Podarimo pasemsko muco, psa, papigo, konja …
30. april 2020
Marsikdo se iskanja hišnega ljubljenčka loti kar na iskalniku Google ali specializiranih forumih, kjer mrgoli malih oglasov za živali na slovenskih in tujih spletnih oglasnikih. Zelo verjetno bomo pri tem naleteli tudi na oglase, ki so zgolj vaba spletnih goljufov.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
V svetu informacijske varnosti tovrstne prevare uvrščamo med družbeni inženiring. Gre za spretnost goljufov, ki posameznika prepričajo, da naredi nekaj, česar drugače ne bi – da jim pošlje denar za pasemske živali, ki jih prek malih oglasov sicer podarjajo brezplačno.
Miha (ime je izmišljeno) je na spletnem oglasniku zasledil oglas za mačke. Stopil je v stik s prodajalko, ki se je predstavila kot Helena Joyce iz Velike Britanije. Gospa je ponudila, da mu mačke odstopi brez plačila, saj je hudo zbolela in ne zmore več skrbeti za hišne ljubljenke. Plačati bo treba le stroške transporta v višini 140 evrov. Mačke naj bi poslala prek logistične službe Agencia Transporte Dieren, ki je specializirana za prevoz živali. Omenjena logistična služba je z njim stopila v stik in zahtevala še 270 evrov za zavarovanje živali v primeru nesreče. Miha je stroške poravnal, nato pa so želeli še 250 evrov za poseben kovček, v katerem bi bile mačke med poletom.
Potem so se mu oglasili še s carine in zahtevali 200 evrov za ureditev dovoljenj in potrdil o karanteni. Ko je poravnal tudi te stroške, je prejel elektronsko sporočilo, da so zdaj mačke na poti na njegov naslov. Kar nekaj časa je minilo, nato je prejel sporočilo, da so mačke doživele nesrečo in poginile. Ponudili so mu odškodnino v višini 30.250 evrov, saj je plačal zavarovanje v primeru nesreče, denar so že nakazali na račun, odprt pri banki Lloyds Tsb Bank Cameroon. Banka je seveda zahtevala, da najprej poravna davek v višini 2600 evrov, šele nato bo lahko dvignil odškodnino. Vse stroške je Miha nakazoval prek plačilnega mehanizma Western Union, kar je zaradi nezmožnosti sledenja transakcijam značilno za spletne goljufije.
Čeprav se vse skupaj bere kot hudo pretiran in izmišljen scenarij, gre za popolnoma resnično prijavo, ki so jo obravnavali na centru SI-CERT.
Kako prepoznamo tovrstne goljufije?
Če se odločite za nakup (ali prodajo) prek katerega od spletnih oglasnikov, bodite pozorni na znake, ki lahko razkrijejo, da pravzaprav komunicirate z goljufom.
1. Solzave, dramatične zgodbe z neverjetnimi zapleti
Skupna značilnost prevar so neverjetni, izmišljeni zapleti, pospremljeni s hudimi človeškimi tragedijami. Goljufi želijo vplivati na vaša čustva, zato v takšnih oglasih vedno podarjajo svoje ljubljenčke zaradi tragedij, bolezni, smrti. Prav tako vedno sledijo dramatični obrati, nesreče, zapleti na banki, carini, selitve na drug konec sveta. Skratka, če je preveč drame na enem mestu, je to znak za prevaro.
2. Je vaš sogovornik res Helena iz Velike Britanije?
Potencialni kupec ali prodajalec se lahko predstavi kot »Helena iz Velike Britanije, hudo bolna, upokojena«, vendar – ali lahko verjamemo, da so vsi podatki resnični? V Mihovem primeru se je izkazalo, da so bila vsa elektronska sporočila poslana iz Kameruna. Če na spletnem oglasniku z vami stopi v stik kupec iz tujine (najpogosteje je navedena Velika Britanija), najprej preverite izvor elektronskega sporočila. Na [email protected] lahko pošljete zaglavje elektronskega sporočila in pridobite več informacij o IP-naslovu pošiljatelja.
3. Je potrdilo o nakazilu pravo?
Za okrepitev verodostojnosti trditev goljufi v svojih sporočilih zlorabljajo dobro ime različnih ustanov oziroma sporočila pošiljajo v imenu ustanov (bank, spletnih plačilnih servisov, logističnih služb, carine ipd.). Z brezplačnimi programi za obdelavo slik lahko namreč kdor koli ustvari kakršno koli potrdilo o nakazilu, oddani pošiljki itd.
4. Preverite objavljene fotografije
Poleg mačk goljufi podarjajo še pse, želve, zajčke, papige, tudi plemenski žrebci se včasih najdejo med oglasi. Živali so praviloma pasemske in imajo urejene vse dokumente.
Če ste v dvomih, ali gre za lažen oglas, fotografije iz oglasa vstavite v spletni iskalnik in uporabite iskanje po slikah (npr. Google image search). Če fotografijo najdete na spletnih straneh izpred nekaj let, tak oglas prijavite upravljavcem spletnega oglasnika, saj gre za poskus goljufije.
Varni na internetu: Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost
SI-CERT že vrsto let opozarja na male oglase, ki jih nastavijo goljufi, in obravnava prijave oškodovanih kupcev, ki so ostali brez denarja in brez hišnega ljubljenčka.
Še več uporabnih napotkov, kako varno nakupovati prek spleta in prepoznati spletne goljufije, najdete na njihovi spletni strani.
Avtorica: Jasmina Mešić, SI-CERT
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.