanje pacientu čim manj obremenjujoče in izvajalec zdravstvene dejavnosti bi moral po možnosti celovito poskrbeti za pacienta, vključno z naročanjem na različne zdravstvene storitve.

Elektronsko naročanje

Elektronsko naročanje je vse bolj priljubljeno in zagotavlja hitro in učinkovito metodo za naročanje na zdravstvene preglede. Vendar pa to ne pomeni, da je za vse paciente najbolj priročno ali dostopno.

Običajno elektronsko naročanje deluje preko spletnih portalov, ki jih ponujajo zdravstveni domovi, bolnišnice ali posamezni zdravniki. Pogosto je potrebna predhodna registracija, kjer ustvarite svoj uporabniški račun. Z nekaj kliki lahko izberete zdravnika, datum in čas pregleda ter dodate dodatne informacije ali vprašanja, če je to potrebno.

Vendar e-naročanje ne more biti edina možnost, saj številni starejši in digitalno manj vešči posamezniki nimajo dostopa ali znanja za uporabo teh orodij. Zato je pomembno, da izvajalci zdravstvenih storitev zagotovijo dodatne možnosti in podporo tistim, ki tehnologije ne obvladajo ali nimajo dostopa do interneta.

Naročanje po pošti

Čeprav morda zastarelo, poštno naročanje ostaja možnost, ki je vsem dostopna. To je posebej pomembno za tiste, ki nimajo dostopa do interneta ali pa niso vešči uporabe digitalne tehnologije.

Vendar je ta oblika naročanja najpočasnejša in morda ne najbolj učinkovita, saj vključuje tudi čas za dostavo pošte, morebitne zaplete s prejemanjem in obdelavo naročil ter potrebuje dodatno koordinacijo med pacientom in zdravstveno ustanovo.

Naročanje po telefonu

Teoretično je telefonsko naročanje dobra možnost za tiste, ki nimajo dostopa do spleta ali niso vešči elektronskega naročanja. Nekateri starejši potrošniki so bolj navajeni telefonske komunikacije in ji bolj zaupajo, ravno tako pa je telefonsko naročanje za mnoge najbolj enostavno in hitro.

Medicinska sestra sprejema naročilo pacienta prek telefona

V praksi pa številni potrošniki poročajo o težavah. Med uradnimi urami je pogosto težko dobiti prosto linijo, čakalne dobe so dolge in pogosto obstajajo omejitve glede časov, ko je naročanje možno. Ti dejavniki otežujejo uporabo te možnosti, še posebej za starejše osebe.

Osebno naročanje v ordinaciji

Osebno naročanje v ordinaciji je klasičen in neposreden način naročanja, ki ga mnogi še vedno uporabljajo, zlasti starejši. Vendar to pomeni, da se mora pacient fizično odpraviti do ordinacije, kar je za mnoge starejše ali bolne lahko zelo naporno. Poleg tega to močno obremeni tudi administrativno osebje, kar lahko vpliva na učinkovitost zdravstvene ustanove.

Poziv k razumevanju in k prilagoditvi potrebam pacientov

Na Zvezi potrošnikov Slovenije smo mnenja, da je nujno potrebno, da bi vsi izvajalci zdravstvenih storitev upoštevali različne potrebe svojih pacientov in zagotovili enostaven in razumljiv način naročanja, ki bo deloval tudi v praksi.

Zdravnik sprejema pacientko v čakalnici

Težave pri naročanju, o katerih poročajo številni potrošniki, zlasti starejši, so opozorilo, da je potrebno izboljšati trenutne sisteme naročanja. Možnost izbire med različnimi načini naročanja je pomembna za zagotovitev enakopravnega dostopa do zdravstvenih storitev za vse potrošnike.

Starejšim in posameznikom, ki so manj vešči digitalnega poslovanja, se priporoča, da se glede zanje najbolj dostopnih možnosti naročanja posvetujejo z zdravstvenimi ustanovami.

Zaključek: potrebno je olajšati proces naročanja za vse paciente

Zakon o pacientovih pravicah zagotavlja različne oblike naročanja, ki jih morajo zdravstvene ustanove upoštevati. Vendar je pomembno, da te ustanove ne samo sledijo zakonu, ampak tudi proaktivno olajšajo proces naročanja za vse paciente, vključno s starejšimi in digitalno manj veščimi posamezniki.

Težave pri telefonskem naročanju, ki so jih izpostavili številni potrošniki, kažejo na to, da je potrebna širša prilagoditev in posodobitev trenutnih sistemov.

Besedilo: Petra Lovišček

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju