Nakupovanje na spletu: Z malo previdnosti preprosto in prijetno

30. april 2020

Spletna prodaja in prodaja na domu
Nakupovanje na spletu: Z malo previdnosti preprosto in prijetno

Prednosti spletne trgovine smo Slovenci že kar dobro poznali tudi pred ukrepi, sprejetimi zaradi koronavirusa, a marsikdo je šele potem, ko je moral ostati doma, začel po internetu tudi naročati in plačevati, ne samo brskati.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Nakupovanje na spletu se nekoliko razlikuje od tistega v običajnih trgovinah, zato smo zbrali nekaj najbolj koristnih nasvetov, s katerimi boste do želenega izdelka prišli po najbolj optimalni in varni poti. Tisti, ki ste začetniki v spletnem nakupovanju: ne bojte se, a hkrati ne bodite povsem brezskrbni!

1 Kupujte pri preverjenih trgovcih
V Sloveniji se je v zadnjih letih izoblikovalo kar nekaj močnih imen spletne trgovine, na spletu so tudi številni klasični trgovci. Če spletnega trgovca ne poznate, najprej preverite njegove kontaktne podatke, še zlasti e-naslov, ki ima pri resnih trgovcih enako domeno (za @) kot naslov spletne strani. Sumničavi ste lahko, če je e-naslov splošen (denimo Gmail ali Yahoo). Če še vedno niste prepričani, povprašajte znance in prijatelje, mnenja o spletni trgovini lahko poiščete na kakšnem od številnih spletnih forumov. Veliko koristnih informacij in napotkov za varno spletno nakupovanje najdete na spletni strani https://www.varninainternetu.si/.

2 Izberite samo izdelke, ki jih potrebujete
Spletno nakupovanje je preprosto, opravimo ga takrat, ko imamo čas. To lahko pomeni, da v navidezno košarico dodamo tudi izdelke, ki jih sprva sploh nismo nameravali kupiti, a nas je nekaj premamilo. Tej skušnjavi se najbolj preprosto izognete z nakupovalnim listkom in vpisovanjem iskanega izdelka v iskalnik, brez brezciljnega odpiranja novih in novih strani spletne trgovine. Če se vam slučajno zgodi, da kupite preveč, ne pozabite: po prejemu izdelkov iz spletne trgovine imate 14 dni časa, da si premislite in jih vrnete.

3 Preverite konkurenčno ponudbo
Ena od glavnih prednosti spletne trgovine je povezana z možnostjo takojšnje primerjave cen med različnimi ponudniki. V spletni iskalnik preprosto vpišite naziv izbranega izdelka in preverite, ali je v vaši trgovini res najcenejši. Pri tem upoštevajte tudi druge nasvete, tako glede zaupanja najcenejši trgovini kot tudi glede skupnega stroška nakupa izdelka.

4 Odstotki znižanja niso pomembni
Spletna trgovina naj bi omogočala cenejše nakupovanje, kar ponudniki prikazujejo z odstotki znižanja cene (popusti). No, tu se zaplete. Zelo redko boste namreč dobili informacijo, katero ceno ponudniki vzamejo kot osnovo. Pogosto gre za priporočeno ceno proizvajalca, ki pa skoraj nikoli ni v uporabi niti v klasični trgovini. Na popuste glejte z veliko mero zdrave pameti, pomembna naj bo samo in predvsem končna cena. Še to: zelo visok popust (več kot 60 ali celo 70 odstotkov) zelo verjetno pomeni, da gre za prevaro ali ponaredek.

5 Kolikšen je skupen strošek nakupa?
Pri spletnem nakupovanju nam naročene izdelke praviloma dostavijo na dom, zato je predvsem pri nižjih vrednostih nakupa strošek dostave pomemben. Naša raziskava je pokazala, da marsikatera spletna trgovina tega stroška ne prikaže takoj, nemalokrat ga boste opazili šele tik pred dokončno potrditvijo nakupa. Vsekakor strošek dostave upoštevajte pri primerjavi cen med različnimi spletnimi trgovinami, pozorni bodite tudi na morebitno brezplačno dostavo, trgovci jo običajno ponudijo pri nakupih določene vrednosti, v teh dneh pa smo pri več trgovcih opazili, da jo omogočajo za vse nakupe, ne glede na vrednost.

6 Izberite varen in priročen način plačila
V času epidemije spletne trgovine ne ponujajo možnosti plačila po povzetju. Načeloma je ta vrsta plačila tudi najmanj primerna za spletno nakupovanje, pogosto namreč prinaša dodatne stroške provizij. Če nimate kreditne kartice ali takšnemu plačilu ne zaupate, se pri večini spletnih trgovin lahko odločite za plačilo po predračunu, ki ga nato poravnate v spletni banki. Med najbolj udobnimi in tudi varnimi možnostmi plačila je storitev PayPal, v zadnjih letih so tudi plačila s kreditno kartico bolje varovana, tako da so največja past pravzaprav lažne spletne trgovine. Vsekakor se pred spletnim plačilom prepričajte, da ste povezani z varno povezavo, pred imenom spletne strani mora biti kratica https in ne samo http.

7 Pazljivo pri komuniciranju
Nikoli ne odgovarjajte na sporočila (e-pošta, SMS, MMS, družbena omrežja …), ki ste jih prejeli od neznanega pošiljatelja. Prav tako v nobenem primeru ne klikajte povezav v takšnih sporočilih. Trgovci ali banke od vas zagotovo ne bodo zahtevali, da jim pošljete podatke o kreditni kartici po elektronski pošti ali v podobnih elektronskih sporočilih. Teh podatkov ne pošiljajte niti znanim naslovnikom. Če mislite, da jih res potrebujejo, jih pokličite po telefonu.

8 Preverite vsebino dostavljene pošiljke
Ko vam naročeno dostavijo, preverite vsebino paketa in prodajalcu takoj javite, če kaj ni v skladu z naročenim. Morebitne vidne poškodbe embalaže ob prejemu reklamirajte pri dostavni službi. Po spletnem nakupu imate možnost, da izdelek v 14 dneh po prejemu brez obrazložitve vrnete, kar z nekaj izjemami velja za večino izdelkov. Med izjemami najdemo blago, ki je hitro pokvarljivo ali mu hitro preteče rok uporabe (npr. hrana in pijača s kratkim rokom uporabe), blago, ki je izdelano po natančnih navodilih potrošnika in prilagojeno njegovim osebnim potrebam (npr. po meri narejene zavese ali pohištvo), dobava avdio- in videovsebin ter računalniških programov, če potrošnik po dobavi odpre varnostni pečat. Prodajalca o želenem vračilu obvestite pisno v 14-dnevnem roku, vrniti vam mora tako znesek nakupa kot strošek dostave, sami boste morali pokriti zgolj strošek vračila izdelka.

Avtor: Boštjan Okorn

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju