Odpoklici: kaj je dobro vedeti?

12. april 2022

Kakovost živil Zakonodaja in postopki
Odpoklici: kaj je dobro vedeti?

Popolne, 100 % varnosti ni, zato tako pri nas kakor tudi v EU obstajajo predpisi in protokoli, ki urejajo odpoklice nevarnih izdelkov in živil s trga. Preberite, kako deluje sistem odpoklicev v Sloveniji in na ravni Evropske unije.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Kako poteka obveščanje o odpoklicih nevarnih živil in izdelkov?

Medsebojno obveščanje nacionalnih nadzornih organov o nevarnih izdelkih in odpoklicih poteka ves čas, na dnevni ravni, ko je izdelek dostopen in v prodaji v več državah članicah EU.

V primeru, da je izdelek dostopen le v posamezni državi, le-ta to ureja na nacionalni ravni.

Nadzor in obveščanje o odpoklicih v praksi

Nadzor in obveščanje o odpoklicih potekata na več nivojih in v več korakih:

1.Proizvajalec ali trgovec naleti na nevarno živilo ali izdelek

Proizvajalec ali trgovec ob rednem izvajanju svojega sistemskega načrta preverjanja varnosti naleti na nevarno živilo ali izdelek in začne postopek odpoklica s trga:

  • O odpoklicu nemudoma obvesti nacionalni nadzorni organ.
  • Obenem obvesti tudi vse poslovne partnerje.
  • Tako trgovci kot tudi distributerji in grosisti morajo nato takoj izločiti vse nevarne izdelke iz prodaje in jih poslati v uničenje.
  • Poskrbi za objavo obvestila o odpoklicu v medijih.

odpoklici-2

Proizvajalec ali distributer nevarnega živila je v skladu s predpisi dolžan odpoklic objaviti v medijih in s tem potrošnike obvestiti o odpoklicu nevarnega izdelka. Ta obvestila omogočijo, da odpoklicane izdelke, ki so jih potrošniki že kupili, ti lahko prepoznajo in jih ne uporabijo.

Način obveščanja potrošnikov in najmanjši obseg podatkov v obvestilu je opredeljen v Uredbi o izvajanju delov določenih uredb EU glede živil, higiene živil in uradnega nadzora nad živili. Prikazan je v prilogi, ki je sestavni del te uredbe.

2. Objava obvestila o odpoklicu na spletni strani nadzornega organa

Nacionalni nadzorni organ (Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin - UVHVVR ali Zdravstveni inšpektorat - ZIRS) javno objavi odpoklic na svoji spletni strani.

3. Odpoklici v okviru rednega preverjanja s strani nadzornih organov

Druga možnost je, da nevarno živilo ali izdelek odkrije nacionalni nadzorni organ v okviru svojega rednega preverjanja. Proizvajalec ali trgovec izvede postopek odpoklica. Tudi v tem primeru je proizvajalec ali distributer nevarnega živila dolžan odpoklic objaviti v medijih. Nadzorni organ pa javno objavi odpoklic na svoji spletni strani.

4. Odpoklici izdelkov, ki so v prodaji v več članicah Evropske Unije

V primeru, da je izdelek v prodaji v več kot eni članici Evropske unije, se obvestilo o odpoklicu objavi tudi v sistemu za hitro izmenjavo informacij RASFF (za prehranske izdelke) ali RAPEX (za neživilske izdelke).

Naloge nacionalnih nadzornih organov so, da:

  • poskrbijo, da trgovci umaknejo odpoklicane izdelke s svojih polic,
  • poskrbijo, da tudi trgovci obveščajo potrošnike o odpoklicih,
  • sodelujejo z nadzornimi organi drugih članic Evropske unije in posredujejo informacije v sistema RASFF ali RAPEX, v primerih, ko gre za izdelke, ki so na prodaj tudi v drugih državah članicah.

Na Zvezi potrošnikov Slovenije redno spremljamo obvestila ustanov, ki so pristojne za odpoklice, in jih objavljamo v rubriki Odpoklici na naši spletni strani. To počnemo prostovoljno, saj se zavedamo pomena teh objav za obveščenost potrošnikov.

Kaj lahko storimo potrošniki, ko pride do odpoklica?

V primeru, da imate doma izdelek, ki je bil odpoklican (s točno določeno EAN kodo in s točnim datumom roka uporabe ali številko lota), ga ne uporabljajte. Če ga boste vrnili v trgovino, kjer ste ga kupili, vam je trgovec dolžan vrniti kupnino.

odpoklici-3

Lahko ga vrnete celo v primeru, da ste ga na primer že uporabljali ali deloma zaužili.

V primeru, da trgovec ni izločil odpoklicanih izdelkov ali pa da vam ne prizna povrnitve kupnine, lahko o tem obvestite nadzorne organe.

1. Za vsa živila, razen prehranskih dopolnil in otroške hrane, lahko obvestite UVHVVR na: [email protected].
2. Za prehranska dopolnila in otroško hrano (hrana za dojenčke in malčke) pa obvestilo lahko pošljete na ZIRS: [email protected].

Spremljajte naša obvestila o odpoklicih

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 4 x 16,50 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Na voljo vam je vsak dan. Svetujejo izkušeni pravni strokovnjaki.

Za člane: 01 432 00 89 Za nečlane: 090 50 90

Svetovanje o pravicah pacientov (financira Mestna občina Ljubljana): 01 474 06 10

Več o svetovanju