Kako plačujemo po spletu?

12. maj 2022

Osebni računi Spletna prodaja in prodaja na domu
Kako plačujemo po spletu?

Plačilnih storitev že nekaj časa ne ponujajo več le banke. Veliko se dogaja predvsem na spletu, kjer je možnosti veliko in so med seboj povezane. Tistim, ki spletne košarice polnijo bolj poredko, zna poplava ponudnikov povzročati težave ali jih celo odvrniti od nakupa. Preverili smo, kateri načini spletnih plačil so najbolj pogosti in na kaj morate biti pozorni.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Kako plačujemo: rezultati ankete

V spletni anketi smo vas spraševali, katere načine spletnih plačil najpogosteje uporabljate. Na prvem mestu so plačilne kartice slovenskih bank, ki jih uporablja polovica vprašanih, Pay Pal uporablja 29 odstotkov, kartice tujih izdajateljev pa 14 odstotkov vprašanih.

Manjši delež se vas odloča za plačila po predračunu ali po povzetju.

Med tujimi ponudniki plačilnih storitev je daleč najbolj priljubljen PayPal, ki ga uporablja 62 odstotkov anketirancev. Na drugem mestu je z 20 odstotki britanski Revolut, na tretjem pa nemška spletna banka N26.

Do leta 2025 naj bi v Evropski uniji mobilni internet uporabljalo že več kot 80 odstotkov prebivalcev, kar pomeni, da bodo pametni telefoni glavno orodje tudi pri nakupih in plačevanju.

Indija Koromandija izbire

Ponudnikov (spletnega) plačevanja je preveč, da bi vse opisali – že v anketi ste našteli, da jih uporabljate ali vsaj poznate več kot trideset. Tokrat predstavljamo najbolj pogoste načine, storitve se med seboj prepletajo in dopolnjujejo.

V prihodnjih številkah revije ZPStest pa bomo v rubriki Osebne finance na kratko predstavili po enega od ponudnikov fintech.

V članku preberite:

1. Plačilne kartice

Najpogosteje na spletu plačujemo s plačilnimi karticami, ki jih dobimo pri različnih ponudnikih: slovenskih bankah, tujih spletnih bankah, kot sta Revolut in N26, ali pri ponudnikih, kot sta Curve in Skrill.

Ne glede na to, kdo vam kartico izda, sta vsaj pri nas skoraj brez izjeme v ozadju globalna velikana kartičnih plačil MasterCard ali Visa.

kako placujemo po spletu-kartice

Debetne, predplačniške in kartice z odloženim plačilom

Vse plačilne kartice niso enake. V grobem jih delimo na debetne, predplačniške in kartice z odloženim plačilom.

Debetna kartica

Pri plačilu z (načeloma brezplačno) debetno kartico je plačani znesek takoj trgan z vašega računa, so pa vsaj do zdaj veljale za manj varno izbiro spletnega plačevanja. Povsod jih niti niso sprejemali.

Nova debetna kartica Mastercard, ki je zamenjala Maestro, obljublja varno plačevanje tudi po spletu. Opremljena je s sodobnimi varnostnimi funkcijami, obljubljajo, da je plačevanje brez tveganja in da denar v primeru "skoraj nemogoče neavtorizirane uporabe" dobite nazaj.

Kartica z odloženim plačilom in predplačniške kartice

Pri karticah z odloženim plačilom, kjer plačate letno članarino in vam porabo na določen dan trgajo za pretekli mesec, je tveganje zlorabe omejeno z limitom kartice.

Podobno velja za predplačniške kartice, s katerimi so tudi povezani določeni stroški in na katere naložite želeno vsoto denarja – več vam nihče ne more odtujiti.

Virtualne in plačilne kartice za enkratno uporabo

Omenimo še virtualne plačilne kartice, ki ne obstajajo v fizični obliki, temveč le na zaslonu vašega pametnega telefona oziroma v aplikaciji.

Na voljo so tudi različice za enkratno uporabo, kjer se podatki po vsakem plačilu spremenijo, kar zagotavlja dodatno varnost. Tako virtualno kartico ponuja na primer Revolut, a le za premium uporabnike proti plačilu.

V sorodno kategorijo bi lahko uvrstili ponudnike, kot je PaySafe, kjer na prodajnih mestih kupite predplačniško kodo in s temi podatki opravljate plačila pri nekaterih spletnih trgovcih.

Virtualne lahko postanejo tudi vaše fizične kartice, ki jih digitalizirate in prenesete v mobilne denarnice, ki jih ponuja nekaj slovenskih bank (Delavska hranilnica, Intesa Sanpaolo Bank, NLB, Nova KBM) ter domači in tuji ponudniki (Apple Pay, Valú, mBills, Curve in drugi). 

2. PayPal

PayPal je zagotovo najbolj poznan spletni plačilni sistem, ki ima 392 milijonov aktivnih uporabnikov. PayPal račun povežete s svojo plačilno kartico (plačila bremenijo kartični račun) ali z bančnim računom (prek njega polnite račun PayPal).

PayPal s trgovci ne deli vaših finančnih informacij, plačila so hitra, še hitrejša so s funkcijo One Touch, kjer prijava pri spletnem plačilu ni potrebna, saj so podatki shranjeni v vaši pametni napravi.

One Touch odsvetujejo, če napravo uporablja več oseb. Spletna plačila so za potrošnike brezplačna, izjema so plačila v tujih valutah, ki zahtevajo pretvorbo.

Pay Pal lahko uporabite tudi za pošiljanje in prejemanje denarja "družini in prijateljem". Nadomestilo plačate le pri čezmejnem pošiljanju, pri prejemu sredstev pa le, kadar gre za tuje valute. Ena od platform, kjer lahko prav tako pošiljate in prejemate denar, je Wise: za razmeroma nizka nadomestila opravljate prenose sredstev v/iz drugih držav ali celin.

kako placujemo po spletu-paypal

Smo pa v zadnjem času prejeli kar nekaj pritožb uporabnikov PayPal-a. Glavna težava je otežena komunikacija s ponudnikom, do katerega je skoraj nemogoče priti.

Pogosto se zatakne zaradi neuporabe računa, v katerega ne moremo več vstopiti, ker smo pozabili geslo. Če je vaš račun PayPal prazen, svetujemo, da ga pozabite in ustvarite novega – z drugim elektronskim naslovom. 

3. Predplačila in plačila po povzetju

Nekateri uporabniki še vedno uporabljajo klasične načine plačevanja. Tisti, ki nimate ustrezne plačilne kartice, lahko vsaj ponekod plačate s predračunom. Trgovec ob naročilu na vaš elektronski naslov pošlje predračun, ki ga plačate v elektronski banki (nižja provizija) ali na bančnem okencu.

Druga možnost je plačilo po povzetju, ki prav tako ni na voljo pri vseh trgovcih. Poleg zgoraj navedenega razloga se za to možnost odločajo tisti, ki ne zaupajo, da bo paket res prišel do njih, zato ga plačajo takrat, ko je dostavljen. Obe možnosti sta manj sodobni, a nakup je vseeno opravljen. 

Nevidno plačilo

Je plačilo v postopku nakupa, še posebej na spletu, le še nekaj motečega, kar si želimo opraviti čim hitreje, s čim manj kliki?

Spletni trgovci izgubljajo kupce, če ne omogočajo preprostih plačilnih rešitev, a čim hitreje opraviti plačilo ni vedno najboljše. Vemo, da je "težje" plačati z gotovino kot z elektronskim denarjem, saj se fizično ločimo od bankovca, pri plačilu s kartico pa gre le za transakcijo v nevidnem svetu števil.

Majhni otroci tega ne zaznajo kot plačilo, saj se vse dogaja v ozadju, in tega v celoti ne zaznajo niti nekateri "večji otroci". Kdor ima svoje finance pod nadzorom, enako uspešno operira tako z gotovino kot s karticami.

Vsem, ki imate težave s finančno samodisciplino, pa priporočamo omejitve in sprotno spremljanje porabe, gotovinske ali digitalne.  

Težave pri spletnih plačilih

Tudi v digitalnem svetu se kdaj zatakne. V anketi ste nam sporočili, da trgovci včasih ne sprejemajo fintech in debetnih kartic, banke imajo nekatere trgovce na "črnih listah" in ne dovolijo izvedbe plačil, plačila so včasih zamaknjena in zato paket pride pozneje, kot je uporabnik načrtoval.

