Pravica do proste izbire zdravnika v Sloveniji: kako to deluje?
11. maj 2023
Ena ključnih pravic, ki jih imamo kot pacienti v Sloveniji, je pravica do proste izbire zdravnika. Ta pravica je opredeljena v Zakonu o pacientovih pravicah in nam omogoča, da izbiramo med zdravniki v okviru zdravstvenih zavodov, ki so vključeni v javno zdravstveno mrežo.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Kljub pravici do proste izbire zdravnika in kljub rednemu plačevanju zdravstvenega zavarovanja pa v Sloveniji veliko ljudi nima svojega osebnega zdravnika, saj se država sooča z velikim pomanjkanjem kadra družinskih, otroških in šolskih zdravnikov ter ginekologov.
Pravica do proste izbire zdravnika se nanaša na izbiro osebnega zdravnika, izbiro specialista in izbiro zobozdravnika, za ženske pa tudi osebnega ginekologa. To pomeni, da ima vsak pacient pravico do izbire zdravnika, ki mu zaupa in pri katerem se počuti najbolj udobno.
Pravica do proste izbire zdravnika je temeljni del pacientovih pravic v Sloveniji in igra ključno vlogo pri zagotavljanju kakovostne in osebno prilagojene zdravstvene oskrbe.
Kako izberemo osebnega zdravnika?
Osebnega zdravnika po svoji lastni presoji izbiramo glede na njegovo razpoložljivost in med zdravniki v zdravstvenem domu ali med zasebnimi zdravniki, ki opravljajo osnovno zdravstveno dejavnost na podlagi koncesije ZZZS.
Praviloma ga lahko izberemo v kraju stalnega ali začasnega prebivališča, v primeru, da ga izberemo v drugem kraju, pa nimamo pravice do povračila potnih stroškov. Zdravnika praviloma izberemo ob prvem obisku, tako da pri zdravniku izpolnimo ustrezno listino; za otroke, mlajše od 15 let, pa to opravijo starši ali skrbniki.
Osebnega zdravnika praviloma izberemo za dobo enega leta, če pa je zaupanje med nami in zdravnikom porušeno, se lahko odločimo za njegovo zamenjavo.
Pred iztekom enega leta lahko zamenjamo zdravnika le, če je izpolnjen kateri od pogojev, ki jih določajo Pravila obveznega zdravstvenega zavarovanja (konflikti, izguba zaupanja v zdravnika, na predlog osebnega zdravnika, ker ne more uspešno opravljati svojih nalog zaradi neprimernega odnosa pacienta, se pacient za daljšo dobo preseli v drug kraj …).
Koristne povezave (ZZZS)
- Seznam aktivnih zdravnikov v splošnih ambulantah, otroških in šolskih dispanzerjih
- Seznam aktivnih ginekologov v dispanzerjih za ženske
Kako izberemo zdravnika – specialista?
Ravno tako se v primeru izbire specialista sami odločimo, h kateremu specialistu ustrezne stroke bomo šli, pri čemer pa je ob veliki zasedenosti zdravnikov in rekordno dolgih čakalnih dobah dobro preveriti čakalne dobe pri posameznih specialistih.
Seznam specialistov in predvidene čakalne dobe lahko najdete na spletnih straneh Čakalne dobe in ZZZS – izvajalci.
Kako izberemo zobozdravnika?
Zobozdravnik, ki ima sklenjeno pogodbo z ZZZS in izpolnjuje pogoje za izbranega zobozdravnika, je dolžan sprejeti vse zavarovane osebe, ki si ga izberejo.
Odkloni jih lahko, ko za 10 % preseže povprečno število opredeljenih oseb na zobozdravnika v svoji dejavnosti na območju območne enote ZZZS, kjer ima sedež dejavnosti.
Povezava: ZZZS - seznam aktivnih zobozdravnikov za odrasle in mladino
V katerih primerih lahko izbrani zdravnik zavrne pacienta?
Zdravnik in izvajalec zdravstvene dejavnosti, ki ga je pacient izbral, lahko pod pogojem, da ne gre za nujno medicinsko pomoč, pacientovo izbiro zavrne le v posebej utemeljenih primerih, ko bi bilo zdravljenje predvidoma manj uspešno oziroma nemogoče ali kadar tako določa zakon.
Pacientu mora predlagati izbiro drugega zdravnika in izvajalca zdravstvene dejavnosti ter razloge za zavrnitev pojasniti v pisni obliki v osmih dneh od izražene pacientove izbire.
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.