Pod drobnogledom: P+R – Parkiraj in se pelji

1. september 2021

Trajnostna mobilnost
Pod drobnogledom: P+R – Parkiraj in se pelji

Vam parkiranje v mestnem središču povzroča stroške in preglavice, vendar od doma nimate dobrih povezav z javnim prevozom? »P+R – park and ride« oz. parkiraj in se pelji naprej z javnim prevozom je način, kako izkoristiti prednosti obeh načinov prevoza.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Kaj so "multimodalna" potovanja?

Vsak način potovanja ima svoje prednosti in pomanjkljivosti. Pri kombiniranih oz. "multimodalnih" potovanjih izkoristimo prednosti različnih potovalnih načinov.

Eden od njih je sistem P+R oz. park and ride, pri katerem se z lastnim vozilom (avtomobil, kolo ...) pripeljemo do postaje javnega prevoza, vozilo na postaji parkiramo in pot nadaljujemo z javnim prevozom.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

P+R potrošniku omogoči krajši čas dostopa do postaje in uporabo bolj oddaljenih postaj, operaterju javnega prevoza pa poveča število potencialnih potnikov, ki jih pokrije z eno postajo. To pomeni manjše stroške gradnje in vzdrževanja infrastrukture, zaradi česar ostane več sredstev za druge izboljšave oz. za znižanje cene vozovnic. Manj pogosti postanki omogočajo tudi večjo potovalno hitrost.

Namen sistemov P+R

V Sloveniji sisteme P+R dojemamo predvsem kot parkirišča na obrobju mest, s katerimi zmanjšamo prometne tokove v mestih in sprostimo prostor, ki je bil v mestnih središčih prej namenjen parkiranju za druge, bolj produktivne dejavnosti.

p-r-drobnogled-2

Tako se pogosto najprej gradi P+R in šele nato uvaja linije javnega prevoza. Nekaj takih primerov iz Ljubljane: P+R Stožice z linijama 13 in 18, P+R Barje z linijo 9, P+R Stanežiče z linijo 1.

Filozofija sicer ni napačna, saj je razbremenitev mestnih središč zagotovo ena od vlog sistemov P+R, vendar je ta sekundarna. Primarna vloga je izboljšanje dostopnosti že razvitih koridorjev javnega prevoza, s katero prav tako dosežemo razbremenitev mest.

Potnike je smiselno zbirati na javni prevoz čim bližje izhodišču, ne šele na obrobju mesta, ki je praviloma preveč blizu cilju, da bi bili vozniki šele tam pripravljeni prestopiti.

favicon Parkirišča P+R v Sloveniji – ocenjevanje ponudbe

Kako iz Notranjske v središče Ljubljane?

Recimo, da se iz Postojne z avtomobilom dnevno vozite v center Ljubljane. V prometni konici na avtocesti in na mestnih vpadnicah izgubite veliko časa in živcev. Tudi iskanje parkirnega mesta najbrž ni najbolj prijeten opravek. Da ne omenjamo cene parkiranja. Če bi se iz Postojne vozili z avtobusom ali vlakom, bi verjetno izgubili še več časa.

p-r-drobnogled-3

Alternativa obstaja že danes: avtomobil parkirate na P+R Dolgi most ali Barje in vožnjo nadaljujete z mestnim avtobusom, z Dolgega mosta tudi z vlakom. Mestni avtobus med prometno konico vozi zelo pogosto, vlak pa pride do centra v manj kot 10 minutah.

Tudi če ne živite v bližini postaje z dobro urejeno linijo javnega prevoza, lahko z uporabo sistema P+R dobro izkoristite storitve javnega prevoza.

Pogoji za uspešnost sistemov P+R

Lokacijo je najtežje spreminjati, zato je najpomembnejša. Načeloma sisteme P+R uvajajo ob že vzpostavljenih koridorjih javnega prevoza, predvsem na postajah z dobrim zaledjem potencialnih potnikov. Še posebno pomembno vlogo imajo lokacije na stičišču prometnih poti (npr. avtoceste in železnice), saj so tovrstna vozlišča hitro dostopna iz več smeri.

P+R je zgolj orodje za izboljšanje dostopnosti javnega prevoza. Potovanje je sestavljeno iz časa dostopa, časa čakanja in časa vožnje. Za kratek čas čakanja je potrebna visoka frekvenca (št. odhodov/uro), za kratek čas vožnje pa velika povprečna hitrost.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

P+R je zgolj "češnja na torti" že razvitega sistema javnega prevoza.

Obstaja še nekaj drugih pogojev, ki niso nepomembni, jih je pa lažje spreminjati kot prejšnja dva. Sem spada zmogljivost parkirnih prostorov, ki ne sme biti premajhna, da uporabnikom ne povzročajo nevšečnosti, pa tudi prevelika ne, da ne zapravljajo preveč prostora.

p-r-drobnogled-4

Tu imajo bistveno prednost parkirišča za kolesa, ki so približno desetkrat bolj prostorsko učinkovita od parkirišč za avtomobile. Ne smemo zanemariti pretočnosti oz. zadostne širine in števila vstopno-izstopnih mest, da ob konicah ne prihaja do zastojev, in zadostne širine parkirnih mest, da parkirni manevri potekajo čim hitreje.

Za kolesarje sta izjemno pomembni varnost parkirišča (pokrita stojala, dostop samo za imetnike kartice, videonadzor ...) in vrsta uporabljenih stojal. Tudi dostopnost in vidljivost parkirišča nista nepomembni – v bližini želežniške postaje, denimo, ga je treba locirati med vstopno točko postaje in peroni, čim bližje peronom.

Upravljavec ne sme pozabiti na vzdrževanje in na dodatne elemente kakovosti, kot so e-polnilnice, avtomati za okrepčila itd.

Primer dobre prakse

P+R Dolgi most je eden od najstarejših tovrstnih sistemov pri nas. Že več let na njem začenja vožnjo ena od najbolj pogosto uporabljanih linij LPP (linija 6), danes pa od tam vozi še ena (linija 1).

p-r-dolgimost

Konec leta 2018 je bilo ob njem urejeno železniško postajališče, ki omogoča dostop do glavne ljubljanske postaje v dobrih petih minutah. Odlična lokacija na stiku avtoceste, železnice in mestne vpadnice; razmeroma dobro urejen javni prevoz in srednje velika zmogljivost se odražajo v dobri zasedenosti parkirišča.

Primer slabe prakse

P+R Stanežiče je bilo zgrajeno leta 2020. Ima podobno zmogljivost kot Dolgi most, vendar je bistveno slabše izkoriščeno. Osnovni problem je lokacija. Ni na križišču prometnih poti, najbližje večje naselje pa so približno pet kilometrov oddaljene Medvode.

p-r-stanezice

Za prvo skupino potencialnih uporabnikov (prebivalci Medvod in Škofje Loke z zaledjem) bi bila ustreznejša lokacija ob železniških postajah Škofja Loka ali Medvode.

Za drugo skupino potencialnih uporabnikov (vozniki z avtoceste) pa je lokacija preveč oddaljena od izvoza Šentvid, v nasprotni smeri od mesta in na odseku s pogostimi zastoji. Tudi povezave z javnim prevozom so precej manj pogoste in počasnejše kot pri Dolgem mostu.

Ocenjevanje ponudbe

Ob pregledu ponudbe sistemov P+R smo našli še nekaj podobnih cvetk, zato velja najprej poudariti, da sistem P+R sploh nima jasne definicije – tako lahko označimo vsako parkirno površino v bližini postaje javnega prevoza. V prispevku smo se osredotočili na parkirišča, ki so bila urejena v okviru namenskih projektov in so na voljo ves čas.

Ocenjevanje ponudbe parkirišč P+R v Sloveniji >

Avtorja: Klemen Košič, Boštjan Okorn

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju