Okoljska marjetica (Ecolabel): trajnostno tudi na počitnicah

6. oktober 2022

Turizem in potovanja Trajnostna potrošnja Okoljske oznake in certifikati
Okoljska marjetica (Ecolabel): trajnostno tudi na počitnicah

Okoljska marjetica (Ecolabel) ni namenjena samo označevanju okoljsko primernejših izdelkov, ampak tudi storitev, med njimi so najbolj prepoznavne turistične namestitve. S svojo verodostojnostjo zagotovo privablja ljubitelje zelenega turizma, prednosti upravljanja namestitve v skladu s točno določenimi strogimi pravili pa občutita tako gost kot gostitelj oziroma lastnik. V Sloveniji, ki velja za zeleno destinacijo Evrope, bi se lahko še bolj smelo lotili certificiranja z okoljsko marjetico, saj bi na ta način privabili goste, pri katerih je trajnost pomembna vrednota in so zanjo pripravljeni tudi nekaj več plačati.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Poletne počitnice so se že dodobra usidrale v naš spomin, a prihajajoči jesenski prosti dnevi bodo marsikoga spodbudili, da nekaj dni preživi v enem od bolj ali manj turističnih krajev. Kdor se želi obnašati trajnostno, bo zagotovo izbral eno od nastanitev, ki se ponašajo z evropsko okoljsko marjetico, znakom EU za okolje (Ecolabel). Kar nekaj jih je tudi v Sloveniji, žal ne v vseh turističnih regijah.

V časih, ko na naslovnicah časopisov in spletnih medijev skoraj vsakodnevno beremo o energetski krizi, ne smemo pozabiti, da še vedno nismo dolgoročno rešili okoljskega vprašanja.

Turizem je (pre)pogosto označen kot netrajnostna dejavnost, a ni treba, da imate med zasluženim počitkom slabo vest. Eden od načinov, kako zmanjšati ogljični vtis med počitnicami, je tudi bivanje v hotelu oziroma drugih prenočiščih ali v kampu, v katerem pri upravljanju sledijo trajnostnim načelom.

Znak EU za okolje (Ecolabel, okoljska marjetica) že več kot 25 let označuje okolju najbolj prijazne potrošniške izdelke, kot so robčki, barve, geli za prhanje, čevlji ali oblačila. Bodite pozorni na logotip marjetice vsakič, ko nakupujete, ne glede na to, ali ste doma ali na poti.

Trženjski triki ali zeleno pretiravanje (greenwashing)

Označevanje namestitev z bio, eko, trajnostno, zeleno … ni dovolj. Za trditvami morajo stati natančna pravila, drugače gre za trženjski trik ali zeleno pretiravanje (greenwashing). Jasno je, da se tovrstne oznake dobro prodajajo, ne nazadnje se turisti po vsem svetu vse bolj odločajo za sledenje bolj trajnostnim destinacijam.

Evropska okoljska marjetica je ena od oznak, ki jim zaradi jasnih pravil, sistema nadzora in tudi omejenega roka trajanja lahko zaupamo. Na področju turističnih namestitev vas bo ta oznaka vodila do ponudnikov, za katere veljajo naslednje trditve.

ecolabel okoljska marjetica logo

1. Zelenega pretiravanja pri tem znaku ni

Merila posodabljajo na štiri ali pet let, s čimer je zagotovljeno, da znak še naprej nagrajuje okolju najbolj prijazne namestitve. Neodvisni inšpektorji na terenu redno preverjajo, ali licencirane namestitve upoštevajo pravila. V primeru neskladnosti tvegajo izgubo licence.

2. Okoljska marjetica pomaga zmanjševati izpuste z različnimi ukrepi

Uporaba obnovljive energije. Odvisno od števila podeljenih znakov v regiji, morajo namestitve 50 ali 100 odstotkov energije pridobiti iz obnovljivih virov oziroma zagotoviti, da kupljena energija prihaja iz obnovljivih virov.

Obvezna je uporaba energijsko učinkovitih naprav, kot so pralni stroji in grelniki vode, na zunanjih območjih ne sme biti ogrevanja ali hlajenja.

V vsakem obroku morata biti vsaj dve sezonski živili lokalnega izvora. Hrana na ta način ne bo prepotovala več kot 160 kilometrov, da pride do vašega krožnika, sezonska živila pa zahtevajo manj intenzivno porabo virov kot zunajsezonska (na primer paradižnik, postrežen pozimi).

Spodbujanje okolju prijaznega prevoza izdelkov in gostov z javnim prevozom, električnimi vozili, souporabo avtomobilov ali koles.

okoljska marjetica trajnost tudi na pocitnicah3

3. Zmanjšana količina odpadkov

Turizem naj bi do leta 2050 po nespremenjenem scenariju povzročil večkratno povečanje količine odloženih odpadkov. V namestitvah in kampih z okoljsko marjetico poskušajo čim bolj zmanjšati količino ostankov hrane, poleg tega ne uporabljajo toaletnega pribora za enkratno uporabo in se pri shranjevanju nepokvarljivih živil izogibajo plastični embalaži za enkratno uporabo.

4. Učinkovita poraba vode

V hotelu z oznako Ecolabel lahko iz pip ali v straniščih teče voda zgolj z omejenim pretokom, ki pa še vedno omogoča učinkovito uporabo. Prav tako skrbijo za učinkovito upravljanje vode za pranje perila, saj posteljnine in brisač ne menjajo vsak dan (razen če gostje to izrecno zahtevajo).

Nastanitve dobijo dodatne točke, če skrbno upravljajo vodo v bazenu, reciklirajo deževnico ali vzpostavijo učinkovit namakalni sistem.

5. Zmanjšanje količine neželenih kemikalij

V namestitvah z okoljsko marjetico lahko pri pranju posteljnine ali brisač in čiščenju tal uporabljajo le okolju prijazna čistila. Ponudniki se lahko dodatno odločijo za strežbo zgolj ekološko pridelane hrane in za vzdrževanje zelenih površin brez uporabe pesticidov.

Bolj trajnostno ne pomeni manj udobja

Pri tem sploh ni nujno, da boste za namestitev pri ponudniku z okoljsko marjetico plačali velike vsote denarja. V shemo so vključeni tako poceni avtokampi kot prestižni apartmaji, preproste podeželske hišice in mestni hoteli.

okoljska marjetica trajnost tudi na pocitnicah4

Predvsem pa bolj trajnostno ne pomeni manj udobja, kot se morda nekateri bojijo. Pravila okoljske marjetice dokazujejo, da je turistično storitev mogoče izvajati na visoki ravni brez čezmernega vpliva na okolje.

Ponudba z okoljsko marjetico potrjenih zelenih namestitev se širi in jo boste našli v vseh državah EU, predvsem na najbolj priljubljenih počitniških destinacijah, kot so Španija, Italija in Francija.

In kako je v Sloveniji?

V Sloveniji je po podatkih iz marca letos z znakom EU za okolje označenih približno trideset nastanitev, pri čemer med regijami pogrešamo slovensko Istro in Dolenjsko. Tovrstna ponudba bi morala postati čim bolj sama po sebi umevna, saj si potrošniki zagotovo želijo počitnice preživljati brez slabe vesti, da so okolju naredili več škode, kot je nujno potrebno.

Avtor: Boštjan Okorn

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju