Za sodelovanje v nagradni igri zadoščajo vaši kontaktni podatki
28. januar 2019

Informacijski pooblaščenec in Zveza potrošnikov Slovenije bosta v posebni rubriki #TiOdločaš izobraževala o pomenu zasebnosti in pravicah posameznikov s področja varstva osebnih podatkov. Pravice lahko uresničujemo samo, če jih dobro poznamo!
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Za sodelovanje v nagradnih igrah organizatorji pogosto zahtevajo preveč podatkov, čeprav bi zadoščali že kontaktni podatki.
Trgovci, banke, operaterji in številni drugi izvajajo nagradne igre predvsem v okviru trženjskih akcij, saj pri tem pridobijo številne osebne podatke potencialnih strank. Takšna zbirka osebnih podatkov je za upravljavce lahko dragocen vir kontaktov za obveščanje potrošnikov o njihovi ponudbi na trgu.
Davčne številke ni treba oddati že na začetku
Potrošniki se pogosto znajdejo v zadregi, ko organizator nagradne igre za obveščanje o prejemu nagrade že ob prijavi zbira tudi številko tekočega računa, davčno številko ali fizični naslov, torej podatke, ki jih potrebuje le za izplačilo ali pošiljanje nagrade. A to ni potrebno. Za prijavo v nagradno igro je dovolj, da potrošnik posreduje svoje kontaktne podatke (telefon ali e-pošta). Za podelitev nagrade pa lahko organizator nagrajenca naknadno prosi za podatke, ki so potrebni, da se izplača, pošlje ali preda nagrado. Načelo "najmanjšega obsega podatkov" v Splošni uredbi o varstvu osebnih podatkov (ang. GDPR) preprečuje, da bi organizator nagradne igre zbiral več podatkov, kot jih potrebuje.
So bile kršene vaše pravice s področja varstva osebnih podatkov? Podajte prijavo informacijskemu pooblaščencu: po e-pošti [email protected] ali po telefonu 01 23 09 730. |
Sodelovanje ne sme biti pogojevano z dostopom do osnovne storitve
Po Splošni uredbi o varstvu osebnih podatkov je dopustno izvajati nagradne igre na podlagi prostovoljne privolitve potrošnikov, ki je ena od pravnih podlag za obdelavo osebnih podatkov. To pomeni, da sodelovanje ne sme biti pogojevano z dostopom do osnovne storitve. Tako na primer banka ne sme postaviti pogoja, da mora stranka za odprtje tekočega računa privoliti tudi v neposredno trženje bančnih storitev, drugače odprtje računa ne bo mogoče. Po drugi strani pa banka lahko ponudi posebno ugodnost (na primer sodelovanje v nagradni igri), če se stranka odloči, da bo pri njej odprla tekoči račun. V tem primeru bi stranka z odprtjem tekočega računa dobila možnost sodelovanja v nagradni igri, ki je popolnoma prostovoljno in se lahko zanj odloči ali ne.
Lahko pa organizator za sodelovanje v nagradni igri postavi pogoj – na primer privolitev potrošnika v neposredno trženje. V tem primeru gre torej za dve privolitvi, kjer šele privolitev v neposredno trženje omogoča privolitev za sodelovanje v nagradni igri. Če potrošnik pozneje umakne soglasje za neposredno trženje, je od izvajalca odvisno, ali ima še pravico sodelovati v nagradni igri, saj gre v tem primeru za "dogovor" med potrošnikom in organizatorjem. V ta del varstvo osebnih podatkov niti ne posega, deluje pa kot mehanizem, ki preprečuje njihovo nezakonito obdelavo.
Načelo "najmanjšega obsega podatkov" v uredbi preprečuje, da bi organizator nagradne igre zbiral več podatkov, kot jih potrebuje. Za prijavo v nagradno igro je dovolj, da potrošnik posreduje le svoje kontaktne podatke (telefon ali e-pošta). |
Dobro je vedeti
Neposredno trženje z uporabo elektronskih komunikacij je dovoljeno le s privolitvijo potrošnika, z izjemo, ko podjetje po elektronski pošti svojim kupcem trži podobne izdelke (na primer gospodinjske aparate, če ste pri spletnem trgovcu kupili gospodinjski aparat in ste ob nakupu posredovali tudi svoj e-naslov za obveščanje v zvezi s tem nakupom). Vendar mora imeti kupec v tem primeru možnost zavrniti obveščanje po elektronski pošti že ob posredovanju svojih kontaktnih podatkov. Trženje po navadni pošti pa je dopustno tudi brez privolitve po pogojih, ki jih določa 72. člen Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-1) (na primer, če ste v prodajnem salonu pustili svoj fizični naslov, ga lahko prodajalec uporabi tudi za neposredno trženje, brez vaše predhodne privolitve, vendar vam mora ob izvajanju trženja sporočiti, da lahko zahtevate prenehanje neposrednega trženja).
Ne hitite! Preden "odkljukate" soglasje, preverite, s čim soglašate
Če obdelava osebnih podatkov temelji na privolitvi potrošnika, mora biti privolitev jasno izražena in ne skrita v pogojih sodelovanja. Vzemite si čas in preverite, kaj vaša privolitev zajema. Zagotavljanje preglednosti obdelave osebnih podatkov je namreč eden od pomembnih poudarkov in temeljnih načel Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov. Potrošniki morate biti že ob zbiranju podatkov jasno seznanjeni s tem, kdo je upravljavec, za kateri namen in na kateri pravni podlagi bo obdeloval osebne podatke, komu jih bo posredoval in kakšne so vaše pravice v zvezi z obdelavo. Privolitev bo tako veljavna le, če je podana za specifično določen namen, o katerem vas je upravljavec obvestil na jasen, razumljiv in lahko dostopen način.
Če poznate svoje pravice, lahko ukrepate! Aktivirajte se in obiščite stran www.tiodlocas.si, kjer najdete več podatkov o pravicah s področja varstva osebnih podatkov in konkretnih napotkov, kako jih uresničite. |
Vsebina je nastala v sklopu projekta RAPiD.Si, ki ga sofinancira Evropska unija v okviru Splošnega programa za pravice, enakost in državljanstvo 2014–2020.
Katere informacije vam morajo zagotoviti upravljavci, še preden jim zaupate svoje osebne podatke? | |
Kdo obdeluje vaše podatke? | Upravljavec mora navesti naziv podjetja ali organizacije in naslov oz. sedež ter podatke o pooblaščeni osebi za varstvo podatkov, če je ta imenovana. |
Zakaj obdelujejo osebne podatke? | Upravljavci morajo čim natančneje opredeliti, za kakšen namen in na kateri pravni podlagi (npr. privolitev, zakoniti interes, izvajanje pogodbe …) obdelujejo vaše podatke. Pri zakonitem interesu morajo upravljavci tudi navesti, v čem je njihov zakoniti interes. Če od vas zahtevajo, da posredujete svoje osebne podatke (npr. zaradi izvajanja pogodbe), naj tudi navedejo, kakšne bodo posledice, če jih ne posredujete. |
Komu bodo podatke posredovali? |
Če bodo posredovali vaše osebne podatke tretjim osebam (npr. zunanji vzdrževalci spletnega mesta, oglaševalska podjetja, javni organi), vas morajo s tem seznaniti pred posredovanjem podatkov. Prav tako vas morajo seznaniti, če bodo vaše podatke prenesli v tretje države ali mednarodne organizacije. |
Koliko časa bodo podatke hranili? |
Upravljavec mora opredeliti, koliko časa bo osebne podatke hranil, kjer to ni mogoče, pa vsaj merila, po katerih se določi čas hrambe osebnih podatkov (npr. »podatke bomo hranili za čas trajanja prodajne akcije« ali »podatke bomo hranili do preklica privolitve za prejemanje e-novic«). |
Katere so vaše pravice? |
Upravljavec vas mora seznaniti z vašimi pravicami s področja osebnih podatkov.
Prav tako vas morajo upravljavci obvestiti o pravici do pritožbe pri nadzornem organu za primere kršitev. V Sloveniji je to informacijski pooblaščenec. Če podjetje ali organizacija podatke obdeluje na podlagi vaše privolitve, vas morajo obvestiti, da lahko privolitev kadar koli prekličete (npr. če ste podali privolitev, da želite prejemati e-novičke, vas morajo jasno obvestiti, da se lahko odjavite). |
Obdelava za drug namen | Kadar upravljavec namerava obdelovati vaše osebne podatke še za druge namene, vam mora sporočiti ta drug namen oz. namene že ob zbiranju (npr. "elektronski naslov, ki ste nam ga posredovali ob spletnem nakupu, bomo uporabili tudi za neposredno trženje"). |
Če osebnih podatkov upravljavec ni pridobil neposredno od vas, vam mora zagotoviti vse zgoraj navedene informacije in dodatno še: vrste osebnih podatkov, ki jih je pridobil, od kod izvirajo, in po potrebi, ali izvirajo iz javno dostopnih virov. |
Še več informacij najdete na https://tiodlocas.si/.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.