Varna uporaba prtljažnikov za kolesa

25. maj 2021

Avto in oprema za avto Varnost v prometu Kolesarjenje Turizem in potovanja
Varna uporaba prtljažnikov za kolesa

Že res, da je kolo samo po sebi prevozno sredstvo, a v želji po spoznavanju novih krajev ga del poti radi prepeljemo tudi pripetega na prtljažnik avtomobila. Gre za enega od najbolj zoprnih tovorov, električna kolesa so povrhu še težka, zato velja pri nakupu ustreznega prtljažnika dobro pretehtati vse prednosti in pomanjkljivosti.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Pred nakupom se najprej vprašajte, koliko koles boste običajno vozili s seboj. To še zlasti velja za prtljažnike na zadku vozila, saj vsi ne omogočajo prevoza do štirih koles, vedno pa boste nanje namestili vsaj dve kolesi. Prav tako ni nujno, da boste lahko štiri kolesa pritrdili na streho, a to je bolj odvisno od velikosti avtomobila in največje dovoljene obtežitve strehe.

V članku preberite:

Najbolj priročno – namestitev na zadku

Za prevoz koles so najbolj priporočljivi prtljažniki, ki jih zapnete na kljuko na zadnjem delu avtomobila. Dostop do nosilcev je preprost, prav tako koles ni treba dvigovati zelo visoko– posebne klančine omogočajo nalaganje brez dvigovanja, kar je priporočljivo predvsem pri nameščanju električnih koles.

Večina takšnih prtljažnikov je zložljivih, tako da lahko vrata avtomobilskega prtljažnika dvignete, tudi ko so nanj pritrjena kolesa, ali pa brez koles zapeljete bližje oviri, ne da bi morali sneti prtljažnik.

Na zadku pritrjena kolesa ne povzročajo večjega zračnega upora, zato se poraba goriva skoraj ne poveča (do največ pol litra na 100 km), prav tako minimalno vplivajo na stabilnost avtomobila med vožnjo.

varna uporaba prtljaznikov za kolo zadaj

Kolesa na zadku avtomobila so med vožnjo bolj izpostavljena umazaniji, voznik ima zaradi njih deloma okrnjen pogled nazaj. Med vožnjo vzvratno se morate zavedati dolžinskega dodatka, obenem pa se odpovedati pomoči kamere in parkirnih tipal na zadnjem delu.

Seveda morate imeti na avtomobilu vgrajeno vlečno kljuko, kar poveča strošek nakupa, tudi sami prtljažniki so razmeroma dragi.

Oba stroška lahko zmanjšate z nakupom prtljažnikov, ki jih obesite neposredno na vrata avtomobilskega prtljažnika, a ta rešitev je bolj zasilna in je ne priporočamo, če redno prevažate več koles. Pri njihovem nameščanju boste namreč skoraj gotovo kdaj opraskali avtomobil ali poškodovali vrata prtljažnika oziroma njihove tečaje.

V obeh primerih morate na prtljažnike namestiti dodatna svetlobna telesa in tretjo registrsko tablico. 

Strešna različica neprimerna za električna kolesa

Marsikdo kolesa še vedno prevaža na strehi, pri čemer uporablja kombinacijo osnovnih prtljažnikov (postavljenih prečno na avtomobil) in posebnih nosilcev za kolesa. Ta rešitev je običajno cenejša od tiste na zadku, kolesa med vožnjo ne zastirajo pogleda nazaj, prav tako ni nobene ovire pri odpiranju prtljažnika avtomobila.

Na strehi so kolesa bolje zaščitena pred umazanijo s ceste, avtomobil pa ni nič daljši.

Seveda pa je višji, kar je lahko ovira na cestah z nizkimi podvozi, vedno znova obstaja nevarnost, da boste na kolesa pozabili in nehote zadeli ob nadstrešek ali strop garaže.

varna uporaba prtljaznikov za kolo zgoraj

Nameščanje (več koles) na streho zahteva kar nekaj spretnosti, tudi zato, ker so številni sodobni avtomobili (športni terenci, eno- ali velikoprostorci …) višji. Če je vmes še električno kolo, izbire tako rekoč nimate, saj strešni nosilci ne dovoljujejo prevoza več kot 15 kilogramov težkega kolesa, tudi teža celotnega tovora na strehi je omejena.

Prtljažniki na strehi lahko vplivajo na stabilnost vozila, še zlasti v vetrovnem vremenu, vsekakor pa občutno povečujejo porabo goriva, tudi za več kot dva litra na sto kilometrov. 

Na kaj paziti pred vožnjo in med njo

Ne glede na to, katero vrsto prtljažnika ste izbrali, morate poskrbeti, da so prtljažnik in kolesa dobro nameščeni in pritrjeni. S koles odstranite vse dodatke, kot so torbe, ključavnice, otroški sedeži, tlačilke, števci in podobno, saj obstaja nevarnost, da bodo med vožnjo odleteli in povzročili nesrečo.

Pri električnih kolesih predlagamo, da odstranite tudi akumulator in zaščitite kontakte. Koles ne prekrivajte, saj pokrivala povzročajo dodatno in neenakomerno obtežitev prtljažnika.

varna uporaba prtljaznikov za kolo prtljaga

Med vožnjo ne pretiravajte s hitrostjo, proizvajalci priporočajo, da ne vozite hitreje kot 120 km/h. Ko se ustavite, preverite pritrditev prtljažnikov in koles, ob zapuščanju avtomobila pa predlagamo, da kolesa dodatno zavarujete s kolesarsko ključavnico, čeprav ste jih že zaklenili s ključavnico, vgrajeno v prtljažnik.

Pred nadaljevanjem vožnje dodatno ključavnico odstranite. Po končani vožnji prtljažnike vsaj splaknite s čisto vodo, preverite vse stike in po potrebi naoljite vijake. Kolegi iz nemške potrošniške organizacije pri preizkušenih prtljažnikih sicer niso zaznali rjavenja, a bolje je ukrepati preventivno, saj boste prtljažnike lahko uporabljali vrsto let. 

Izkušnje z nemškega testa

Nemški kolegi so preverili kakovost osmih modelov prtljažnikov, ki jih namestimo na vlečno kljuko, vsi so zložljivi.

Kot najbolj varen in najboljši na testu se je s skupno oceno 72 izkazal Thule EasyFold XT 2, kupiti ga je mogoče tudi pri nas za nekaj manj kot 600 evrov. Še dobro skupno oceno (60) sta dobila cenejša modela Oris Traveller II (nekaj manj kot 500 evrov) in Eufab Premium II Plus, ki stane približno 450 evrov, a ga v Sloveniji nismo našli.

Kot varnega so označili samo še model Westfalia-Automotive Bikelander (cena v Nemčiji 540 evrov, skupna ocena 58), preostali modeli se na testu niso ravno izkazali.

Že med simulacijo trka s hitrostjo 30 km/h se je pri modelih Atera Strada Vario 2 in XLC Azura Xtra LED VC-C05 sprostila povezava med kljuko in prtljažnikom, MFT Compact 2E+1 pa se je v celoti snel. Uebler i21 je trk sicer prestal povezan z avtomobilom, a so z njega zleteli posamezni, ne prav majhni deli.

Nobenega od omenjenih prtljažnikov v Sloveniji nismo našli, a njihova zgodba je zanimiv dokaz, kje vse gre lahko narobe pri nakupu nekakovostnega izdelka. Ob tem velja omeniti, da so se štirje najvarnejši prtljažniki kot boljši izkazali tudi pri uporabnosti, montaži na avtomobil in pritrjevanju koles. 

Nakup prtljažnika ali izposoja koles?

Marsikdo se sprašuje, ali se res splača odšteti približno 500 evrov za prtljažnik, če pa si kolesa lahko izposodite v vsakem večjem turističnem središču ali mestu. Seveda lahko pretehta že dejstvo, da smo svojega kolesa navajeni in nam morda ni všeč, da se vsak dan vozimo z drugim.

varna uporaba prtljaznikov za kolo izposoja

Tisti, ki imajo radi matematiko, pa lahko hitro izračunajo, da se nakup prtljažnika splača že po približno 25 dneh kolesarjenja oziroma po 12 dneh, če prevažamo električna kolesa. Pri izračunu smo upoštevali par, ki za dnevno izposojo odšteje 10 evrov za kolo oziroma 20 evrov za električno kolo, v oceni pa nismo upoštevali stroška zaradi večje porabe goriva.

Pod črto: prtljažnik se splača kupiti vsem, ki redno kolesarijo in pri tem izbirajo različna izhodišča (še zlasti to velja za družine), izposoja pa je primernejša za tiste, ki se odločijo v danem trenutku in jim kolesarjenje ni glavni cilj počitnic ali izleta. 

Trajnostna alternativa: s kolesom na vlak

Kdor se je v toplejšem obdobju leta kdaj peljal proti Nizozemski, je zagotovo opazil, da je bilo po avstrijskih in nemških cestah polno avtomobilov z naloženimi kolesi, na Nizozemskem pa so kar naenkrat poniknili, saj tam kolesarijo in koles ne prevažajo naokrog. Vsaj ne z avtomobili.

Za turistično kolesarjenje je idealna trajnostna alternativa uporaba vlakov in namenskih avtobusov.

varna uporaba prtljaznikov za kolo vlak

Tudi v Sloveniji je možnosti vse več. Predlagamo vam, da preizkusite in preverite sami, verjamemo, da boste družinski izlet s kolesom lepo zaokrožili tudi med vožnjo z vlakom. Predvsem pa upamo, da bo (tudi) med počitnicami in ob koncih tedna vozni red vlakov bolj zgoščen in tako bolj prilagojen potrebam uporabnikom.

Avtor: Boštjan Okorn

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju