Odpoklici: kaj je dobro vedeti?

26. junij 2024

Kakovost živil Zakonodaja in postopki Nevarne kemikalije
Odpoklici: kaj je dobro vedeti?

Popolne, 100 % varnosti ni, zato tako pri nas kakor tudi v EU obstajajo predpisi in protokoli, ki urejajo odpoklice nevarnih izdelkov in živil s trga. Preberite, kako deluje sistem odpoklicev v Sloveniji in na ravni Evropske unije.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Kako poteka obveščanje o odpoklicih nevarnih živil in izdelkov?

Medsebojno obveščanje nacionalnih nadzornih organov o nevarnih živilskih, neživilskih izdelkih in odpoklicih poteka ves čas, na dnevni ravni, ko je izdelek dostopen in v prodaji v več državah članicah EU.

V primeru, da je izdelek dostopen le v posamezni državi, le-ta to ureja na nacionalni ravni.

Nadzor in obveščanje o odpoklicih v praksi

Nadzor in obveščanje o odpoklicih potekata na več nivojih in v več korakih:

1. Proizvajalec ali trgovec naleti na nevaren živilski ali neživilski izdelek

Nevarno živilo

Proizvajalec ali trgovec ob rednem izvajanju svojega sistemskega načrta preverjanja varnosti naleti na nevarno živilo in začne postopek odpoklica s trga:

  1. O odpoklicu nemudoma obvesti nacionalni nadzorni organ.
  2. Obenem obvesti tudi vse poslovne partnerje.
  3. Tako trgovci kot tudi distributerji in grosisti morajo nato takoj izločiti vse nevarne izdelke iz prodaje in jih poslati v uničenje.
  4. Poskrbi za objavo obvestila o odpoklicu v medijih.

Sladoledi v kornetu na proizvodni liniji v tovarniProizvajalec ali distributer nevarnega živila je v skladu s predpisi dolžan odpoklic objaviti v medijih in s tem potrošnike obvestiti o odpoklicu. Ta obvestila omogočijo, da odpoklicana živila, ki so jih potrošniki že kupili, ti lahko prepoznajo in jih ne zaužijejo.

Način obveščanja potrošnikov in najmanjši obseg podatkov v obvestilu je opredeljen v Uredbi o izvajanju delov določenih uredb EU glede živil, higiene živil in uradnega nadzora nad živili. Prikazan je v prilogi, ki je sestavni del te uredbe.

Nevaren neživilski izdelek

Proizvajalec ali trgovec v okviru svojih dejavnosti, ki zajemajo tudi spremljanje varnosti proizvodov, naleti na nevaren neživilski izdelek:

  1. Izbere ustrezen ukrep za izognitev nevarnosti, po potrebi umik s trga, učinkovito opozarjanje potrošnikov ali odpoklic.
  2. Obvesti pristojne organe držav članic o ukrepih, sprejetih za preprečevanje ogrožanja potrošnikov.
  3. V primeru odpoklica nacionalni nadzorni organi nato skupaj s proizvajalci organizirajo in uskladijo uničenje proizvoda v ustreznih razmerah.

Način obveščanja pristojnih organov držav članic je opredeljen v Prilogi 1, ki je sestavni del Direktive o splošni varnosti proizvodov in katere vsebina je bila prenešena v 12. člen Zakona o splošni varnosti proizvodov.

2. Objava obvestila o odpoklicu na spletni strani nadzornega organa

Nacionalni nadzorni organ (Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin - UVHVVR ali Zdravstveni inšpektorat - ZIRS) javno objavi odpoklic na vladni spletni strani Nevarni in neskladni izdelki.

3. Odpoklici v okviru rednega preverjanja s strani nadzornih organov

Druga možnost je, da nevarno živilo ali izdelek odkrije nacionalni nadzorni organ v okviru svojega rednega preverjanja. Proizvajalec ali trgovec izvede postopek odpoklica. Tudi v tem primeru je proizvajalec ali distributer nevarnega živila dolžan odpoklic objaviti v medijih. Nadzorni organ pa javno objavi odpoklic na vladni spletni strani Nevarni in neskladni izdelki.

Preverjanje vzorcev riža in žitaric- mikroskop in lončki z vzorci

4. Odpoklici izdelkov, ki so v prodaji v več članicah Evropske Unije

V primeru, da je izdelek v prodaji v več kot eni članici Evropske unije, se obvestilo o odpoklicu objavi tudi v sistemih za hitro izmenjavo informacij:

  1. RASFF - za živilske izdelke
  2. Safety Gate (prej RAPEX) - za neživilske izdelke.

Pristojnosti nacionalnih nadzornih organov

Pristojnosti nacionalnih nadzornih organov na področju varstva potrošnikov vključujejo nadzor v različnih sferah:

Uprava za varno prehrano (UVHVVR) opravlja nadzor nad varnostjo živilskih proizvodov.

Zdravstveni inšpektorat (ZIRS) nadzira in zagotavlja varnost:

  • kozmetičnih proizvodov in igrač,
  • prehranskih dopolnil in živil za posebne skupine, kot so dojenčki,
  • materialov, namenjenih za stik z živili, kot so jedilni pribor in slamice.

Tržni inšpektorat (TIRS) zagotavlja nadzor nad varnostjo neživilskih proizvodov in večino drugih nevarnih proizvodov široke potrošnje.

Urad za kemikalije (URSK) opravlja nadzor nad varnostjo proizvodov z vsebnostjo kemikalij (detergenti, razkužila, pesticidi…).

Uprava za jedrsko varnost (URSJV) nadzira in skrbi za varnost proizvodov, ki vsebujejo radioaktivne delce in bi lahko imeli škodljiv vpliv ionizirajočega sevanja na ljudi in okolje.

Naloge nacionalnih nadzornih organov so, da:

  • poskrbijo, da trgovci umaknejo odpoklicane izdelke s svojih polic,
  • poskrbijo, da tudi trgovci obveščajo potrošnike o odpoklicih,
  • sodelujejo z nadzornimi organi drugih članic Evropske unije in posredujejo informacije v sistema RASFF ali RAPEX, v primerih, ko gre za izdelke, ki so na prodaj tudi v drugih državah članicah.

Na Zvezi potrošnikov Slovenije redno spremljamo obvestila ustanov, ki so pristojne za odpoklice, in jih objavljamo v rubriki Odpoklici na naši spletni strani. To počnemo prostovoljno, saj se zavedamo pomena teh objav za obveščenost potrošnikov.

 

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju