Okoljska marjetica – za lažjo izbiro trajnostnih izdelkov in storitev

7. oktober 2020

Trajnostna potrošnja Ekologija in varstvo okolja
Okoljska marjetica – za lažjo izbiro trajnostnih izdelkov in storitev

Evropska prostovoljna shema za okoljsko nalepko. Vse več potrošnikov pri nakupu izdelkov (in storitev) poleg primernega razmerja med kakovostjo in ceno upošteva tudi, ali izdelek pozitivno vpliva na okolje in družbo. Čedalje bolj se namreč zavedamo pomena, ki ga imajo naše potrošniške odločitve in pogosto potraten način življenja na okolje, zato iščemo informacije o vplivu izdelkov (in storitev) na okolje. S svojo izbiro nagrajujemo proizvajalce, ki se zavedajo odgovornosti do okolja.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Življenje sodobnega potrošnika ni preprosto – vsak dan smo izpostavljeni številnim informacijam in oglasom. Sporočilom proizvajalcev in trgovcev v klasičnih medijih so se pridružila bolj ali manj jasno označena oglasna sporočila v družbenih medijih, spletne objave in prikrito oglaševanje. Oglaševalci pogosto uporabljajo trditve, kot so "okolju prijazno", "trajnostno", "brez dodanih …", ki naj bi potrošnike prepričale, da gre za okolju (in zdravju) prijazen izdelek. V tej poplavi sporočil in navedb nam pri nakupnih odločitvah lahko pomagajo zaupanja vredni okoljski znaki.

Okoljska marjetica
Znak EU za okolje, Ecolabel, je skupna evropska nalepka, prepoznavna na celotnem evropskem trgu, njena podelitev pa temelji na enotnih merilih, ki veljajo v vseh državah članicah. Pri nas je znak poznan tudi kot okoljska marjetica in potrošnikom pomaga prepoznati okolju bolj prijazne izdelke in storitve.

Znak je prostovoljen, za pridobitev pa morajo izdelki ali storitve dosegati visoke okoljske standarde in visoka merila uporabnosti. Proizvajalci morajo biti trajno zavezani k strategiji varovanja okolja, pri tem pa upoštevati celoten življenjski krog izdelka in njegov vpliv na okolje v vsaki fazi življenjskega kroga – od surovine, izdelave, distribucije, uporabe do odlaganja.

Z okoljsko marjetico je označenih približno 70.000 evropskih izdelkov in storitev z različnih področij, saj lahko znak pridobijo izdelki in storitve iz 24 različnih kategorij . Okoljsko marjetico lahko najdemo na čistilih in pralnih praških, vzmetnicah in pohištvu, papirju in barvah, oblačilih in obutvi, kozmetičnih izdelkih, ki se izpirajo, higienskih vpojnih izdelkih in na turističnih objektih, kot so hoteli in kampi. Več kot polovico znakov so pridobili izdelki iz kategorije `naredi sam´.

Zahteve znaka EU za okolje
Ecolabel je prostovoljna shema označevanja okoljske učinkovitosti izdelkov in storitev, za katere je v določeni kategoriji dokazano, da so okolju prijaznejši.

Po mednarodni klasifikaciji ISO ločimo tri tipe okoljskih znakov za izdelke in storitve (vsi so prostovoljni), in sicer tip I, II in III. Okoljska marjetica spada med znake tipa I, okoljska merila za podelitev so skladna z zahtevami standarda ISO 14024, zahteve, ki jih morajo izdelki ali storitve izpolnjevati za pridobitev znaka, so jasno določene.

  • Merila, ki jih morajo izpolnjevati izdelki ali storitve iz določene skupine, določi Evropska komisija s sklepi, ki imajo omejen čas veljavnosti. Vsak sklep ima svoja merila – obvezna in neobvezna.
  • Postopek za pridobitev znaka vodijo pristojni organi. V Sloveniji je to Agencija RS za okolje.
  • Merila upoštevajo celoten življenjski cikel izdelka, od proizvodnje do recikliranja ali odlaganja med odpadke.
  • Izdelek, označen z okoljsko marjetico, mora biti učinkovit, uporaba pa preprosta (npr. pralni prašek mora biti učinkovit pri 30 °C).
  • Izpolnjevanje zahtev preverjajo v okviru revizijskega postopka.

V skupino znakov tipa I med drugim spadata tudi znaka nordijski labod in nemški modri angel, ki ju lahko zasledimo na nekaterih izdelkih na našem trgu.

Svetovni dan znaka EU za okolje
Svetovni dan znaka EU za okolje (EU Ecolabel) obeležujemo vsako leto 8. oktobra. Evropska unija ga je vpeljala v svoj pravni red leta 1992, v Sloveniji ga uporabljamo od leta 2002. Znak podeljuje Agencija RS za okolje, ki je odgovorna tudi za preverjanje ustreznosti delovanja oziroma proizvodnje izdelkov in dokumentacije, povezane s postopki, ki so pridobili okoljski znak. Pri nas je okoljsko marjetico pridobilo 76 izdelkov in storitev, največ podeljenih znakov je na področju turističnih nastanitev.

Kako se izdelki, označeni z okoljsko marjetico, razlikujejo od drugih izdelkov iz iste skupine?

  • Tekstilni izdelki – V postopku proizvodnje ne uporabljajo kemikalij, ki onesnažujejo vodo in zrak, za barvanje in impregnacijo ne uporabljajo kemikalij, ki povzročajo alergije. Izdelki morajo biti po kakovosti primerljivi s tekstilnimi izdelki brez okoljske marjetice (obstojnost barv, krčenje tekstila pri sušenju v sušilnem stroju, občutljivost tekstila in barve na sončno svetlobo …).
  • Vpojni higienski izdelki za enkratno uporabo (toaletni papir, vložki, tamponi in plenice) – Narejeni so iz mešanice naravnih vlaken in polimerov, pri čemer naravna vlakna predstavljajo najmanj 90 odstotkov teže (izjema so tamponi). Prepovedana je uporaba zdravju škodljivih snovi. Kakovost je primerljiva s klasičnimi izdelki iz iste skupine.
  • Detergenti za ročno in strojno pomivanje posode – Ne vsebujejo hormonskih motilcev, rakotvornih, mutagenih kemikalij ali kemikalij, ki vplivajo na plodnost. Vsebujejo biološko razgradljive snovi, ki se ne nalagajo v okolju in ne vplivajo na rast alg. Pakirani so v okolju prijazno embalažo. Učinkovitost mora biti primerljiva z učinkovitostjo klasičnih detergentov.
  • Notranje in zunanje barve in premazi – Vsebnost zdravju in okolju nevarnih snovi je močno zmanjšana, prav tako vsebnost organskih hlapnih spojin. So primerne kakovosti za uporabo v zaprtih in odprtih prostorih. Emisije topil so za več kot polovico manjše kot pri običajnih izdelkih.
  • Televizorji – Porabijo za polovico manj električne energije med uporabo in v mirovanju, izdelani so iz materialov, ki vsebujejo manj zdravju in okolju škodljivih snovi, imajo daljšo življenjsko dobo, lažje jih je popraviti in reciklirati. Opremljeni so z navodili za uporabo, ki zmanjšujejo onesnaževanje.
  • Turistične nastanitve – Uporabljajo energijsko varčne aparate in naprave (kuhinjske aparate, naprave za ogrevanje in hlajenje ter prezračevanje, svetila) ter elektriko iz obnovljivih virov. Porabijo manj vode (manjši pretok iz pip in omejitev količine za izplakovanje stranišča), vsakodnevno pranje brisač in posteljnine je zgolj na zahtevo gosta, uporabljajo okolju neškodljiva čistila in higienske izdelke. V ponudbo vključujejo ekološko pridelana živila in obroke. Priporočena je tudi uporaba drugih izdelkov z okoljsko marjetico, npr. vzmetnic ali pohištva (sinergija).

Koristne informacije in povezave

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju