Podražitve hrane: spremenite odnos do hrane in nakupovanja

2. februar 2022

Kakovost živil Trajnostna potrošnja
Podražitve hrane: spremenite odnos do hrane in nakupovanja

Hrana se je podražila že lani, napovedane pa so že nove podražitve, ne le hrane, ampak tudi drugih nujnih dobrin (električna energija, bančno poslovanje itd.), ki bodo še dodatno prizadele potrošnike z manjšo kupno močjo. Za številna gospodinjstva je to priložnost, da začnejo nakupovati bolj preudarno.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Covid-19 je močno spremenil nakupne navade potrošnikov, spremenjene razmere so jih prisilile k bolj premišljenemu nakupovanju. Nakupov je bilo manj, a so bili večji. Številni so se odločili za spletno nakupovanje.

Statistika kaže, da od leta 2014, ko smo v Sloveniji začeli spremljati količino odpadne hrane, vsako leto zavržemo več hrane. Z načrtovanjem obrokov, vnaprej pripravljenimi jedilniki in načrtnim nakupovanjem le tistih sestavin, ki jih potrebujete, boste ne le prihranili, ampak imeli manj zavržkov in oblikovali bolj zdrave prehranske navade.

Višanje cen je tudi priložnost, da preverite, ali obstajajo kakovostne, a cenejše alternative izdelkom, po katerih radi posegate. Primerjalni testi pogosto razkrijejo, da ne cena ne znamka nista vedno merilo kakovosti.

Preudarno in načrtovano nakupovanje

Po večje nakupe prehrambnih izdelkov se odpravite vedno z nakupovalnim seznamom. Ne pustite se zavesti impulzivnim nakupom samo zato, ker so izdelki v akciji. Z doma sestavljenim nakupovalnim listkom okvirno načrtujete tudi prihodnje obroke in potrebne sestavine zanje.

prihranite-pri-hrani-1

Pri tem imejte v mislih tudi zaloge doma! V trgovino se nikoli ne odpravite lačni. Prazen želodec vas namreč lahko zavede v nakup nenačrtovanih dobrin, zaradi česar boste presegli načrtovani izdatek.

Zdaj je čas, da spremljate akcijske ponudbe različnih trgovcev, tudi prehrambnih izdelkov, in niste zvesti le enemu trgovcu. Akcijske ponudbe preglejte doma in sočasno sestavite nakupovalni seznam. Pri tem opustite "lov" za akcijami posameznih izdelkov, v katerem obiščete pet različnih trgovcev, da pri njih opravite nakup enega izdelka v akciji, saj boste porabili več za gorivo in ne nazadnje tudi več časa. S tem bo vaše nakupovanje vse prej kot trajnostno.

Preberite deklaracijo

Zapomnite si, da cena ni vedno odraz kakovosti. Branje deklaracije vam omogoča najboljši vpogled v sestavo (in s tem kakovost) izdelka, denarnica pa vam bo hvaležna, če boste primerjali cene posamezne vrste izdelkov – vendar preračunane na 100 g/kg/liter.

Trgovci so zakonsko obvezani, da na prodajnih policah označijo ceno izdelka tudi na skupno (primerljivo) maso, kar ob pakiranjih različnih velikosti olajša neposredno primerjavo cen.

Na lovu za popusti pred potekom roka uporabe

Po dobri praksi iz tujine in glede na nedeljsko zaprtje trgovin pri nas vedno več trgovcev zvečer pred zaprtjem trgovine (še obsežneje pa v soboto zvečer in pred daljšimi prazniki) prehrambne izdelke, katerim bi na embalaži naveden rok uporabe do naslednjega odprtja trgovine potekel, občutno nižajo.

Običajno na tovrstne izdelke namestijo posebne nalepke, ki nakazujejo od 30- do 50-odstotno znižanje dve do tri ure pred zaprtjem trgovine.

Upoštevajte pristop trgovcev

Ste že opazili, da so osnovna živila razpršena po trgovini, tako da se morate sprehoditi skozi celotno trgovino?

Stojala in pulti s posebnimi ponudbami so pogosto postavljeni tako, da vas vodijo do naslednje prodajne police ali prehoda, ki ga drugače morda ne bi obiskali. Tam vas bo zamikalo, da bi v nakupovalni voziček dali nekaj, česar nimate na nakupovalnem seznamu.

Prehodi med prodajnimi policami z dragimi izdelki so običajno ožji od drugih. Posledično greste skozenj počasneje in je bolj verjetno, da boste kupili nekatere od teh izdelkov.

prihranite-pri-hrani-2

Sadje in zelenjava sta običajno tik ob vhodu v trgovino: po eni strani zato, ker je na pogled lepo in sveže, po drugi strani zato, ker na začetku kupujete zdrave izdelke, pozneje pa ste bolj dovzetni za sladkarije.

Trgovci uporabijo v svoj prid tudi svetlobo: sadje, zelenjava, kruh ali meso so še posebej osvetljeni, da so videti sveži. Poleg tega so vedno osvetljene police, nikoli hodniki, tako da je vsa vaša pozornost usmerjena na izdelke.

Najuspešnejša zvijača so vsekakor police in stojala pred blagajno. To območje je še posebej »všeč« staršem z otroki.

Promocijske izdelke iz prospekta pogosto najdete čisto na koncu trgovine, tako da morate mimo čim več izdelkov.

Pazite na brskanje po stojalih in pultih z znižano ceno: tukaj je znižano blago pogosto pomešano z dražjim. Zato poskrbite, da boste z namenom iskanja »cenovnih bonbončkov« res naredili dobro kupčijo, predvsem pa razmislite, ali je nakup res potreben.

Razmislite, kje vse lahko prihranite

Predpakirani prehrambni izdelki (npr. meso) so praviloma dražji kot postrežni. Pri tem ne gre zanemariti tudi vidika odvečne embalaže in odpadkov.

Ponovno odkrijte gospodinjske veščine – Pripravite doma, kar ste v preteklosti pozabili. Izberite eno »zgodbo« in jo sčasoma dopolnjujte. Npr. izdelava domače ribane kaše za juho, domače vegete ali bezgovega sirupa.

Med kuhanjem na lonec vedno namestite pokrovko. Prihranki energije so lahko znatni.

Pečico izklopite pet minut pred koncem pečenja. S tem najbolje izkoristite energijo, ki je znotraj pečice. Ko hrano vzamete iz pečice, vratca pustite priprta (in ne zaprta), da toplota, ki izhaja iz pečice, posredno ogreje še prostor. Tako v hladnem delu leta prihranite pri stroških za ogrevanje.

prihranite-pri-hrani-3

Namenite del travnika ali zelenice okrog hiše za zelenjavni vrt. Imate le balkon? Izkoristite ga. Že na dveh kvadratnih metrih lahko z minimalnim znanjem in naporom pridelate nekaj solate in čebule, na primer. Povprašajte bolj izkušene prijatelje, ali imajo na voljo kakšno sadiko bolj zahtevne zelenjave. Posadite jo in presenečeni boste!

ZPS nasvet

Blagovna znamka ni vedno jamstvo za dober nakup. Poznavanje rezultatov primerjalnih testov ZPS vam omogoča visoke prihranke. V primerjalno testiranje namreč v središče postavi kakovost, cena izdelka pa ne vpliva na skupno oceno.

Zato vam svetujemo, da natančno pregledate rezultate primerjalnih testov. V pravkar objavljenem testu navadnih jogurtov smo ugotovili, da boste za 180 gramski lonček zmagovalnega jogurta z oceno zelo dobro (84) boste odšteli 22 centov, za na primer tretje uvrščenega z oceno dobro (78) pa 53 centov. Razlika v oceni je majhna, v ceni pa velika, sploh če primerjate strošek na letni ravni. Če vsak dan pojeste en lonček, je razlika v ceni več kot 100 evrov letno.

ZMAGOVALEC-TESTAjogurtov-nov

S kuhanjem doma in preudarnim nakupovanjem imate finance pod nadzorom in veste, koliko zapravite za posamezne izdelke. Hkrati veste, kaj jeste, kupujete le toliko, kot potrebujete, in se izogibate impulzivnim nakupom, nakupom pod vplivom oglasnih sporočil ali vabljivih nagovorov s predpakiranih izdelkov. Na ta način prihranite, zavržete manj hrane in domov prinesete manj embalaže. Tovrstni nasveti naj zato ne bodo le odziv na podražitve, ampak vaš način življenja.

Besedilo: Peter Klemenčič

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 4 x 16,50 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Na voljo vam je vsak dan. Svetujejo izkušeni pravni strokovnjaki.

Za člane: 01 432 00 89 Za nečlane: 090 50 90

Svetovanje o pravicah pacientov za občane Mestne občine Ljubljana: 01 474 06 10

Več o svetovanju