Potrošniki imamo ključno vlogo pri energetskem prehodu

7. marec 2023

Energija Trajnostna potrošnja Ekologija in varstvo okolja
Potrošniki imamo ključno vlogo pri energetskem prehodu

Potrošniki imamo ključno vlogo pri uresničevanju ciljev energetskega prehoda in bi morali dobiti pomembnejšo vlogo v procesu sprememb. 

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Potrošniki imamo ključno vlogo 

Vsi smo uporabniki energetskih storitev in po ocenah Medvladnega odbora za podnebne spremembe bi lahko s spremembami na strani povpraševanja prispevali k zmanjšanju emisij toplogrednih plinov tudi 70 odstotkov do leta 2050.

Izbira energenta za ogrevanje (in hlajenje) je zato skupaj z učinkovito rabo energije pomembna tako z ekonomskega kot okoljskega vidika. Zlasti zadnji bo v prihodnje še pomembnejši, saj mora Slovenija najprej zmanjšati izpuste do leta 2030, do leta 2050 pa naj bi dosegla podnebno nevtralnost.

Do takrat se morajo izpusti iz gospodinjstev zmanjšati za več kot 90 odstotkov. A tako kot gospodarstvo potrebuje stabilne pravne okvire in stabilno okolje, tako tudi potrošniki potrebujemo stabilen sistem pravil in spodbude, ki se ne bodo spreminjale z danes na jutri.

potrosniki imamo kljucno vlogo en prehod3

Potrebujemo jasna, razumljiva in izvedljiva pravila

Ne nazadnje gre pri naložbah v obnovljive vire za vse prej kot majhne zneske, ki jih mora večina med nami skrbno načrtovati, kar pa je zaradi vsega naštetega čedalje težje.

Skupaj s pomanjkanjem sistemskih ukrepov, ki bi okrepili elektroenergetsko omrežje, je to ta hip resna ovira pri izvajanju ciljev zelenega prehoda. Ne samo pri nas, ampak tudi v drugih državah.

BEUC: nemalo ovir za potrošnike

Evropska potrošniška organizacija BEUC opozarja, da trenutni energetski sistemi in politike niso bili zasnovani z mislijo na končnega uporabnika, torej potrošnika.

V okviru projekta CLEAR-X, v katerem kot partner sodeluje tudi Zveza potrošnikov Slovenije, smo identificirali več ovir, ki potrošnikom otežujejo prehod na obnovljive vire, in pripravili priporočila. Nekaj najpomembnejših predstavljamo v nadaljevanju.

Visoki (zlasti začetni) stroški za nakup in namestitev tehnologije na obnovljive vire 

Nacionalne vlade bi morale ustvarjati ambiciozne sheme finančnih podpor za gospodinjstva s povprečnim ali nizkim dohodkom. Pri tem bi si morale prizadevati, da bi potrošniki čim večji delež spodbud za naložbo dobili vnaprej (in ne šele po izvedeni naložbi).

potrosniki imamo kljucno vlogo en prehod4

Smiselno je razmisliti o shemah davčnih olajšav za naprave OVE in energetsko obnovo stavb oziroma spodbujati ničelni DDV za tovrstne naložbe.

Težave pri uvajanju OVE v večstanovanjskih stavbah

Zagotoviti bi morali regulativni okvir, ki bi finančne spodbude za uvajanje obnovljivih virov omogočil tudi najemnikom v večstanovanjskih stavbah.

Potrošniki potrebujejo dostop do jasnih in razumljivih informacij na enem mestu

Vzpostaviti je treba enotne kontaktne točke (vse na enem mestu), kjer bi potrošniki dobili razumljive informacije, predvsem pa skrajšati čakalne dobe za montažo naprav na obnovljive vire (pospešiti usposabljanje monterjev oziroma zagotoviti zadostno število).

Administrativne ovire in dolgotrajni operativni postopki

Vzpostaviti je treba stabilen regulativni okvir, ki bo poenostavil administrativne postopke in skrajšal operativne (npr. izdajanje dovoljenj). Priključitve sončnih elektrarn v omrežje bi morali spodbujati z naložbami v omrežje, hkrati pa spremljati (in po potrebi sankcionirati) operaterja v primeru neučinkovitega delovanja omrežja.

Pomanjkanje spodbud za prilagajanje odjema

Potrošnike je treba z ustreznimi spodbudami motivirati, da se odločijo za prilagajanje odjema, in jim zagotoviti dostop do pogodb za energijo z dinamičnim oblikovanjem cen.

Avtorica: Barbara Primc

Clear-X-logo


Projekt CLEAR-X je financiran iz programa Evropske unije za raziskave in inovacije Obzorje 2020 (pogodba št. 101033682). Vsebina tega sporočila predstavlja izključno stališča avtorjev in je njihova izključna odgovornost. Ne odraža nujno stališč Evropske komisije in/ali Evropske izvajalske agencije za podnebje, infrastrukturo in okolje (CINEA). Evropska komisija in agencija ne prevzemata odgovornosti za morebitno uporabo informacij.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju