Popravljivost izdelkov: kako jo izboljšati?

5. april 2023

Garancija Trajnostna potrošnja
Popravljivost izdelkov: kako jo izboljšati?

Ni izdelka, ki se vsaj kdaj ne bi pokvaril. In ni človeka, ki se ob tem ne bi počutil nelagodno, v zadnjih letih pogosto tudi brezupno in izgubljeno. Vse bolj redki so, ki bi znali hitro popraviti ali zamenjati del, izginile so prodajalne s standardiziranimi rezervnimi deli, ostane nam klic na servis in upanje, da je težavo sploh mogoče odpraviti – in da to ni predrago.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Evropska unija je predstavila sveženj ukrepov, s katerimi želijo izboljšati popravljivost izdelkov, pri čemer se deloma zgledujejo tudi po Franciji, ki je v začetku leta 2021 uveljavila t.i. indeks popravljivosti, ki velja za pralne stroje, električne kosilnice, prenosne računalnike, televizorje in pametne telefone.

Višja vrednost indeksa naj bi pomenila, da je izdelek lažje popravljiv, a seveda tudi za izdelke z najvišjim indeksom to ne pomeni nujno, da bo vsaka okvara pri njih bolj preprosto popravljiva kot pri tistih z nižjim indeksom.

Kljub temu Evropska komisija zelo resno razmišlja, kako bi ta koncept uvedla tudi v ostalih članicah EU.

Pravice potrošnikov pri popravilu izdelka

Potrošnik ima največ pravic v primeru, ko za okvarjeni izdelek velja garancija. Zakon o varstvu potrošnikov namreč določa, da lahko proizvajalec oziroma pooblaščeni servis potrošniku za čas popravila zagotovi brezplačno uporabo podobnega izdelka.

Potrošnica kliče servis

Če mu tega ne zagotovi, ima potrošnik pravico uveljavljati škodo, ki jo je utrpel, ker izdelka v času popravila ni mogel uporabljati, vendar mora biti ta škoda dokazljiva.
Glede podaljšanja trajanja garancije velja, da se pri manjšem popravilu garancijski rok podaljša za toliko, kolikor časa kupec ni mogel uporabljati izdelka.

Če je zaradi nepravilnega delovanja izdelek zamenjan ali bistveno popravljen, začne garancijski rok teči znova od zamenjave oziroma od vrnitve novega oziroma popravljenega izdelka. Ko je bil zamenjan ali bistveno popravljen le kakšen del izdelka, začne garancijski rok znova teči samo za ta del.

Ne samo popravljivost, pomembna je tudi zanesljivost delovanja izdelkov!

Stvari kupujemo, zato da jih uporabljamo, okvarjene nam pač ne predstavljajo nikakršnega zadovoljstva. Še manj to velja v primeru, ko okvare ni mogoče odpraviti ali pa to zahteva preveč denarja oziroma napora. Hkrati s popravljivostjo je zato treba povečati tudi zanesljivost delovanja izdelkov.

Potrošnica gleda garancijski list

Potrošniške organizacije si prizadevamo, da bi kupci pred nakupom dobili čim bolj jasno informacijo o pričakovani življenjski dobi izdelka, za katero bi stal proizvajalec z ustrezno dolgim jamčevanjem.

Takšen pristop bi ob povečani zanesljivosti posredno prispeval tudi k boljši popravljivosti izdelkov, saj bi si proizvajalec zagotovo prizadeval, da bi napake v jamčevalnem obdobju lahko odpravil hitro in čim bolj poceni, kar bo pomenilo bolj preprosto popravilo tudi po koncu trajanja jamstva.

Potrošniki bi s takšnim ukrepom obenem lahko že ob nakupu zaznali poglavitno razliko med poceni in dražjimi aparati, zadnji bi zelo verjetno nosili daljši jamčevalni rok proizvajalca.

Avtor: Boštjan Okorn

Daljši prispevek o popravljivosti je objavljen v reviji ZPStest.

ZPStest april 2023

ZPStest april 2023

Ste kdaj pomislili, kako lepo bi bilo stroj, ki se vam pokvari, popraviti s pomočjo soseda, tako kot smo delali nekaj desetletij nazaj? Kako prihranite z informirano izbiro pri nakupih hrane?

6,75 €

Naročite se na revijo (članski paket ZPS plus)

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju