Prevare starejših pri prodaji od vrat do vrat ali preko telefona
22. marec 2024
Starejši so vse prepogosto žrtve nepoštenih poslovnih praks pri prodaji od vrat do vrat ali preko telefona. Prodajalci včasih delujejo kot plenilci, izkoristijo njihovo zaupljivost, zmanjšano pozornost ter ranljivost.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Kako resna je težava?
Prevare pri prodaji izdelkov in storitev starejšim so razširjene, saj prodajalci pogosto ciljajo na to populacijo, ki je še posebej ranljiva. Starejše hitreje pritegnejo določene značilnosti, ki jih prodajalci pripisujejo svojim izdelkom ali storitvam, še zlasti, ko jih poskušajo prepričati, da ima določen izdelek zdravstvene učinke in jim bo olajšal zdravstvene težave.
V številnih primerih se prodajalci poslužujejo nepoštenih poslovnih praks; bodisi zavajanja glede značilnosti izdelkov, bodisi starejše napeljejo v nakup z agresivnim pristopom. Za piko na i pa izdelke prodajajo po absurdno visokih cenah.
Na ZPS svetujemo previdnost in premišljene odločitve
Pomembno je, da se nakupov, še zlasti večjih, lotimo premišljeno in ne impulzivno. Prodajalci seveda želijo izdelek na vsak način prodati, zato so izurjeni v tem, da vas poskušajo na liniji zadržati čim dlje.
V primeru telefonske prodaje, bi bil primeren odgovor vztrajnemu prodajalcu: »Hvala za ponudbo, potrebujem pa še nekaj časa za premislek.«
Pri tem naj dodamo, da so morebitne izjave, da je ugodna ponudba veljavna le kratek čas, zato se je potrebno odločiti takoj, skoraj vedno le taktike za prisilo v nakup.
V primeru prodaje od vrat do vrat pa je potrebna še toliko večja previdnost. Prodajalcev ne spuščajte v svoj dom, še posebej ne, če ste sami. Sporočite jim, da si želite vzeti čas za premislek in posvetovanje z bližnjimi.
Pravica do odstopa od pogodbe v roku 14 dni
Pri telefonski prodaji, prodaji na domu, ter tudi na primer pri prodaji na izletu, gre za pogodbe, ki so sklenjene na daljavo, oziroma izven poslovnih prostorov. Zato zanje veljajo določena posebna pravila.
Med drugim ima potrošnik pravico do odstopa od prodajne pogodbe v roku 14 dni od dobave izdelka (ne podpisa pogodbe!), kar naj stori pisno. Izdelek lahko vrnete prodajalcu v roku 14 dni od poslanega obvestila (priporočamo pa, da to storitev skupaj z obvestilom), ta pa vam je dolžan vrniti kupnino.
Pri tem bodite pazljivi, da izdelek še ni bil uporabljen in da morebitni varnostni pečati niso odprti! Takšni izdelki več niso primerni za vračilo oz. vam lahko ob vračilu zaračunajo znesek za zmanjšanje vrednosti, ki pa je pogosto v višini celotne kupnine.
Kako ravnati v naslednjih primerih?
Pri nakupih od vrat do vrat ali preko telefona večja previdnost nikoli ni odveč, še toliko bolj pa to velja za starejše osebe. Ključno za zaščito pred tovrstnimi nepoštenimi poslovnimi praksami je, da se zavedamo svojih pravic in vztrajamo pri svojem kljub pritiskom prodajalcev.
1. Prodaja demonstracijskega izdelka
Prodajalec vam želi prodati sesalnik, s katerim je demonstriral sesanje po vaši dnevni sobi.
Pomembno je vedeti, da se bo takšen izdelek ob morebitnem vračilu upošteval kot da je bil že rabljen in ga podjetje iz tega razloga ne bo želelo sprejeti nazaj. Zato raje vztrajajte pri nakupu izdelka v originalni embalaži.
2. Vsiljiv način prodaje
Prodajalec vas obišče na domu in ne upošteva vaše prošnje, naj zapusti vaš dom in se ne vrača. Po dalj časa trajajočem nadlegovanju se pod pritiskom vendarle odločite za nakup izdelka.
V takem primeru gre za agresivno poslovno prakso, ki je nepoštena in je po zakonu prepovedana. Potrošnik lahko zahteva znižanje kupnine ali odstopi od pogodbe in zahteva vračilo celotne kupnine. Poleg tega pa lahko zahteva tudi povrnitev škode, če mu je zaradi ravnanja prodajalca nastala še kakšna dodatna škoda.
3. Brezplačno kosilo sicer ne obstaja, a to še ne pomeni, da ste dolžni karkoli kupiti
Velikokrat ponudniki vabijo starejše na brezplačna kosila, večerje, izlete, potem pa jim na dogodku v nakup vsiljujejo zelo drage izdelke. Kakšne pravice ima potrošnik v takem primeru?
Tudi v takem primeru gre za sumljivo ali celo nepošteno poslovno prakso. Potrošniki se namreč v tovrstnih situacijah počutijo dolžni privoliti v nakup, saj so v zameno nekaj prejeli brezplačno (kosilo, izlet…). Pomembno pa je, da si vseeno vzamete čas za premislek in se ne zaletite v nakup na samem izletu/večerji ipd. Če se vendarle odločite za nakup, imate tudi v tem primeru možnost odstopa od pogodbe v roku 14 dni od prejema izdelka.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.