Včasih plačilna transakcija ni izvedena ali pa pri spletnem trgovcu ni zavedena.

Nekatere uporabnike moti, da je čas za vpis kode, ki jo prejmejo na telefon za potrditev transakcije, prekratek in jim številk ne uspe pravočasno vpisati. Omenjenih je bilo kar nekaj zlorab kartic, zato previdno.

Izpostavili ste tudi težave s potrditvijo plačil in zahteve bank po uporabi pametnega telefona (o tem bomo pisali v eni od naslednjih številk). 

Pozor, prevare!

Ste že kdaj prejeli elektronsko sporočilo, ki naj bi prišlo od ponudnika plačilnih storitev?

Pozor! Vedno preverite elektronski naslov pošiljatelja, saj gre pogosto za lažna sporočila spletnih prevarantov, ki od vas poskušajo pridobiti osebne podatke in vam odtujiti sredstva.

Običajno vas prevaranti obvestijo, da je bil vaš račun zaklenjen in pošljejo povezavo, kjer naj bi se vpisali v račun PayPal, na primer. Z vpisom pa jim posredujete svoje podatke, zato se vedno vpisujte le na spletnih mestih ponudnikov in ne klikajte na povezave v elektronskih sporočilih. 

Kaj prinaša prihodnost

Nekatere aplikacije želijo (Facebook) ali pa že ponujajo (kitajski WeChat) skupek številnih storitev, od družbenih omrežij do plačilnih in komunikacijskih storitev. To je za uporabnika lahko prednost, a tudi morebitna past.

Postanemo lahko ujetniki globalnih megakorporacij, nadzor nad njihovim delovanjem je nezanesljiv, prav tako uporaba in zloraba osebnih podatkov, nadzor komunikacij in še kaj.

Veliko je govora tudi o odprtem bančništvu, a obljubljenih rešitev, vsaj pri nas, še nismo zares spoznali. Del plačil sicer že sedaj v nekaterih primerih opravijo naprave same, a zdi se, da se bo prihodnost plačevanja še precej spremenila.

Do leta 2025 naj bi v Evropski uniji mobilni internet uporabljalo že več kot 80 odstotkov prebivalcev, kar pomeni, da bodo pametni telefoni glavno orodje tudi pri nakupih in plačevanju.

Uporabniki od spletnih plačilnih storitev pričakujemo nemoteno delovanje, čim manj opazen postopek plačila, ki ga lahko izvedemo kjer koli in kadar koli, zanesljivost in varnost, vse skupaj zapakirano v kar najboljšo uporabniško izkušnjo.

Plačevanje so nam olajšali, v bančno poslovalnico nam ni treba več stopiti in stroški nakazil so ugodni. A vseeno, kot je zapisal eden od anketirancev: ali ne deluje vse skupaj včasih že preveč virtualno in neresnično? 

ZPS nasvet

Podatkov o kartici nikoli nikamor ne pošiljajte, varujte svoje osebne podatke in jih ne delite naokoli.

Plačujte le na spletnih mestih, ki imajo v URL-naslovu https in ikono ključavnice, kar zagotavlja varen prenos podatkov.

Kupujte le pri poznanih in preverjenih trgovcih. Če je cena sumljivo nizka, gre verjetno za prevaro.

Plačil ne opravljajte na javnih omrežjih.

Pri izbiri kartic in drugih storitev upoštevajte tudi stroške in izberite tisto, kar zares potrebujete.

Če vaša kartica omogoča plačilo na obroke, ga lahko običajno uporabite tudi pri spletnih plačilih.

Naročite se na varnostna SMS-sporočila, ponudniki fintech vas o transakcijah običajno obvestijo prek svoje aplikacije.

V primeru prevare se takoj obrnite na banko ali drugega ponudnika.

V primeru spletne prevare poskusite izkoristiti možnost (časovno omejene!) finančne reklamacije – chargeback. Omogočajo jo tako Mastercard in Visa kot tudi Pay Pal in podobni sistemi.

Avtorica: Alina Meško

 bs

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju