Skrivnostni nakup: izkušnje potrošnikov pri nakupu toplotne črpalke
22. avgust 2023
Evropska potrošniška organizacija BEUC je v sodelovanju z nacionalnimi potrošniškimi organizacijami iz Slovenije, s Češke, Slovaške in iz Španije izvedla raziskavo z uporabo metodologije skrivnostnega nakupa (Mystery Shopping), katere cilj je bil dobiti vpogled v izkušnje potrošnikov, ki razmišljajo o nakupu toplotne črpalke in bolje razumeti izzive, s katerimi se srečujejo na poti od ideje do nakupa.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Ključna ugotovitev je, da se potrošniki za toplotne črpalke (TČ) odločajo predvsem zaradi visokih stroškov energije, za informirano nakupno odločitev pa nimajo vedno na voljo pravih nasvetov.
Preberite izsledke raziskave ZPS in BEUC (PDF)
Na poti do uresničitve naložbe se namreč srečujejo s številnimi izzivi in se pogosto znajdejo v zadregi.
Največji izzivi, s katerimi se srečujejo potrošniki na poti do nakupa toplotne črpalke
- Ni celovitih informacij. Zato ne vedo, kje dobiti čim bolj celovite informacije o tovrstnem sistemu ogrevanja (idealno bi bilo, če bi bile zbrane na enem mestu, pa žal niso),
- Ne vedo, katerim informacijam zaupati v poplavi tistih, ki jih najdejo na spletu. Zelo dobrodošli bi bili strokovni nasveti in druge zaupanja vredne informacije na spletni strani neodvisne organizacije).
- Imajo pomisleke glede finančne konstrukcije naložbe.
- Ne vedo, ali je njihov dom primeren za vgradnjo toplotne črpalke. Na spletu je veliko informacij, a nič se ne more primerjati z dobrim nasvetom med obiskom strokovnjaka na domu.
- Ne uspejo ugotoviti, kateri tip toplotne črpalke je najbolj primeren za njihov dom.
- Ne vedo, kolikšni bodo prihranki po vgradnji toplotne črpalke. Na spletni strani neodvisne organizacije bi bil dobrodošel preprost kalkulator za izračun prihrankov v primerjavi s trenutno porabo energenta, ob upoštevanju značilnosti objekta.
- Zaupanja vredni monterji so redki. V nekaterih primerih težko najdejo zanesljivega, ustrezno strokovno podkovanega in zaupanja vrednega monterja (slovenskim potrošnikom je na spletni strani ministrstva za okolje, podnebje in energijo voljo seznam pooblaščenih podjetij in njihovih pooblaščenih serviserjev TČ, na spletnih straneh ponudnikov TČ, ki nimajo lastnih prodajalcev/strokovnjakov/monterjev, pa bi bil dobrodošel seznam certificiranih strokovnjakov, s katerimi sodelujejo).
Evropska unija si prizadeva v čim večji meri zmanjšati odvisnost od zemeljskega plina, zato si je med drugim zastavila cilj, da bo v domove potrošnikov v EU do leta 2026 nameščenih približno 20 milijonov TČ, do leta 2030 pa skoraj 60 milijonov.
Te namreč vidi kot eno ključnih orodij za razogljičenje stavbnega fonda, za katerega je namenjenih 40 odstotkov vse porabljene energije v Evropi.
Toplotne črpalke: prijavite se na e-obvestila
Priporočila Evropske potrošniške organizacije BEUC
Evropska potrošniška organizacija je zato na podlagi omenjene raziskave, ki je potekala februarja in marca 2023, pripravila priporočila za države članice EU.
1. Države članice morajo zagotoviti seznam usposobljenih monterjev toplotnih črpalk
Skrivnostni kupci so v nekaterih primerih težko našli monterja, v drugih pa težko ločili med zanesljivimi in nezanesljivimi informacijami ter spletnimi stranmi. Na Slovaškem in v Sloveniji je na voljo seznam pooblaščenih podjetij in njihovih pooblaščenih serviserjev TČ, kar je odlično izhodišče za potrošnike na njihovi poti do TČ. Vse nacionalne vlade bi morale vsako leto zagotoviti posodobljeno različico takšnega seznama in ustrezne postopke preverjanja za dodajanje novih imen na seznam.
2. Ekonomsko upravičenost toplotnih črpalk je treba utemeljiti z zmanjšanjem obratovalnih stroškov
V vseh državah je bil glavni motiv potrošnikov za prehod na TČ prihranek pri stroških. Zaradi visokih stroškov za električno energijo v nekaterih državah pa je ogrevanje s TČ manj konkurenčno kot ogrevanje s plinom.
Da bi izboljšale ekonomske spodbude za potrošnike za prehod na ogrevanje z obnovljivimi viri, bi morale države članice slediti danskemu zgledu in znižati davke na električno energijo za ogrevanje ali nizozemskemu zgledu s preusmeritvijo dajatev z elektrike na fosilna goriva.
Z ministrstva za finance so nam sporočili, da bodo ob spremembi davčnih predpisov ali pripravi novih proučili prejete pobude. Pri tem izpostavljajo, da je vgradnja naprav na obnovljive vire že po trenutni zakonodaji (11. točka Priloge I k ZDDV-1) obdavčena z nižjo stopnjo DDV v primeru vgradnje v stanovanjske in druge objekte, ki so namenjeni za trajno bivanje, če so del socialne politike, vključno z gradnjo, obnovo in popravili le-teh, kadar je njihova dobava, gradnja, obnova ali popravilo zaračunana neposredno investitorju. Hkrati poudarjajo, da je davčna politika le podporni element drugim politikam in ne more biti izključni element podpore za financiranje ukrepov na okoljevarstvenem področju.
3. Vlade imajo pomembno vlogo pri spodbujanju toplotnih črpalk in subvencij za potrošnike
Med potrošniki v štirih sodelujočih državah so bili slovenski najbolj zadovoljni z razpoložljivimi informacijami o subvencijah za TČ (in z višino subvencij), ki jih je mogoče pridobiti na Eko skladu.
Države članice bi morale po vzoru Eko sklada, ki je primer dobre prakse, izvajati ambiciozne programe subvencij za ogrevanje z obnovljivimi viri ter o njih obveščati na jasen in dostopen način. Podobne finančne sheme bi morali oblikovati v vseh državah članicah in na ta način spodbujati možnosti financiranja. Za Slovenijo pa predlagamo progresivno subvencioniranje glede na dohodek, da bi se za prehod na TČ lažje odločala tudi gospodinjstva s povprečnimi dohodki.
Kot so nam pojasnili na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, je v pripravi nov način izbora meril za pridobitev subvencij, po katerem bo višina subvencije povezana z višino dohodka, ki ga prejema gospodinjstvo. Na ta način bo tudi gospodinjstvom s povprečnimi in nižjimi dohodki omogočen lažji in pravičnejši dostop do financiranja prehoda na obnovljive vire in energijsko učinkovite naprave.
4. Nujno potrebujemo več ustrezno usposobljenih monterjev
Številni monterji so se ob obisku na domu dobro odrezali in od skrivnostnih kupcev prejeli dobre ocene. Kljub temu poročilo izpostavlja pomanjkanje strokovnega znanja nekaterih monterjev na različnih področjih, od pojasnil o razpoložljivih subvencijah in možnostih financiranja naložbe do nudenja konkretnih predlogov potrebne energetske prenove stanovanja/hiše.
V 4 od 40 primerov pa monterji niso bili na voljo za obisk na domu. Navedeno izpostavlja dva izziva: potrebo po večjem številu monterjev in potrebo po bolje usposobljenih monterjih.
V skladu z Direktivo o obnovljivih virih energije (2023), morajo države članice oblikovati programe usposabljanja, da bi zagotovile dovolj certificiranih inštalaterjev TČ za doseganje nacionalnih ciljev na področju obnovljivih virov.
Države članice morajo poskrbeti, da bodo potrošniki, ki želijo kupiti toplotne črpalke, to lahko storili brez dolgih zamud, kar bo mogoče le, če bo na voljo dovolj dobro usposobljenih monterjev!
V Sloveniji je vzpostavljen sistem strokovnega usposabljanja inštalaterjev naprav na obnovljive vire, ki je sicer neobvezen, njegov namen pa je zagotavljanje ustrezne usposobljenosti inštalaterjev. Izbrani so trije izvajalci usposabljanja za področja fotovoltaike, toplotnih črpalk, biomasnih kotlov, sončnih kolektorjev in plitkih geotermalnih vrtin. V pripravi je tudi spletna stran z informacijami na Portalu energetika.
5. Omogočiti potrošnikom dostop do alternativnega reševanja sporov (ARS) pri vgradnji toplotnih črpalk
Nacionalne potrošniške organizacije prejemajo številne pritožbe razočaranih potrošnikov, ki so vgradili TČ, a te ne delujejo pravilno. Vendar zakonodaja EU potrošnikom, ki so žrtve slabe vgradnje TČ, ne omogoča dostopa do alternativnega reševanja sporov.
Da bi se potrošniki počutili zaščitene (zlasti zaradi visokih stroškov), bi bilo treba na ravni EU razširiti varstvo potrošnikov pri vgradnji toplotnih črpalk.
Prijavite se na obvestila: TOPLOTNE ČRPALKE
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.