Na ZPS opozarjamo: televizijske programe naj uporabniki izbirajo sami

17. januar 2024

Elektronske komunikacije Zakonodaja in postopki
Na ZPS opozarjamo: televizijske programe naj uporabniki izbirajo sami

Pri Zvezi potrošnikov Slovenije si že vrsto let prizadevamo, da bi operaterji potrošnikom omogočili bolj prilagodljivo shemo s televizijskimi programi. V ta okvir bi morala soditi tudi osnovna programska shema brez plačljivih televizijskih programov, potrošnik pa bi moral imeti možnosti izbirati tiste programe (ali vsaj programske sklope), ki jih najbolj pogosto spremlja, ne pa, da plačuje za več kot polovico programov, ki ga morda sploh ne zanimajo.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Ob prehodu v novo leto je nekaj prahu dvignila odločitev operaterja T-2, da ne sprejme pogojev izdajatelja programov Planet TV, zato njegovi programi (poleg Planet TV še Planet TV 2 in Planet Eva) nekaj dni niso bili na voljo naročnikom T-2. Obe strani sta se zdaj očitno ujeli, programi so se vrnili v shemo, zgodba pa je ponovno razburkala javnost (predvsem na družbenih omrežjih). Zakaj se to lahko dogaja in kako so pravzaprav zaščiteni potrošniki v takšnih primerih?

Kaj določa zakonodaja?

Zakon o elektronskih komunikacijah (ZeKom-2) v 192. členu določa, da ima potrošnik ob spremembi pogojev pravico, da v roku 60 dni od prejema obvestila odstopi od naročniške pogodbe brez plačila kakršnihkoli dodatnih stroškov (na primer stroškov prekinitve naročniškega razmerja oziroma drugih administrativnih stroškov, pogodbenih kazni, zneskov prejetih ugodnosti ali drugih dogovorjenih nadomestil), pri čemer pa mora poravnati zapadle in neplačane obveznosti.

V okvir spremenjenih pogojev sodi tudi spreminjanje programske sheme pri operaterjih kabelske in IP-televizije, še posebej ukinjanje programov.

Operater bi moral potrošnike obvestiti najmanj 30 dni pred spremembo

Manjša težava, ki se je pojavila že pred leti, ko je podobno potezo naredil Telekom Slovenije, je v tem, da bi moral operater potrošnike obvestiti najmanj 30 dni pred spremembo. Tudi T-2 je namreč naročnike obvestil šele z dnem, ko programov ni bilo več mogoče spremljati. Resda so se čez nekaj dni ponovno pojavili …

Dekle v udobnem sedežu, z daljinskim upravljalnikom v roki

Pri Zvezi potrošnikov Slovenije pozivamo operaterje, da podaljšanje pogodb s ponudniki programov uredijo dovolj zgodaj, da o morebitni ukinitvi potrošnika obvestijo v zakonsko določenem roku. Potrošniki bodo lahko le tako pravočasno ukrepali in poiskali operaterja, ki ponuja želeni program, še preden bo pri obstoječem operaterju odstranjen iz programske sheme.

Koliko svobode izbire imamo dejansko potrošniki?

Pri naboru programov je potrošnik praktično povsem odvisen od operaterja, njegovih pogajalskih sposobnosti, cen in preferenc, katere programe bo ponudil v svoji shemi.

Pred sklepanjem pogodbe je zato nadvse pomembno, da potrošniki preverijo, ali operater ponuja tiste programe, ki bi jih radi gledali.

Razlike nastajajo predvsem pri športnih in bolj nišnih programih (z glasbeno, znanstveno, filmsko in informativno vsebino), prav tako se med operaterji vsaj deloma razlikuje ponudba tujejezičnih nacionalnih in komercialnih programov.

Izbira naj potrošnik in ne operater

Pri Zvezi potrošnikov Slovenije si že vrsto let prizadevamo, da bi operaterji potrošnikom za nižjo ceno (strošek distribucije) ponudili (tudi) osnovni programski paket s programi, za katere izdajateljem ne plačujejo.

Potrošniki bi ga lahko poljubno nadgradili s programi, ki jih pogosto spremljajo, pri čemer bi morala veljati prilagodljivost, torej, da bi želen program lahko naročili tudi za omejeno časovno obdobje (denimo trajanje športnega dogodka).

Edini operater, ki vsaj v omejenem smislu ponuja takšno rešitev, je A1, kjer potrošniki lahko izbirajo posamezne sklope programov, vendar so v osnovni shemi več kot samo brezplačni programi.

Mladenič na kavču, s pokovko, uživa v gledanju TV

A že v tem primeru je opazno, kje je pravzaprav največji problem: kombinacija različnih sklopov programov zelo hitro preseže ceno za splošno programsko shemo, zato je takšna rešitev primerna predvsem za tiste, ki bi radi spremljali nekaj programov iz najdražjih programskih shem, a ne bi radi plačevali še za skoraj dvesto drugih programov.

Pri Zvezi potrošnikov Slovenije si želimo, da bi vsaj podobno prakso uveljavili tudi drugi operaterji, saj potrošnikom omogoča vsaj delno prilagodljivost programov v shemi.

Kot dolgoročno rešitev pa vidimo ponujanje programov neodvisno od operaterjev: uporabniki bi posamezne programe ali sklope programov lahko izbirali povsem samostojno, enako kot danes izbirajo ponudnike pretočnih vsebin (Netflix, HBO, Apple+ …).

Od kod izhajajo težave?

Nekdaj smo televizijske programe lovili preko sobne ali strešne antene, ob koncu osemdesetih let prejšnjega stoletja so postali zanimivi satelitski sprejemniki, hkrati se je razvijal sistem kabelske televizije. Spremljanje programov preko antene je postajalo vse manj zanimivo in ga v Sloveniji ni obudila niti digitalizacija v letu 2009.

Današnja ponudba programov, ki bi jih lahko ujeli preko antene, je v Sloveniji izjemno borna, saj poleg programov nacionalne televizije praktično lahko spremljamo le še programa Golica TV in Nova TV. V večini evropskih držav je stanje bolj prijazno potrošnikom, saj na ta način lahko spremljajo številne, tudi plačljive programe, kar lahko pomeni resno alternativo ponudbi operaterjev.

Zato se ne smemo čuditi, da po podatkih agencije za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS) že več kot 85 odstotkov slovenskih uporabnikov televizijski program sprejema preko kabelskih in omrežij IPTV (veliko večino preostalega deleža zasede satelitska televizija).

Operaterji že v osnovni programski shemi ponujajo več kot sto različnih programov, v srednji ta številka preseže 150, a kot nalašč se vedno znova zgodi, da »zmanjka« kakšen program, ki bi ga nekdo rad gledal, pa ga ni v ponudbi.

Hkrati se marsikdo sprašuje, zakaj bi plačeval za tolikšno količino programov, ko pa je vendar jasno, da je praktično nemogoče spremljati vse. Zelo verjetno večina še sledi nekje med 20 in 30 programom, morda jih občasno preveri kakih 50, a to še vedno pomeni, da je več kot polovica programov v shemi odveč.

Poslovni model operaterjev prinaša težave

Ko v to zgodbo vpletemo še dejstvo, da so, z zelo redkimi izjemami, vsi programi plačljivi, postane jasno, da lahko tako obsežne programske sheme operaterjem in posledično potrošnikom prinašajo kar nekaj težav.

Mladenič z izrazom strahu na obrazu, na televiziji pravkar gleda nekaj vznemirljivega, najbrž grozljivko

To smo v Sloveniji ugotovili, ko so komercialni programi nehali oddajati v omrežju prizemne televizije (katere signal sprejemamo z anteno) in od operaterjev kabelskih in IP-omrežij zahtevali plačilo za distribucijo programov.

S tem se je odprla Pandorina skrinjica, ki povzroča težave ob vsakokratni obnovitvi pogodb med ponudniki vsebin in operaterji – prvi bi želeli čim višje plačilo, operaterji pa se lahko odločijo, da jim ne ustrežejo ali pa podražijo svoje storitve, kar v nobenem primeru ni v prid potrošnikom.

ZPS svetuje

Ponudba televizijskih programov pri operaterjih je sicer bogata, a tudi vsebina programskih shem je lahko konkurenčna prednost (ali slabost) posameznega operaterja.

Zavedati se je treba, da so praktično vsi programi, razen redkih izjem, plačljivi, kar pomeni, da bodo v prihodnosti vse dražji – ali pa jih bo vse manj.

Zato smo pri ZPS pripravili nekaj nasvetov, kako se izogniti večjim težavam, ki se lahko zgodijo ob spreminjanju programskih shem.

  1. Preverite, kaj boste imeli na voljo. Pred sklenitvijo naročniške pogodbe preverite, kateri programi so v programski shemi izbranega operaterja.
  2. Preverite, kako fleksibilne so programske sheme. Predvsem se pozanimajte, ali lahko namesto nakupa dražje programske sheme izberete (naj)cenejšo in ji dodate programe oziroma sklope programov po lastni želji.
  3. Ob spremembi programske sheme lahko zamenjate operaterja. Ob spremembi programske sheme imate pravico, da brez pogodbene kazni ali plačila administrativnih stroškov zamenjate operaterja. Edini strošek, ki ga boste imeli, je povezan s subvencionirano opremo, vezano na naročniški paket, saj boste morali naenkrat odplačati preostali del nakupne cene.
  4. Če je le mogoče, se izognite nakupu in vezavi opreme na naročniški paket. Na obroke lahko opremo kupite tudi sami, v trgovinah s tehnično opremo. V tem primeru vam ne bo treba odplačati preostalega zneska, če bi se zaradi neljubih sprememb odločili za zamenjavo operaterja.

Besedilo: Boštjan Okorn

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju