Testi hrane 2017-2022: kakovost po dostopni ceni
7. junij 2022
Verjetno se številni sprašujete, ali so izdelki trgovskih blagovnih znamk vredni nakupa. Je z njimi naša prehrana lahko uravnotežena? So izdelki uveljavljenih blagovnih znamk bolj kakovostni? Prav zato, da vi lažje izbirate kakovostne izdelke, na Zvezi potrošnikov Slovenije kakovost tako prvih kot drugih že vrsto let preverjamo s primerjalnim testiranjem.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Tokrat nas je zanimalo, ali so bile v preteklosti med njimi razlike, zato smo naredili podrobnejšo analizo rezultatov prehranskih testov zadnjih petih let.
Na naših testih se je že večkrat izkazalo, da cena ne odraža nujno kakovosti. Na zadnjem testu mocarele je ponovno zmagal eden najcenejših izdelkov, podobno je bilo na nedavnem testu jogurtov.
Preverili smo, kako so se izdelki trgovskih in blagovnih znamk odrezali na testih v preteklih petih letih. Ugotovili smo, da imamo potrošniki tudi v teh negotovih časih možnost cenejše, a hkrati zelo kakovostne izbire, in da lahko s premišljenim nakupom hrane tudi prihranimo.
Kratko pojasnilo o poimenovanju blagovnih znamk v tem članku
Izdelki trgovskih blagovnih znamk (v članku uporabljamo besedno zvezo trgovskih znamk): se od običajnih blagovnih znamk proizvajalcev (v članku: blagovnih znamk) razlikujejo po tem, da je njihova prodaja omejena na trgovine posamezne verige. Pod enotno trgovsko blagovno znamko trgovine je množica zelo različnih proizvodov. To so edini izdelki v trgovini, za katere trgovci samostojno odločajo o kakovosti, embalaži in maloprodajni ceni, kar je pri standardnih blagovnih znamkah v domeni proizvajalca.
Izdelki blagovnih znamk proizvajalca (v članku uporabljamo kar besedno zvezo blagovnih znamk): izdelki, ki nosijo naziv proizvajalca.
Povzetek rezultatov vseh testov hrane med letoma 2017–2022
V zadnjih petih letih in pol (od januarja 2017 do aprila 2022) smo izvedli 23 testov hrane, na katerih smo testirali 321 različnih izdelkov.
Na posamezen test smo uvrstili od 6 do 37 različnih izdelkov, odvisno od ponudbe in obsega testnega protokola).
Med njimi je bilo 59 % izdelkov trgovskih znamk in 41 % izdelkov blagovnih znamk.
Kakšne ocene so dosegli izdelki na testih hrane:
- Zelo dobro: 8 % vseh testiranih izdelkov
- Dobro: 60 % vseh testiranih izdelkov
- Povprečno: 26 % vseh testiranih izdelkov
- Pomanjkljivo: 3% vseh testiranih izdelkov
- Nezadovoljivo: 3% vseh testiranih izdelkov
Vsi izdelki, ki prejmejo oceno dobro ali zelo dobro, lahko pridobijo znak ZPStest: od januarja 2017 do maja 2022 smo jih za živilske izdelke podelili 59, od tega jih je na trgu še vedno prisotnih 22.
V skupni oceni ni pomembnih razlik med trgovskimi in drugimi blagovnimi znamkami
Preverili smo, kakšno skupno oceno so na testu dosegli izdelki trgovskih in blagovnih znamk. Ugotovili smo, da se v skupni (končni) oceni vseh parametrov bistveno ne razlikujejo, kar nam pove, da izdelki trgovskih znamk v povprečju niso slabša izbira od izdelkov blagovnih znamk.
V označbi so boljši trgovci
Pri oceni označbe smo pozorni na več različnih parametrov, od velikosti črk, berljivosti in navedbe vseh obveznih in dodatnih koristnih podatkov, pravilnosti zapisa sestavin in hranilne tabele do natančnosti navajanja navodil za uporabo in drugih.
Skupna ocena označbe je skupek rezultatov posameznih meril glede na težo, ki jo določimo pri vsakem testu.
Oceno nezadovoljivo dobijo izdelki, ki so neskladni z zakonodajo (premajhne črke, nepravilen zapis alergenov, nedovoljene trditve in podobno).
Glede na rezultate analize so izdelki trgovskih znamk v preteklih petih letih za oceno označbe pogosteje kot izdelki blagovnih znamk prejeli oceno zelo dobro in dobro. Pri drugih lastnostih, ki jih na testih preverjamo (senzorične, mikrobiološke, kemijske lastnosti ipd.), nismo zaznali večjih razlik med njimi.
Najcenejši zmagovalci so pogosteje iz vrst trgovskih znamk
Od leta 2017 do 2022 smo na testih razglasili 17 zmagovalcev, 22 izdelkov z oznako dobro razmerje kakovost/cena in 16 takih, ki so bili hkrati zmagovalci in imeli dobro razmerje med kakovostjo in ceno.
Zadnjih je največ med trgovskimi znamkami (N = 14), medtem ko so bili izdelki blagovnih znamk sicer 16-krat na prvem mestu, a so bili le 7-krat prepoznani kot izdelki z dobrim razmerjem med kakovostjo in ceno.
ZPS nasvet
Izdelki trgovskih znak so zaradi dobrega razmerja med kakovostjo in ceno večkrat boljša izbira kot izdelki blagovnih znamk.
Ceneje ne pomeni nujno tudi manj kakovostno.
Preverite rezultate ZPS testov in izbirajte izdelke s skupno oceno več kot 40, kar pomeni, da so vsaj povprečne kakovosti.
Zaključek: cena ne odraža vedno kakovosti izdelka
S statistično analizo 321 testiranih prehranskih izdelkov v zadnjih petih letih in pol smo potrdili splošno znano dejstvo, da so izdelki trgovskih znamk v povprečju cenejši kot izdelki blagovnih znamk.
Analiza je hkrati pokazala, da so bili izdelki, ki so si na testu prislužili boljše ocene, najpogosteje tudi cenejši, kar potrjuje našo ugotovitev, da cena ne odraža vedno kakovosti izdelka.
Besedilo: Anja Bolha
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.