Vnaprej izražena volja pacienta

9. marec 2023

Pravice pacientov
Vnaprej izražena volja pacienta

Gre za voljo posameznika, oziroma za njegove želje, ki jih izrazi preden nastopijo okoliščine, zaradi katerih ni sposoben podati veljavnega soglasja za poseg ali zdravljenje.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Zakon o pacientovih pravicah pozna 3 različne načine, na katere lahko pacient svojo voljo izrazi vnaprej:

  1. določitev zdravstvenega pooblaščenca,
  2. izključitev oseb, ki bi sicer bile upravičene do odločanja o naši zdravstveni obravnavi,
  3. vnaprej izražena volja, kakšne zdravstvene oskrbe ne dovoljujemo.

Določitev zdravstvenega pooblaščenca

Pacient, ki je sposoben odločanja o sebi ter je dopolnil 18 let, lahko določi svojega zdravstvenega pooblaščenca, ki bo v primeru njegove nesposobnosti odločanja o sebi, odločal o primerni zdravstveni oskrbi zanj.

Šteje se, da je pacient sposoben odločanja o sebi, če je glede na starost, zrelost, zdravstveno stanje ali druge osebne okoliščine sposoben razumeti pomen in posledice uveljavljanja svojih pravic, še zlasti privolitve, zavrnitve ali preklica zavrnitve medicinskega posega oziroma zdravstvene obravnave.

Tudi zdravstveni pooblaščenec mora biti sposoben odločanja o sebi in hkrati biti star najmanj 18 let.

Temeljna pravica tega pooblaščenca je v upravičenju, da se seznani z vso zdravstveno dokumentacijo pacienta.

Pooblastilo mora biti pisno, podpis na njem pa overjen, v njem pa lahko pacient določi navodila in usmeritve glede njegove zdravstvene obravnave ter morebitne omejitve pravice do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo in njegovim zdravstvenim stanjem. Pacient lahko pooblastilo s pisno izjavo kadarkoli prekliče.

Izključitev oseb, ki bi sicer bile upravičene do odločanja o naši zdravstveni obravnavi

Gre za možnost, da pacient s pisno izjavo izključi osebe, ki bi bile sicer po zakonu upravičene odločati o njegovi zdravstveni obravnavi, ko sam tega ne bi bil zmožen (npr. zakonec, zunajzakonski partner, če njega ni, otroci itd.).

Tudi v tem primeru je pogoj, da gre za pacienta, ki je sposoben odločanja o sebi in je dopolnil 18 let starosti.

Vnaprej izražena volja, kakšne zdravstvene oskrbe ne dovoljujemo

Pacient, ki je sposoben odločanja o sebi in je dopolnil 18 let starosti se lahko vnaprej izrazi, kakšne zdravstvene oskrbe ne dovoljuje, ko se znajde v situaciji, da ne bo mogel dati privolitve v postopek.

Voljo pa lahko izrazi zgolj v naslednjih dveh situacijah:

1. Huda bolezen, brez upanja, da se bo zdravstveno stanje izboljšalo

Ko bi trpel za hudo boleznijo, ki bi v zelo kratkem času privedla do smrti in za katero se ve, da tudi v primeru zdravstvenega posega ne bi prišlo do ozdravitve. Torej v primeru, ko ni nikakršnega upanja, da se bo zdravstveno stanje izboljšalo, ampak bi šlo zgolj za podaljševanje preživetja.

Na primer bolnik v zadnjem stadiju raka lahko torej vnaprej prepove medicinski poseg za takrat, ko ne bo več sposoben odločanja o sebi, če gre za poseg, ki ne bi pripeljal do ozdravitve. Volja pacienta je v tem primeru za zdravnika zavezujoča.

2. Invalidnost, ki povzroči izgubo sposobnosti skrbeti zase

Ko bi pacientu bolezen ali poškodba povzročila tako hudo invalidnost, da bi dokončno izgubil telesno ali duševno sposobnost, da bi skrbel zase, določena zdravstvena obravnava pa bi mu lahko podaljšala življenje.

Volja pacienta je v tem primeru zgolj smernica za odločanje zdravnika, kako postopati.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju