Skrčflacija: ko se količina izdelka v embalaži "skrči"
11. april 2023

Mediji že dalj časa opozarjajo na pojav, imenovan "shrinkflation" oziroma po slovensko skrčflacija. V času inflacije namreč tako tuji kot tudi slovenski proizvajalci vedno pogosteje prikrito dvigujejo ceno izdelkom tako, da zmanjšajo njihovo količino.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Krčenje izdelkov ni nov pojav
Proizvajalci so iz različnih razlogov tovrstne prikrite podražitve uporabljali tudi prej. Eden bolj znanih in odmevnih primerov, ki je leta 2016 razburil svetovno javnost, je bilo skrčenje čokolade Toblerone. Proizvajalec znamenite čokolade je takrat zmanjšal njeno maso tako, da je povečal razmik med čokoladnimi trikotniki.
Spremembe količine potrošnik praviloma ne zazna, saj večina proizvajalcev ne spremeni bistveno velikosti embalaže.
Skrčflacija je poslovenjen izraz za angleško skovanko shrinkflation. Ta izhaja iz dveh besed: skrčenje in inflacija. Skrčflacija poenostavljeno pomeni, da za enako ali v nekaterih primerih celo višjo ceno dobimo manj izdelka.
V času inflacije je mogoče opaziti, da vedno več proizvajalcev prikrito dviguje cene tudi pri nas. V sklopu naše kampanje ZPS svetuje, potrošnik privarčuje smo zato začeli zbirati primere izdelkov, za katere so potrošniki na trgovskih policah zaznali, da se je njihova količina skrčila.
V zadnjem obdobju so skrčflacijo najbolj opazili pri prehranskih izdelkih, na primer instant napitkih z vitamini, rezancih in margarinah. Krčenje so zasledili tudi pri kozmetiki in hrani za domače živali.
Do potrošnika neprijazna praksa, ki pa ni prepovedana
Zmanjšanje količine izdelkov ni prepovedana praksa, saj ni v nasprotju z veljavno zakonodajo. Proizvajalci imajo avtonomijo pri določanju cen za enoto, pri izbiri sestavin in tudi embalaže. Vendar o zmanjšanju količine izdelkov potrošnika ne obvestijo, ampak to pogosto poskušajo celo prikriti z nespremenjenim videzom embalaže. Večina potrošnikov se ob tem počuti opeharjene, zato lahko rečemo, da je skrčflacija do potrošnika neprijazna praksa.
Pečjak široki valjani rezanci
- Prej: 500 gramov za 2,35 € (4,70 €/kg)
- Potem: 250 gramov za 2,19 € (8,76 €/kg)
Becel polnomastna margarina 39%
- Prej: 500 gramov za 2,55 € (5,10 €/kg)
- Potem: 400 gramov za 2,94 € (7,35 €/kg)
Največjo spremembo količine smo opazili pri izdelku Pečjak jajčni široki valjani rezanci, pakiranje se je prepolovilo s 500 gramov na 250 gramov. Za 20 odstotkov se je zmanjšala količina pri izdelkih Becel polmastna margarina in Rama mastni namaz, s 500 g na 400 g.
Za manjšo količino moramo odšteti več denarja
Proizvajalci izdelke pogosto skrčijo tako, da potrošniki podražitve sploh ne opazijo. Po poročanju potrošniških organizacij iz tujine številni proizvajalci ob zmanjšanju količine izdelkov ne spremenijo velikosti embalaže in prodajne cene.
Cedevita instant napitek z vitamini (okus pomaranča)
- Prej: 1000 gramov za 5,84 € (5,84 €/kg)
- Potem: 900 gramov za 6,59 € (7,32 €/kg)
Whiskas mokra hrana za odrasle mačke z govedino
- Prej: 100 gramov za 0,59 € (5,90 €/kg)
- Potem: 85 gramov za 0,59 € (6,94 €/kg)
Takšen primer smo zaznali tudi pri nas. Izdelek Whiskas mokra hrana za odrasle mačke je pred kratkim sicer doživel manjšo oblikovno prenovo, velikost, oblika vrečke in prodajna cena izdelka pa so ostali nespremenjeni.
Za 15 odstotkov manj mačje hrane v primerjavi s prej je danes v izdelku Whiskas mokra hrana za odrasle mačke, pakiranje se je zmanjšalo s 100 g na 85 g.
Mnogi proizvajalci s podražitvami celo nadaljujejo in že tako skrčenenemu izdelku v razmeroma kratkem času še povišajo prodajno ceno.
Primer takšnega dviga cen je Cedevita instant napitek z vitamini. Pred skrčenjem je 1000-gramsko pakiranje stalo 5,84 evra, takoj po skrčenju smo za 900-gramsko pakiranje odšteli enako vsoto, danes pa je cena skrčenega izdelka 6,59 evra.
Rama mastni namaz 75%
- Prej: 500 gramov za 2,09 € (4,18 €/kg)
- Potem: 400 gramov za 2,28 € (5,70 €/kg)
Nivea sun kids protect & care sprej za zaščito pred soncem ZF 30
- Prej: 300 ml za 15,99 € (53,30 €/l)
- Potem: 270 ml za 16,89 € (62,56 €/l)
Na podlagi zbranih primerov ugotavljamo, da so cene za enoto skrčenih izdelkov v primerjavi s tistimi pred skrčenjem danes višje za 17 do 86 odstotkov.
Najmanjša razlika v ceni za enoto
- Whiskas mokra hrana za odrasle mačke
- Nivea sun kids protect & care sprej za zaščito pred soncem
Največja razlika v ceni za enoto
Pečjakovi jajčni široki valjani rezanci, ki imajo danes skoraj še enkrat višjo ceno za enoto kot pred skrčenjem.
Vpliv skrčflacije na okolje
Skrčflacija ima tudi negativen vpliv na okolje. Če denimo običajna štiričlanska družina na mesec zaužije dva kilograma širokih valjanih rezancev, je pred skrčenjem kupila štiri vrečke Pečjakovih rezancev na mesec, po skrčenju pa jih mora kar osem. S tem zavrže občutno več plastične embalaže kot prej.
Kako so se odzvali proizvajalci?
O razlogih za zmanjšanje količine izdelkov smo povprašali tudi proizvajalce.
Iz podjetja Pečjak so nam odgovorili, da so ob prenovi podobe embalaže upoštevali želje kupcev, ki so navajali, da je 500-gramsko pakiranje preveliko za eno- ali dvočlansko gospodinjstvo.
Podobno so nam odgovorili proizvajalci izdelka Whiskas, ki so pojasnili, da so porcijo zmanjšali s 100 g na 85 g zato, ker veliko mačk prvotne količine ne more pojesti v enem obroku.
Proizvajalci kreme Nivea so nam pojasnili, da so se za spremembo pakiranja odločili na podlagi potreb potrošnikov ter trenutnih smernic.
V podjetju Atlantic trade, ki je lastnik blagovnih znamk Cedevita, Rama in Becel, pa so kot razlog za zmanjšanje količine navedli nadomeščanje višjih proizvodnih stroškov zaradi motenj v svetovni dobavni verigi.
Skimpflacija
Skimpflacija, ki izhaja iz angleške besede "skimp" oziroma skoparjenje, pomeni spremembo sestave izdelkov in s tem zmanjševanje njihove kakovosti.
Nekateri proizvajalci z namenom zniževanja proizvodnih stroškov uporabljajo tudi druge do potrošnika neprijazne prakse, kot je sprememba sestave izdelkov in s tem zmanjševanje njihove kakovosti. Ta pojav so v tujini poimenovali z izrazom skimpflacija, ki izhaja iz angleške besede »skimp« oziroma skoparjenje.
DM Bio napitek iz mandljev
- Sestavine prej: voda, 7% mandlji, jedilna morska sol.
- Cena prej: 2,79 €
- Sestavine potem: voda, 3% mandljeva pasta, morska sol
- Cena potem: 2,79 €
Spar pomfrit za pripravo v pečici predpečen in hitro zamrznjen
- Prej: 96% krompir, sončnično olje za 1,49 €
- Potem: 96% krompir, palmovo olje za 1,49 €
Pri nas smo to opazili pri treh izdelkih, ki so jim spremenili recepturo. DM bio napitek iz mandljev, ki je prej vseboval sedem odstotkov mandljev, danes vsebuje tri odstotke mandljeve paste. O zmanjšanju vsebnosti mandljev priča tudi podatek o nižji energijski in hranilni vrednosti novega napitka.
Vsebnost glavne sestavine (mesa in živalskih stranskih proizvodov) se je ob spremembi recepture zmanjšala tudi v izdelku Whiskas mokra hrana za odrasle mačke, in sicer s 36 na 34 odstotkov. Posledično se je zmanjšala vsebnost beljakovin, ki so v prehrani mačk glavno hranilo za ustrezno rast in obnavljanje organizma.
Tretji primer skimpflacije je Sparov pomfrit za pripravo v pečici. Proizvajalec je pri tem izdelku pred kratkim sončnično olje zamenjal z manj kakovostnim in netrajnostnim palmovim oljem. Cena vseh omenjenih živil je pred spremembo sestave in po njej ostala nespremenjena.
![]() |
Whiskas mokra hrana za odrasle mačke z govedino
|
Kako se lahko zaščitimo pred tovrstnimi praksami?
Potrošnikom svetujemo, da so pri nakupovanju izdelkov pozorni. Predvsem svetujemo spremljanje cen za enoto (cena za kilogram oziroma liter izdelka), prek katere lahko hitreje zaznamo prikrite dvige cen. Prav tako je treba več pozornosti nameniti seznamu sestavin, ki je pokazatelj kakovosti.
Če opazimo, da je proizvajalec izdelek skrčil oziroma spremenil njegovo sestavo, lahko na trgu najdemo alternativo, na primer istovrsten izdelek drugega proizvajalca, ki je primerljive kakovosti in ima nižjo ceno za enoto. S takšno izbiro damo proizvajalcem tudi jasen znak, da se z neprijaznimi praksami do potrošnika ne strinjamo in jih ne podpiramo.
Avtorica: Nina Križnik
Ste morda tudi vi opazili primer skrčflacije ali kake druge potrošniku neprijazne prakse? Posredujte nam podatke o tem!

Skrčflacija
Skrčflacija je med nami, natančneje na trgovskih policah. Ste jo že opazili tudi vi? Če ste jo, nam prek spletnega obrazca spodaj posredujte podatke o "skrčenih" izdelkih.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 4 x 16,50 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.