Skrčflacija: še vedno je tu!

4. januar 2024

Razumevanje oznak na živilih Trgovine in nakupovanje Prevare in zavajajoče prakse
Skrčflacija: še vedno je tu!

Na Zvezi potrošnikov Slovenije smo že lani v okviru kampanje o skrčflaciji opozarjali na različne do potrošnika neprijazne prakse, s katerimi proizvajalci in trgovci prikrito dvigujejo cene izdelkov. Zaradi velikega odziva na našo akcijo razkrivamo nove primere izdelkov, ki so se »skrčili« v zadnjem obdobju.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Aprila 2023 smo objavili šest izdelkov, pri katerih se je zmanjšala količina v pakiranju. To smo zaznali pri dveh margarinah, jajčnih rezancih, instant napitku z vitamini, mačji hrani in kremi za zaščito pred soncem. Količina teh izdelkov se je v povprečju zmanjšala za 20 odstotkov. Njihova cena za enoto se je v primerjavi s ceno pred skrčenjem povišala za 17 do 86 odstotkov. Gre za pogosto prakso prikritega dvigovanja cen v času draginje, zato se je tovrstna praksa poimenovala s skovanko »skrčflacija«, ki izhaja iz besed »skrčenje« in »inflacija«.  

Krčenje izdelkov sicer zakonsko ni prepovedano, toda večina proizvajalcev svoje produkte preoblikuje netransparentno, zato večina potrošnikov spremembe v njihovi ceni ne zazna.

Na Zvezi potrošnikov Slovenije se zavzemamo za ozaveščenost potrošnikov, zato objavljamo nov seznam 11 izdelkov, pri katerih je zaradi zmanjšanja količine v embalaži prišlo do občutnega povišanja cene za enoto (cena za kilogram oz. za liter).

Informacije o izdelkih pred skrčenjem in po njem so nam posredovali potrošniki, ki so spremembe opazili. Zbrane informacije smo preverili pri proizvajalcih, trgovcih in v starih letakih trgovcev. Popis aktualnih cen skrčenih izdelkov smo izvedli decembra 2023. Cene istovrstnih izdelkov pred skrčenjem in po njem se nanašajo na istega trgovca.

Ste tudi vi opazili skrčene izdelke?

Posredujte nam podatke

Happy Harvest, polnozrnati hrustljavi kosmiči natur

Happy Harvest, polnozrnati hrustljavi kosmiči natur

Količina prej: 500 g

Cena prej: 2,59 € (5,18 €/kg)

Količina potem: 400 g

Cena potem: 2,59 € (6,48 €/kg)

 

One day more, beljakovinska granola

One day more, beljakovinska granola

Količina prej: 450 g

Cena prej: 3,59 € (7,98 €/kg)

Količina potem: 400 g

Cena potem: 3,49 € (8,73 €/kg)

 

Spar, sir Feta

Spar, sir Feta

Količina prej: 200 g

Cena prej: 1,99 € (9,95 €/kg)

Količina potem: 150 g

Cena potem: 2,57 € (17,13 €/kg)

 

Arf Cream čistilo

Arf cream, tekoče abrazivno sredstvo za čiščenje

Količina prej: 450 ml

Cena prej: 1,69 € (3,76 €/l)

Količina potem: 400 ml

Cena potem: 2,59 € (6,48 €/l)

 

Ornel, mehčalec za perilo

Ornel, mehčalec za perilo

Količina prej: 1800 ml

Cena prej: 2,99 € (1,66 €/l)

Količina potem: 1600 ml

Cena potem: 4,99 € (3,12 €/l)

 

V povprečju 17 % manj izdelka v pakiranju

Najmanjše spremembe količine so opazne pri mešanici zelenjave za francosko solato Ledo, beljakovinski granoli One day more, jogurtu brez laktoze Zelene doline, čistilu Arf in mehčalcu Ornel. Pri teh izdelkih se je količina v pakiranju zmanjšala za 11 odstotkov.

Za 16 odstotkov manj v primerjavi s prej je danes izdelka slane palčke Snack fun. Za 20 odstotkov se je zmanjšala količina kosmičev Happy Harvest, capuccina Barcaffe in izdelka 3 žita Zlato polje.

Največje spremembe v količini pa zaznamo pri feta siru Spar, ki se je skrčil za 25 odstotkov, in koruznem zdrobu Molino di Ferro, katerega količina se je zmanjšala za 28 odstotkov.

Zlato polje, 3 žita

Zlato polje, 3 žita

Količina prej: 1000 g

Cena prej: 4,99 € (4,99 € / kg)

Količina potem: 800 g

Cena potem: 4,69 € (5,86 €/kg)

 

Barcaffe, cappuccino čokolada

Barcaffe, cappuccino čokolada

Količina prej: 180 g (10 x 18 g)

Cena prej: 2,19 € (12,17 €/kg)

Količina potem: 144 g (8 x 18 g)

Cena potem: 2,17 € (15,07 €/kg)

 

Molino di Ferro, predkuhan koruzni zdrob

Molino di Ferro, predkuhan koruzni zdrob

Količina prej: 500 g

Cena prej: 1,88 € (3,76 €/kg)

Količina potem: 360 g

Cena potem: 2,58 € (7,17 €/kg)

 

Ledo, mešanica zelenjave za francosko solato


Ledo, mešanica zelenjave za francosko solato

Količina prej: 450 g

Cena prej: 1,25 € (2,78 €/kg)

Količina potem: 400 g

Cena potem: 2,29 € (5,73 €/kg)

Cena za enoto višja tudi za več kot 100 %

Cene za enoto analiziranih izdelkov so se povišale od 9 pa vse do 106 odstotkov.

Najmanjša razlika je bila zaznana pri beljakovinski granoli One day more. Večje smo opazili pri feta siru Spar (72-odstoten dvig cene za enoto), čistilu Arf (72-odstoten dvig cene za enoto), mehčalcu Ornel (88-odstoten dvig cene za enoto) in koruznem zdrobu Molino di Ferro (91-odstoten dvig cene za enoto).

Največja podražitev pa se je zgodila v primeru mešanice zelenjave za francosko solato Ledo, ki ima danes več kot podvojeno ceno za enoto kot pred skrčenjem.

Zelene doline, jogurt brez laktoze

Zelene doline, jogurt brez laktoze

Količina prej: 180 g

Cena prej: 0,73 € (4,06 €/kg)

Količina potem: 160 g

Cena potem: 0,83 € (5,19 €/kg)

 

Snack fun, slane palčke

Snack fun, slane palčke

Količina prej: 300 g

Cena prej: 0,59 € (1,97 € / kg)

Količina potem: 250 g

Cena potem: 0,75 € (3,00 €/kg)

Pojasnila proizvajalcev in trgovcev

S prošnjo za pojasnilo o razlogih za zmanjšanje količine izdelkov smo se obrnili na proizvajalce in trgovce.

Trgovci Hofer, Lidl, Spar in predstavniki Saponie (Arf, Ornel) so kot razlog za skrčenje svojih izdelkov oziroma izdelkov, ki so na voljo v njihovih trgovinah, navedli višjo nabavno ceno osnovnih surovin in višje stroške energentov.

V podjetju Ledo so odločitev za zmanjšanje količine v pakiranju pojasnili z višjimi proizvodnimi stroški in s porastom števila eno- ali dvočlanskih gospodinjstev na večjih trgih.

V podjetju Žito so kot razlog za zmanjšanje gramature navedli suše in poplave, ki so prispevale k cenovnim nihanjem žit na svetovnem trgu, pa tudi, da gre pri tem izdelku za specialna žita, ki jih potrošniki ne pripravljajo vsakodnevno. S tem namenom so zmanjšali tudi količine pakiranj nekaterih drugih specialnih izdelkov v liniji (rjavi parboiled riž, 3 riži in 3 barvni mix). Z manjšim pakiranjem žit, ki so sicer živila z daljšim rokom uporabnosti, naj bi tako omogočili porabo celotnega pakiranja.

V Atlantic grupi, ki je lastnica blagovne znamke Barcaffe, so glede zmanjšanja števila vrečk instant kave v pakiranju z 10 na 8 pojasnili, da so s tem povečali dobavljivost v poslovalnicah in se na ta način izognili pomanjkanju tega izdelka na trgovskih policah.

V Mlekarni Celeia so pojasnili, da so ob prenovi linije jogurt brez laktoze Zelene doline začeli polniti v manjše lončke. Zmanjšanje količine naj bi jim tako narekovala nova embalaža in maksimalno dovoljeno polnjenje. Dodali pa so, da so s prenovo sočasno povečali gramaturo sadnih jogurtov Zelene doline, s 150 g na 160 g.

Kljub večkratnem pozivu pa smo ostali brez pojasnila proizvajalca koruznega zdroba Molino di Ferro, pri katerem smo opazili večjo spremembo v masi in ceni za enoto.

Skimpflacija

Skimpflacija je izraz za prakso proizvajalcev, ki se odločijo za spremembo sestave in s tem zmanjšanje kakovosti svojih izdelkov.

Že lani smo opozorili na tri takšne primere: napitek iz mandljev, pri katerem se je zmanjšala vsebnost mandljev, reformulirano mačjo hrano, ki je vsebovala manjši odstotek mesa, in pomfrit za pripravo v pečici, pri katerem je proizvajalec sončnično olje zamenjal za manj kakovostno in netrajnostno palmovo olje.

Na trgovskih policah smo pred kratkim opazili nov tak primer, to je Snack fun, rebrasti krompirjev čips z okusom kisle smetane in čebule v prahu.

Proizvajalec je tako kot v primeru pomfrita za pripravo v pečici zamenjal bolj kakovostno sončnično olje z manj kakovostno alternativo, to je s palmovim oljem. Izdelku je ob spremembi recepture dodal tudi več aditivov. Cena izdelka pred spremembo in po njej je ostala nespremenjena.

Proizvajalec je kot razlog za spremembo sestave navedel vojne razmere v Ukrajini, zaradi katerih je čez noč upadla dobava sončničnega olja. Zamenjava sončničnega olja s palmovim naj bi bila tako le začasna. Izdelek naj bi se po njegovih besedah že sedaj postopoma dobavljal v slovenske trgovine brez palmovega olja.

Snack fun, rebrasti krompirjev čips z okusom kisle smetane in čebule v prahu

Snack fun, rebrasti krompirjev čips z okusom kisle smetane in čebule v prahu

Sestavine prej: krompir (61 %), sončnično olje, sol, aroma, sladka sirotka v prahu (1,2 %), sladkor, čebula v prahu (0,8 %), ekstrakt kvasa, peteršilj, česen v prahu, mlečna kislina, začimbe

Cena prej: 1,29 €

Sestavine potem: krompir, palmovo olje, čebula v prahu (1,3 %), sladila, sirotka v prahu, jedilna sol, naravne arome, škrob, sladkor, laktoza, ojačevalec arome: mononatrijev glutamat, dinatrijevi 5-ribonukleotidi, kalijev klorid, kisline: mlečna kislina, jabolčna kislina, citronska kislina, peteršilj, kvasni ekstrakt, repično olje, česen v prahu, sredstvo za uravnavanje kislosti: kalcijev laktat

Cena potem: 1,29 €

ZPS nasvet

Ne bodite na avtopilotu. Tudi pri živilih, ki jih redno kupujete, občasno preverite njihovo ceno za enoto, velikost pakiranja in njihovo sestavo.

Če opazite, da je proizvajalec zmanjšal količino izdelka oziroma spremenil njegovo sestavo ter kakovost, na trgu poiščite alternativo. S tem boste podprli proizvajalce, ki se takšnih, do potrošnika neprijaznih praks, ne poslužujejo.

Besedilo: Nina Križnik

Ste morda tudi vi opazili primer skrčflacije ali kake druge potrošniku neprijazne prakse? Posredujte nam podatke o tem prek spletnega obrazca!

Posredujte nam podatke

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju