Okoljska marjetica (Ecolabel) letos praznuje 30 let
14. september 2022
Na izdelkih in storitvah lahko najdemo več kot 450 različnih okoljskih oznak. Večina za seboj nima preverjenega in neodvisnega protokola, zato je pomembno, da se ob nakupu bolj trajnostnih izdelkov odločimo za tiste, ki imajo zaupanja vredno oznako. Po vsej Evropi za takšno velja okoljska marjetica oziroma Ecolabel, ki letos praznuje 30 let. Z njo je označenih skoraj 90.000 (neživilskih) izdelkov in storitev.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Pravila doseganja meril za okoljsko marjetico postavlja Evropska komisija, dovoljenja za uporabo pa podeljujejo države članice, ki vodijo in preverjajo seznam vseh izdelkov in storitev. Veljavnost uporabe znaka je treba periodično obnavljati.
Pri nas je za znak zadolženo ministrstvo za okolje in prostor oziroma njegova Agencija RS za okolje. Merila se z leti dopolnjujejo, s čimer odpravljajo zaznane pomanjkljivosti. Pri oblikovanju meril sodelujemo tudi potrošniške organizacije prek Evropske potrošniške organizacije BEUC: na podlagi izkušenj in razvoja vključujemo nove parametre oziroma zaostrujemo že uveljavljene.
Celoten sistem okoljske marjetice zagotavlja sledljivost in nadzor nad uporabo, potrošniki so zato ob nakupu izdelkov ali storitev s to oznako lahko prepričani, da je njihova odločitev bolj trajnostna.
Med merili so tudi takšna, ki so z okoljem povezana posredno. Izdelki z marjetico vsebujejo manj nevarnih kemikalij, izdelani so tako, da zdržijo dlje, lažje jih je popravljati, že njihova proizvodnja povzroča manj odpadkov in manjše izpuste CO2.
Okoljska marjetica na kratko
- Evropski znak za okolje EU Ecolabel je prostovoljna shema označevanja okoljske učinkovitosti izdelkov in storitev, za katere je v določeni kategoriji dokazano, da so okolju prijaznejši.
- Po klasifikaciji mednarodne standardizacijske organizacije ISO spada med znake tipa I, okoljska merila za podelitev so skladna z zahtevami standarda ISO 14024.
- Zahteve, ki jih morajo izdelki ali storitve izpolnjevati za pridobitev znaka, so jasno določene.
- Merila, ki jih morajo izpolnjevati izdelki ali storitve iz določene skupine, določi Evropska komisija s sklepi, ki imajo omejen čas veljavnosti. Vsak sklep ima svoja merila – obvezna in neobvezna.
- Postopek za pridobitev znaka vodijo pristojni organi. V Sloveniji je to Agencija RS za okolje.
- Merila upoštevajo celoten življenjski cikel izdelka, od proizvodnje do recikliranja ali odlaganja med odpadke.
- Izdelek, označen z okoljsko marjetico, mora biti učinkovit, uporaba pa preprosta (npr. pralni prašek mora biti učinkovit tudi pri 30 °C).
- Izpolnjevanje zahtev preverjajo v okviru revizijskega postopka.
Med izdelki z okoljsko marjetico največ barv, 125 znakov v Sloveniji
Med posameznimi izdelčnimi skupinami je največ izdelkov, več kot 35.000, v kategoriji izdelkov za domače mojstre, med njimi prevladujejo barve in premazi. Približno 20.000 potrjenih izdelkov spada med papirno galanterijo (tudi higienski papir), pol manj je namenjenih čiščenju doma.
Omenimo, da okoljsko marjetico lahko pridobijo tudi ponudniki turističnih namestitev, v EU jih ima ta znak nekaj manj kot 500.
Med posameznimi državami največ izdelkov in storitev prihaja iz Španije (18.000), Italije (14.000) in Nemčije (10.000), dobrih 5000 jih je s Češke, ki prednjači v srednji Evropi. Iz Avstrije jih je 850, iz Slovenije 125, z Madžarske manj kot sto, s Hrvaške 39, Slovaška pa ima le pet izdelkov z okoljsko marjetico.
Pri tem je treba povedati, da imajo v nekaterih državah enako zanesljive in nadzorovane sheme tudi lokalni okoljski znaki. Med njimi omenimo skandinavskega belega laboda (white swan), nemško oznako modri angel (Blauer Engel) in avstrijski okoljski znak (Umweltzeichen).
Vse tri boste lahko opazili tudi na nekaterih izdelkih, ki so naprodaj pri nas, v takšnem primeru ste prav tako lahko prepričani, da boste kupili bolj trajnostni izdelek.
Podatki kažejo, da je ta oznaka v posameznih državah različno sprejeta in da imajo slovenska podjetja kar veliko prostora za izboljšave, če se že tako radi pohvalimo, da živimo v trajnostni in zeleni državi.
Ob preverjanju, kateri izdelki iz Slovenije so opremljeni z okoljsko marjetico, smo na spletni strani ministrstva za okolje in prostor našli seznam iz marca 2022, na njem prevladujejo barve, detergenti in čistila, nekaj je higienskega papirja, z okoljsko marjetico pa se ponaša tudi 29 turističnih namestitev.
V slovenskih trgovinah izdelkov z okoljsko marjetico ni ravno na pretek, kar vedno znova ugotavljamo med raziskavami trga. Pri testu tekočih pralnih sredstev smo tako lahko preizkusili le dva izdelka z okoljsko marjetico, pri testu šolskih zvezkov pa jo je imel le en izdelek.
Vse, torej, še ni popolno.
Izboljšave in dodatni izdelki
Kot smo že omenili, se merila za pridobitev okoljske marjetice z leti zaostrujejo, hkrati pa na seznam izdelkov, ki so lahko označeni, dodajajo vedno nove. Od lanskega leta je lahko marjetica tudi na ličilih, kremah, sredstvih za zaščito pred soncem in brivskih penah, torej ne nujno samo na izdelkih, ki jih takoj speremo (geli za tuširanje in šamponi).
Nova merila za higienske izdelke
Prihodnje leto lahko pričakujemo nova merila za pridobitev okoljske marjetice za higienske izdelke. Novosti se nanašajo na uskladitev zahtev s potrdili o trajnostni pridelavi lesa (FSC in PEFC), dodane bodo nove omejitve na področju kemikalij, načrtujejo zaostritev meja izpustov onesnažil v zrak in vodo med proizvodnjo, dodali naj bi tudi novo skupino izdelkov, in sicer menstrualne skodelice za večkratno uporabo.
Barve
Pri barvah se bo konec letošnjega leta začela razprava o zaostritvi omejitev izpustov hlapnih in polhlapnih organskih snovi (VOC in SVOC), kar bo dodatno zmanjšalo negativni vpliv barv na zrak v stanovanjih.
Tekstilni izdelki
Z novo revizijo pravil za tekstilne izdelke bodo ob zmanjšanju vrednosti nevarnih kemikalij in izpustov ob proizvodnji dosegli večji delež ponovne uporabe in spodbudili proizvajalce k uporabi trajnostnih materialov.
Potrošniške organizacije si prizadevamo, da bi s spremembo pravil pri detergentih in čistilih dosegli večjo učinkovitost teh izdelkov (na naših testih se pogosto izkažejo zgolj za povprečne), poleg tega bi morali prevetriti seznam dovoljenih kemikalij in njihovih količin v izdelkih. Razprava naj bi se začela pred koncem letošnjega leta.
Kaj je značilno za izdelke označene z okoljsko marjetico?
Tekstilni izdelki
V postopku proizvodnje ne uporabljajo kemikalij, ki onesnažujejo vodo in zrak, za barvanje in impregnacijo ne uporabljajo kemikalij, ki povzročajo alergije. Izdelki morajo biti po kakovosti primerljivi s tekstilnimi izdelki brez okoljske marjetice (obstojnost barv, krčenje tekstila pri sušenju v sušilnem stroju, občutljivost tekstila in barve na sončno svetlobo …).
Vpojni higienski izdelki za enkratno uporabo (toaletni papir, vložki, tamponi in plenice)
Narejeni so lahko iz mešanice naravnih vlaken in polimerov, pri čemer naravna vlakna predstavljajo najmanj 90 odstotkov teže (izjema so tamponi). Prepovedana je uporaba zdravju škodljivih snovi. Kakovost je primerljiva s klasičnimi izdelki iz iste skupine.
Detergenti za ročno in strojno pomivanje posode
Ne vsebujejo hormonskih motilcev, rakotvornih, mutagenih kemikalij ali kemikalij, ki vplivajo na plodnost. Vsebujejo biološko razgradljive snovi, ki se ne nalagajo v okolju in ne vplivajo na rast alg. Pakirani so v okolju prijazno embalažo. Učinkovitost mora biti primerljiva z učinkovitostjo klasičnih detergentov.
Notranje in zunanje barve ter premazi
Vsebnost zdravju in okolju nevarnih snovi je močno zmanjšana, prav tako vsebnost hlapnih organskih spojin. So primerne kakovosti za uporabo v zaprtih in odprtih prostorih. Izpusti topil so za več kot polovico manjši kot pri običajnih izdelkih.
Elektronski zasloni
Porabijo za polovico manj električne energije med uporabo in v mirovanju, izdelani so iz materialov, ki vsebujejo manj zdravju in okolju škodljivih snovi, imajo daljšo življenjsko dobo, lažje jih je popraviti in reciklirati. Opremljeni so z navodili za uporabo, ki zmanjšujejo onesnaževanje.
Turistične nastanitve
Uporabljajo energijsko varčne aparate in naprave (kuhinjske aparate, naprave za ogrevanje in hlajenje ter prezračevanje, svetila) ter elektriko iz obnovljivih virov.
Porabijo manj vode (manjši pretok iz pip in omejitev količine za izplakovanje stranišča), vsakodnevno pranje brisač in posteljnine je zgolj na zahtevo gosta, uporabljajo okolju neškodljiva čistila in higienske izdelke. V ponudbo vključujejo ekološko pridelana živila in obroke.
Priporočena je tudi uporaba drugih izdelkov z okoljsko marjetico, npr. vzmetnic ali pohištva (sinergija).
Povezava z drugimi ukrepi
Okoljska marjetica bi morala v prihodnosti dobiti še večjo vlogo v povezavi z drugimi trajnostnimi ukrepi. V nekaterih državah so že določili roke, do katerih morajo doseči, da lahko na vseh javnih naročilih podjetja sodelujejo le z izdelki, ki se ponašajo z zaupanja vredno oznako ISO tip 1, med katere spada tudi okoljska marjetica.
Na evropski ravni želijo vzpostaviti večjo skladnost med ukrepi za zagotovitev energijsko učinkovitih izdelkov (Ecodesign) in okoljsko marjetico, pri čemer bodo upoštevali dobre prakse obeh shem. Ne nazadnje tudi evropska zelena agenda veliko pozornost namenja ureditvi označevanja z okoljskimi oznakami, kar bo vsekakor povečalo zanimanje podjetij za zanesljive oznake, tudi okoljsko marjetico.
Avtor: Boštjan Okorn
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.